Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 10 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 98

Onderwerp: Zwevend potje

Zwevend potje

Beste forumleden,
    Nu het bekend is via de forum en mensen die Rickkoorman persoonlijk kennen kom ik naar Nederland om een demo te geven rond balpennen en sleutelhangers maken.
    De vraag werd al gesteld of ik mijn eigen projecten wat hier te zien is op de forum zou meebrengen. Inderdaad alles breng ik mee van mezelf en ook van de leden uit de Vlaamse Gilde.
    Er spookt al de ganse dag iets in mijn hoofd om nog een speciaal draaiwerkje te maken die jullie in Zwolle mogen bewonderen.
    Ik ben er deze avond achter gekomen wat het zou worden.
    Ik dacht aan mijn kindertijd wat ik zo allemaal heb gedaan in de natuur in de bossen, langs de wegen waar bomen stonden enz.
    Tijdens het naar school gaan, wat ik te voet deed, speelden we op bepaalde periodes met bladeren die van de bomen gevallen waren en met neer dwarrelende bolletjes met een staartje aan. Wij noemden dat helikoptertjes.
    Wel die helikoptertjes spoken al de ganse dag door mijn hoofd en ben op speurtocht geweest wat de preciese naam is van die boom.
    Deze noemt acer pseudoplatanus.
    Hier 2 foto's van de helikoptertjes.
    oktober-2011b-006.jpg20070927-dsc00036-1.jpg

Hier ben ik mee aan de slag gegaan om een ontwerp te tekenen, maar er kunnen nog veranderingen aan komen.
    Dit is mijn voorlopig ontwerp die ik binnenkort zal straten.
    Hopelijk valt alles goed mee en kan ik bij de firma Masave mijn projectje tentoonstellen.
    Hiervan krijg je weer een gedetailleerd verslag.
    Ik noem het voorlopig een zwevend potje.
    Een officiële benaming heb ik nog niet kunnen bedenken, maar als er forumleden een toepasselijke naam weten, graag meegenomen.
    Deze neem ik zeker mee als officiële benaming.

Het ontwerp.
    zwevend potje.png
    Waarschijnlijk starten morgen de voorbereidende werken.
    Veel kijkplezier.

Het voorbereidende werk is vandaag gedaan, namelijk het hout klaar maken.
    De keuze van het hout is perelaar.
    Doordat het een excentrisch stuk zal worden, zorg ik ervoor dat de balans tijdens het draaien zal opgevangen worden.
    Dit gebeurt door voorlopige stukken aan te lijmen uit een minderwaardige houtsoort. Deze is grenen hout.
    Hiervoor heb ik weer een voorstudie gemaakt via mijn autocad-programma.

Hier de voorstudie.
    004 zwevend potje verlijmingen.jpg

Hier de werkelijke werkstukken geschaafd.
    De nummering komt overeen met de tekening hier boven.
    P2280929.jpg

Daarna werd alles gelijmd met spanschroeven.
    De lijmkeuze is gewone witte houtlijm.
    Er is enkel schuimlijm gebruikt op het kopshout van de perelaar met het grenen stuk. Deze heeft meer kleefkracht en de kopsekanten is van perelaar veel meer gesloten tegenover het grenenhout.
    P2280934.jpgP2280937.jpgP2280935.jpgP2280938.jpgP2280939.jpgP2280940.jpgP2280941.jpgP2280942.jpgP2280943.jpgP2280944.jpg

Achteraf direct na het opspannen is de gewone witte houtlijm die uitgekropen was afgekuist met een vochtige doek zowel aan de boven als onderkant van het geheel.
    Zo moet je na de uitharding van de lijm niet beginnen te peuteren voor de harde lijmresten weg te krijgen.
    P2280948.jpgP2280949.jpg

Voorlopig resultaat tot na de uitharding van de lijm.
    P2280950.jpg

Waarom gebruik je twee verschillende soorten lijmen?

