welke Forstner boren gebruiken jullie

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Eigenlijk zou ik nog graag een setje goede Forstnerboren aan mijn gereedschapskist toevoegen. Famag maakt altijd erg goed spul, maar een setje Zobo van Festool (wordt in Zwitserland gemaakt) lijkt me ook wel wat. Heb een paar kleinere 3D boren die het overigens prima doen en 2 van 40 mm in Thailand gekocht. Eentje wordt erg warm en de ander heeft hardmetalen snijkanten en die boort best wel goed. Maar ik was benieuwd waar jullie mee boren.

jaap
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb de zobo set van Festool, had die eens gewonnen want ik ben niet zeker dat ik snel zoveel betaald had hiervoor. Maar er valt niets over op te merken, nog geen die versleten of beschadigd is na 3 jaar nu. Er zit ook een lange pin bij die je er op kan zetten om onder een hoek gaten ermee te boren. Het is iets dat ik toch vaker gebruik dan ik dacht, het maakt nette gaten alsof ze gefreesd waren. Speedboren heb ik in de laatste 3 jaren zo goed als nooit meer gebruikt.
Als je Festool schroefmachines gebruikt dan neem je die beter ivm het fastfix systeem waarmee zorgeloos kan wisselen tussen boren en schroeven.
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik heb ook een setje Zobo's... zelfde ervaringen als timothy... superboren. Wel duur maar ook heel goed. Ik heb de centrotec uitvoering en dat werkt top.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Na enkele prut forstners heb ik ook enkele dure gekocht. Ben er zeer tevreden over, heb 2 dure merken gekocht om te proberen.

2 van Colt met rotastop, handig als je ook zo nu en dan een verlengstuk wilt gebruiken. Zit als gegoten zonder schroefjes oid, gewoon klik. Deze zouden ook makkelijk(er) met de hand te slijpen zijn, dat gaf voor mij de doorslag zodat je er langer plezier van kan hebben. Heb ze echter nog nooit hoeven slijpen.

Heb ook een langere van Famag, zonder HM voorsnijders, ook deze doet zijn werk prima, prachtige gaten bij beide merken idd een gefreesd resultaat misschien nog wel mooier.

Overigens vindik het nog steeds ongelofelijk dat een goede forstner zo duur moet zijn.
Goedkope zitten gewoon ongeslepen in de verpakking. Ooit voor een project speciaal een "duurdere" gekocht in de 15-20 euro pricerange. Die deed het ook maar matig, goede boren Bormax of MaxiCut beginnen blijkbaar bij een euro of 30.
Toch een best bedrag voor de liefhebber die een setje van 10 wil.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
In mijn zoektocht kwam ik langs deze sets:
zobo 145.jpg
zobo 298.jpg
Waarom is de prijs 2 keer zo hoog (ok de systainer...(145 tegen 298)) en welke zou je kiezen?
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
De Centrotec boren zijn van een andere kwaliteit dan de forstner Zobo boren in de mini systainer.
Andere merken hebben ook diverse modellen=kwaliteiten in het programma.
De Zobo boren in systainer hebben ook dikkere schachten van Ø9/12 mm en andere snijvlakken.
Voor deze versie zijn verlengstukken en een dieptestop apart verkrijgbaar, die niet passen op de Centrotec versie.
Als je veel wilt boren en met name in hardhout zijn de duurdere versie beter, die zijn bedoeld voor professioneel gebruik.
Anders voldoen de Centrotec versies prima. En je kunt beide versies overigens ook gewoon los kopen.
Goede forstner boren zijn niet goedkoop, kijk ook eens naar Famag, Colt of Fisch.
De web-shop van Dieter Schmid (Feinewerkzeuge) geeft een goede indruk van andere merken, afmetingen en prijzen.

496476_web_600x450.jpg
Festool_768166.jpg
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
De versies van festool zijn gewoon goed, ik heb ze een paar jaar geleden (toen nog protool) gebruikt om bouten te verzinken in 500jaar oud eiken wat echt knetterhard was en dat ging best. Bleef ook redelijk lang scherp.
Ik gebruik nu echter, voor regulier werk famag, omdat dit goedkoper is en ook prima kwaliteit.
Voordeel van festool is wel het grote aantal accessoires dat verkrijgbaar is.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
De centrotec boren zijn van een andere kwaliteit dan de forstner boren in de mini systainer.
Andere merken hebben ook diverse modellen=kwaliteiten in het programma.
De forstner boren in systainer hebben ook dikkere schachten van Ø9/12 mm en andere snijvlakken.
Voor deze versie zijn verlengstukken en een dieptestop apart verkrijgbaar, die niet passen op de Centrotec versie.
Als je veel wilt boren en met name in hardhout zijn de duurdere versie beter, die zijn bedoeld voor professioneel gebruik.
Anders voldoen de Centrotec versies prima. En je kunt beide versies overigens ook gewoon los kopen.
Goede forstner boren zijn niet goedkoop, kijk ook eens naar Famag, Colt of Fisch.
De web-shop van Dieter Schmid (Feinewerkzeuge) geeft een goede indruk van andere merken, afmetingen en prijzen.

Duidelijk, de prijzen van de duurdere festool-serie wijken wel wat af van de concurrentie, ook van de andere merken zijn er mooie sets te koop voor redelijke prijzen, hier kan ik wel iets vinden, bedankt!
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Ik heb zelf bovengenoemde setje Centrotec Zobo forstnerboren van Festool. Ik merkte dat een soortgelijke set van Famag of Fisch niet heel veel goedkoper (of zelfs duurder) was en daarom maar voor Festool gekozen. Ze bevallen goed en allemaal weer mooi uitgedacht. Door eerst gaatje te boren kun je evt. het gat deels van boven en deels van onder boren. Om tear out te voorkomen. Maar geloof dat niet alleen de Festools die mogelijkheid hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.