Wat voor soort fineer is dit?

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Gister heb ik een bult fineer gekocht waar ook dit fineer bij zat. Ik kon het zou gauw niet plaatsen wat het nu was? Qua structuur lijkt het op Wenge maar de kleur is duidelijk anders. Met lijnolie slaat het redelijk 'dood' ik heb een klein stuk aan de linkerkant gedaan en het fineer verliest zijn contrast dan behoorlijk. De foto's lijken erg goed op het echte fineer, er zijn geen verkleuringen van het fototoestel. Heeft iemand een idee of een link waar het mogelijk te vinden is hoor ik het graag. Alvast bedankt.

groeten,

Lars

SAM_3126.jpgSAM_3125.jpgSAM_3124.jpg
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt voor de enorm snelle reactie, ik heb een blok ziricote maar de tekening lijkt minder bruin en meer grijsachtig terwijl het fineer bijna lichtbruine strepen geeft.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt, daar heeft het inderdaad wel iets van weg, voorlopig hou ik het hier op maar wie weet heeft iemand anders een suggestie?
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt, was in mijn ogen ook een kanshebber, ik heb wel santos palissander maar dat lijkt een dichtere structuur te hebben zo ook het blok rio palissander dat ik nog heb liggen
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
In vergelijking wat ik heb zien liggen als fineer denk ik dat het coromandel is.
 

cocobolo

Actieve deelnemer
3 mrt 2012
138
5
Apeldoorn
dat is pallisander / rosewood, ik heb hier veel vellen met exact dezelfde tekening en kleur liggen (ook een keer een meubeltje van gemaakt). Ik heb ook veel coromandel/makassar en dat is echt anders.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Ik heb een stukje geschuurd en het rook erg lekker, er kwam duidelijk een zoete geur vanaf. Dus dan is het toch zoals Cocobolo al zei Rio Palissander en niet Coromandel. In ieder geval bedankt voor de reacties en het meedenken.
 
Laatst bewerkt:

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Palissander is een verzamelnaam voor de dalbergia soorten. Er zijn dus tientallen soorten palissander...
Daarom volgens mij Rio palissander = dalbergia nigra.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Wie er naar op zoek is mag me gerust een PB sturen. Ik heb nog redelijk wat op overschot liggen...
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
@rickie,
Eerst nog een controleur vinden die eik en beuk uit elkaar kan houden :D

@Jokke,
Waar ligt het fineer ergens en in welke afmetingen/hoeveelheid, pb me aub
 

DKM70

Nieuw lid
20 jan 2013
22
0
Is denk Indisch palisander want Rio Palisander heb ik nog niet gezien in zo rechte tekening.
Indisch Palisander is paarsachtig/zwart.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt voor de reactie, ik heb nu stukken massief Indisch palissander en het komt erg overeen. In bepaalt licht lijkt er inderdaad een paarse gloed aanwezig te zijn. Misschien dan toch maar wijzigen naar Indisch Palissander?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.