Zwevend potje

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Steek*kent vele verschillende betekenissen. De*Dikke Van Dale*onderscheidt er al 22.

voorwerp onder steek, een*po*voor bedlegerige patiënten

Van Wikipedia
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Echt een geweldig fraai werkstuk vind ik dit! Ik zie het graag in Zwolle, net zoals jou als maker van dit bijzondere werkstuk!

Kijk al weer uit naar je volgende uitdaging, vooral ook door de uitgebreide en instructieve presentatie in de topics!


Complimenten! Fons
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Steek*kent vele verschillende betekenissen. De*Dikke Van Dale*onderscheidt er al 22.

voorwerp onder steek, een*po*voor bedlegerige patiënten

Van Wikipedia

Wim,
Wat u hier aanhaalt qua naam is iets dat ik als mijn vrouwtje niet goed begrepen hadden. De meeste Vlamingen en misschien de meeste Belgen kennen het waarschijnlijk ook niet.
Een gekende benaming wat u bedoeld is voor ons een "bedpan".
Ik heb wat info opgezocht via afbeeldingen en ik kan je geen ongelijk geven qua vorm, maar ik vind het een nogal rara vergelijking om deze naam over te nemen.
Je hebt zeker een punt naar een typische Nederlandse benaming zoals Nico Oosthoek ook aangeeft.
Toch heb ik weer iets bijgeleerd.
Er bestaat zo'n liedje dat Magriet Hermans en Robert Long
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Echt een geweldig fraai werkstuk vind ik dit! Ik zie het graag in Zwolle, net zoals jou als maker van dit bijzondere werkstuk!

Kijk al weer uit naar je volgende uitdaging, vooral ook door de uitgebreide en instructieve presentatie in de topics!


Complimenten! Fons

Fons,
Ik ben zeker blij u te kunnen ontmoeten in Zwolle en dat je al uitkijkt naar mijn volgende project doet me al heel veel plezier.
Bedankt voor het volgen Fons.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Sirjacobsd wel spreken dezelfde taal maar begrijpen niet alle woorden. Zo had ik vroeger een heel ander idee bij jullie patatten. De vertaling naar bedpan is juist. Er zullen bij ons weinige zijn die het woord steek nog gebruiken. De vergelijking met jouw werkstuk doe ik met een grote knipoog.
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
Respect voor het maken hiervan. Over smaak van niet te twisten. Ik heb wel een vraag. Ik begrijp niet zo goed de vorm van het greepje. De stijl vind ik anders dan de rest van het kunstwerk, waarbij het laatste meer modern is ('30-'50) en het greepje wat klassieker / antiek (engels). Daardoor wordt voor mij het kunstwerk modern 'christelijk'; zou niet misstaan in een moderne kerk. Dat kwam gelijk bij me op. De originele tekening had wat meer een ovale greep wat in mijn ogen wat minder strijd levert met de huidige lijnen. Heb je daar nog over nagedacht?

Overigens zeer veel respect voor het maken hiervan, erg mooi en voor mij nooit bereikbaar.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Respect voor het maken hiervan. Over smaak van niet te twisten. Ik heb wel een vraag. Ik begrijp niet zo goed de vorm van het greepje. De stijl vind ik anders dan de rest van het kunstwerk, waarbij het laatste meer modern is ('30-'50) en het greepje wat klassieker / antiek (engels). Daardoor wordt voor mij het kunstwerk modern 'christelijk'; zou niet misstaan in een moderne kerk. Dat kwam gelijk bij me op. De originele tekening had wat meer een ovale greep wat in mijn ogen wat minder strijd levert met de huidige lijnen. Heb je daar nog over nagedacht?

Overigens zeer veel respect voor het maken hiervan, erg mooi en voor mij nooit bereikbaar.

jberends,
Eigenlijk had ik op mijn tekening een gewoon simpel greepje getekend met als doel op het eind van de rit er één te draaien volgens het moment zelf.
De vorm van mijn project was toen het belangrijkste om gepaste mallen te kunnen maken.
Ik was niet specifiek gefocust om het getekende greepje te nemen, maar ja je kan gelijk hebben.
Op het moment van het draaien, van het greepje vond ik dat het iets langer mocht zijn en het werd iets creatiefs.
Inderdaad greepjes zijn voor de ene goed en de andere minder goed.
Dit zijn nu éénmaal smaken.
Uw mening respecteer ik zeker. Daarvoor dient deze forum.
Wat uw bereikbaarheid betreft, mag je nooit zeggen.
Waar een wil is een weg.
Ik stort me meestal op iets dat ik nog nooit gerealiseerd heb en je ziet steeds een resultaat die correct is of wat je nog kan verbeteren.
Zo ontstaat uw motivatie en uw ervaring.
Toch bedankt voor het volgen van mijn project en het respect dat je toont naar mij toe.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Inderdaad het is het Beall wood buff systeem.
Mijn vorig project van wratten was het de eerste maal dat ik het heb gebruikt.
Eén wrat werd met een poriënvuller en één zonder poriënvuller. Ik merkt meer glas bij de wrat zonder poriënvuller.
Volgens info van een collega hoeft er geen poriënvuller opgeplaatst te worden.

Jacob de sealer moet je soms wel gebruiken, als je hout gebruikt met grote open poriën, BV zwart noten hout, de witte diamond polis zal de porien vullen met het wit, en een open porie licht gekleurd hout krijgt dat rode polijst pasta er in.

Hier word dikwijls of de ene of de andere niet gebruikt om dat te voorkomen, oh en de Carnauba was krijgt waterspots, zo houd je werkstuk uit de regen ;) 1thumb.gif
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Jacob de sealer moet je soms wel gebruiken, als je hout gebruikt met grote open poriën, BV zwart noten hout, de witte diamond polis zal de porien vullen met het wit, en een open porie licht gekleurd hout krijgt dat rode polijst pasta er in.

Hier word dikwijls of de ene of de andere niet gebruikt om dat te voorkomen, oh en de Carnauba was krijgt waterspots, zo houd je werkstuk uit de regen ;) Bekijk bijlage 28340

Oké, bedankt Leo voor de info.
Dit neem ik zeker mee.
Perenhout is nu een houtsoort met gesloten poriën.
Zeker een nuttige tip.
We zijn nooit te oud om iets bij te leren.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Bijna mijn belofte vergeten, namelijk de tekeningen opzetten indien u er zelf eens wil aan wagen.
Het zijn PDF-bestanden en hou rekening dat deze wat kunnen afwijken qua juiste afmeting.
Vergeet uw printer niet op ware grootte in te stellen bij eigenschappen als je een PDF-bestand hebt.
Als je naar een kopiecenter gaat, zeg het aan de persoon die de afdruk maakt.

Doe je dit niet, bij een werkstuk die bijvoorbeeld 500 mm is op ware grootte en je stelt de printer niet in op ware grootte, dan kan het gemakkelijk 8 à 10 mm kleiner zijn.

Aan de PDF-bestanden kun je zien of het gaat over een A4, A3, of een 42-formaat.
Bekijk bijlage Zwevend potje aanzichten A2-formaat.pdf
Bekijk bijlage Zwevend potje kleefvorm A3-formaat.pdf
Bekijk bijlage Zwevend potje mallen draaivorm A2-formaat.pdf
Bekijk bijlage Zwevend potje malletjes deksel A4-formaat.pdf
Bekijk bijlage Zwevend potje verlijmingen A4-formaat.pdf

Veel succes aan diegenen die er zich aan wagen om het na te maken en vergeet vooral uw resultaat niet te plaatse op deze forum.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.