Hoe gebruik je een freestafel?

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Gisteren heb ik even snel een freestafeltje in elkaar gehengst die in de extensietafel van de zaagtafel past (da's 3 tafels in 1 zin...). Plaatjes van boven en van onderen. Je hoeft niet in te zoomen, mooi is het toch niet :)




Ik had bedacht dat ik zo de langsaanslag van de zaagtafel kon gebruiken, maar de frees is zo gewelddadig dat ik wel iets stevigers moet gaan maken. Maakt niet uit, dat lukt ook nog wel.

Nou heb ik dit gevaarte speciaal gemaakt om de groeven te frezen voor de paneeldeuren. Verder hoeft hij niks te kunnen. Ik deed echter even een proefje met een eiken latje en dat ging helemaal fout. In de tweede foto: Ik had de aanslag rechts van de frees, had de frees ongeveer 10mm boven de tafel uitsteken en schoof het latje van rechtsonder naar linksboven. Ik had het gevoel dat ik het latje totaal niet onder controle had. De frees trok als het ware het hout naar zich toe en toen ik het duwhoutje wou oppakken trok hij het latje uit mijn handen en schoot het de werkplaats in. Volgens mij doe ik iets fout!

Hoe hoort de draairichting te zijn van de frees? Kan je met een veerbord de boel wel onder controle houden? Naar mijn gevoel werkt die dan net de verkeerde kant op.

Dit is trouwens wat ik wil frezen (doorsnede)


Attached files
 

Rictap

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
27
0
Als het om groeven gaat in je planken, waarom probeer je het niet dan niet met een slingerzaag ??
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja waarom. Misschien omdat ik net een 11mm freesje besteld heb? :lol:
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Zo:

385141697.jpg


Heb zelf ook al ondervonden dat bij groeven frezen de frees als het ware aan het werkstuk trekt, mijn oplossing was om in kleinere stappen te frezen, dan ging het wel goed, maar duurde wel een stuk langer ook.

Als het niet zo precies hoefde te zijn (buitenschrijnwerk) dan helpt wat brute kracht ook :) dit gaat natuurlijk ten koste van de nauwkeurigheid en afwerking van de groef.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja die richting heb ik ook geprobeerd.

Kleinere stapjes, goed idee. 10mm in 1 keer is wel veel.

Ik heb gewoon het gevoel dat je beter de andere kant op kan frezen en dan met een veerbord voorkomen dat het hout terugslaat. Volgens mij heb je dan meer controle? Maar eigenlijk wil ik het wel graag een beetje veilig houden, dus voordat ik van alles ga experimenteren eerst maar eens hier vragen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Je kunt ook een uitsparing maken in b.v. een stuk multiplex waar je te frezen latje in valt. Zo kun je lat goed aandrukken tegen de geleider en schiet deze geen kant op en hou je volledig controle over de doorvoersnelheid. 2 vaste geleiders lijkt me een hachelijke zaak, dat werkt als een kanonsloop :lol: . Bij mij zijn de houten projectielen ook wel eens door de werkplaats geschoten :lol: , als je het wat vaker doet en wat zekerder wordt, gaat het ook beter en gemakkelijker. 10 mm in 1 keer wegfrezen is een hele operatie, ik zou het minimaal in 2 keer doen. Ik denk dat de grip die de frees heeft op je lat voor het grootste deel komt door de spanen. Ook goed aandrukken vanaf boven! Freestafel en geleider even in de was helpt ook om soepel door te voeren.

jaap
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik heb nog even gezocht op internet en dan lijkt het meest gebruikelijk om van rechts naar links door te voeren. Als het freesbitje tenminste tegen de klokrichting indraait. Dat moet ik vanavond nog even controleren. Genoeg ideeen in elk geval om vanavond te experimenteren.

Ik ben er nu in elk geval achter dat als er hout tussen het freesbitje en de aanslag zit dat je dan een potentieel gevaarlijke situatie hebt. Het frezen van zo'n groef op de freestafel is dus niet optimaal (?). Nou ja, kleine beetjes tegelijk en oppassen met je vingers, dan zal het wel te managen zijn
 

WR1944

Oud hout
Misschien is een dunnere frees ook een oplossing. Met bijvoorbeeld 8 mm kan je beide zijkanten van de groef tegen de frees in bewerken. Dan kan je ook met één geleider volstaan. En dan in twee of drie stappen de diepte frezen. Zorg ook voor een goede afvoer van de spanen.
Als je met twee geleiders werkt en het gaat mis, dan weet je in ieder geval vuurlijn.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
De richting van het frezen is in principe alleen van belang bij frezen aan de rand van een werkstuk zoals afkanten en profileren. Er moet dan zogenaamd tegengefreesd worden. Dwz dat de snijkant van de frees het materiaal tegen de bewegingsrichting in drukt. Zoals je getekend hebt is de juiste richting hiervoor. Voor sleuven zou het in theorie niet uitmaken welke richting je freest omdat beide snijkanten tegelijk snijden. Een kant trekt aan het materiaal en de ander drukt ertegen. In de praktijk blijkt het bij frezen van sleuven soms wel degelijk verschil te maken in welke richting je beweegt. Dit heeft meestal te maken met het verloop van de nerfrichting van je materiaal. Zeker bij grove houtsoorten speelt dit probleem. Bovendien is 10mm freesdiepte voor een freesje van 11mm wel erg veel. De maximale freesdiepte is grofweg de helft van de diameter. Zeker bij handbedrijf, wat een stationare freestafel net zo goed is als een losse bovenfrees.

Ed
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ed, bedankt voor je tips.

Vanavond heb ik de freestafel geperfectioneerd. Een stevige langsaanslag gemaakt, en een veerbord weer opgeduikeld dat het latje tegen de aanslag aanduwt. Het is wel zo prettig om dat niet met je vingers te hoeven doen. En vervolgens met kleine beetjes tegelijk gefreesd, in dit geval ongeveer 3-4mm per keer. Nu ging alles zonder drama.

Het resultaat staat ook op de foto.

Attached files
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Je bent leuk aan het knutselen ''Seek'' nu kan ik mooi even kijken hoe het eruit moet mag kan
zien. Waar dienen de zaagsnedes voor in het plankje??
Ik heb Zaterdag onder mijn werkbank ook een frees gemonteerd, stofafzuiging en geleiders moeten nog aangebracht worden. (nog even uitzoeken hoe).
En dan een foto'tje plaatsen

groetjes
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Door die zaagsnedes heb je verende vingers. Je stelt hem iets te krap in zodat het latje er net niet tussen past en door die verende vingers wordt het dan stevig aangeduwd. Tegelijk voorkom je zo terugslag van het hout. Ik heb eiken gebruikt, dat is lekker stevig en buigzaam hout. Essen of zo is ook prima natuurlijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.