En we kijken er weer naar uit heee collega
    Om het eind resultaat te zien
    weer een mooie uitdaging

@ Wim,
    Dit heb ik er tussenin vermeld.
    Er is enkel schuimlijm gebruikt op het kopshout van de perelaar met het grenen stuk. Deze heeft meer kleefkracht en de kopsekanten is van perelaar veel meer gesloten tegenover het grenenhout.
    Waarschijnlijk heb je het over hert hoofd gezien.
    Witte lijm komt veel gemakkelijker los op kopse kanten.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Keizer Jacques Bekijk Berichten
    En we kijken er weer naar uit heee collega
    Om het eind resultaat te zien
    weer een mooie uitdaging
    Inderdaad weer een nieuwe uitdaging.
    We gaan er weer volop tegenaan.
    Wat het resultaat zal worden, is me ook een raadsel.
    Het is puur op goed geluk dat ik weer werk.

Ha ha ik keek vast te veel naar de plaatjes. Succes.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim Kluck Bekijk Berichten
    Ha ha ik keek vast te veel naar de plaatjes. Succes.
    Voor mij als niet houtdraaier zijn de plaatjes ook het leukst. De rest van het verhaal lees ik wel van SirJ zijn hand af. Daar staat nog meer tekst op!
    Laatst gewijzigd door Hunto; 01-03-15 om 11:05. Reden: spelfoutje
    Met vriendelijke groet, Ronald

Door het drukke schema ben ik wat achterop geraakt met mijn tijd om aan de slag te gaan rond houtdraaien.
    Vandaag heb ik mijn gelijmd geheel gelost en de overtollige lijmresten weg geschuurd met de horizontale lange bandschuurmachine.
    Na het schuren werd het stuk wat vierkantig gezaagd op een afmeting van +/- 570 x 570 mm via de paneelzaag.
    P3030952.jpgP3030953.jpgP3030954.jpg

Na het het werkstuk op afmeting te zagen en schuren heb ik een rondstuk gefreesd met de cnc-machine van een diameter 600 mm.
    Deze moet zal dienst doen om mijn project te kunnen draaien op een plateau.
    Met een puntfrees is de diameter van mijn vaste flens (220 mm diameter) op de melamine plaat van 18 mm dikte gefreesd.
    Zo heb ik direct mijn plaats bepaling bij het monteren op mijn draaibank.
    P3030958.jpgP3030957.jpg

Een laatste voorbereidend werkje was 2 malle maken wat betreft de binnen- en buitenkant van mijn zwevend potje te kunnen realiseren.
    Dit werd eerst via autocad tekenprogramma afgedrukt en gelijmd op een triplex.
    Dit werd vervolgens uitgezaagd met de lintzaag en bijgeschuurd met de verticale bandschuurmachine.
    mallen.jpgP3030959.jpgP3030960.jpgP3030962.jpgP3030963.jpgP3030966.jpgP3030964.jpg

De lengtes van de mallen werden afgekort met de paneelzaag. !!! voor de foto heb ik de bovenste beschermkap bewust weggenomen.
    P3030967.jpgP3030968.jpg
    Laatst gewijzigd door sirjacobsd; 03-03-15 om 21:59. Reden: foto van de mal autocad bijgevoegd

Ik ben vandaag effectief gestart met het draaien.
    Eerst heb ik de diagonalen getrokken op het werkstuk om het centerpunt te hebben.
    Korte lijntjes zouden ook voldoende geweest zijn, maar je zal later zien door ze helemaal te trekken dat ze nuttig zijn aan de draaibank.
    P3040969.jpgP3040970.jpg

Opmeten wat het de maximum afmeting kan zijn qua diameter dat ik uit het werkstuk kan halen om grof te kunnen uitzagen met de lintzaag.
    P3040971.jpgP3040972.jpg

Een passer is te klein om de cirkel te trekken en een touw is te gevoelig om te rekken.
    Ik gebruik hiervoor een latje en 2 nagels.
    Ik sla de nageltje precies op de gemeten afstand zoals je hier boven kan zien.
    De nageltjes komen ongeveer een 3 à 4 mm uit het latje.
    P3040974.jpgP3040975.jpgP3040976.jpgP3040979.jpg

Het ene nageltje sla je in het centerpunt van het werkstuk en door een draaiende beweging kras je met het andere nageltje de cirkelomtrek.
    Deze is dan heel perfect.
    P3040982.jpgP3040983.jpgP3040984.jpg

Om de kraslijn beter te kunnen zien aan de lintzaag, ga met een potlood eens in de kraslijn. Zo zie je beter waar je moet zagen.
    P3040986.jpgP3040987.jpg

De cirkelvorm uitzagen met de lintzaag.
    P3040988.jpgP3040992.jpg

Forum Rechten