Scheppach HM2 schaafmessen

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Voor ik bij Vaesco een nieuw schaafmessenset voor 54,39 euro bestel vraag ik me af of jullie nog wat winkels weten waar je schaafmessen van goede kwaliteit kunt kopen ?
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
De messen en ook mijn Scheppach vandiktebank komen bij Jongewaard Slijptechniek vandaan . Zit in Noord-Holland .
Weet niet welke maat je hebt , maar de mijne van de 2600 waren rond de 30 euro .
Succes Willem
 

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Thanks voor de tips. Bij applebywoodturnings kost het inclusief verzenden de helft van wat het bij Vaesco kost. Volgens de beschrijving gaat het hier ook om de HSS 18% cobalt messen. Toch vreemd dat er zo'n groot verschil in prijs is.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Ze bevallen mij prima. Goede standtijd zelfs in teak, merbou, en andere hardhoutsoorten. Ik koop meerdere sets in een keer, krijg je extra korting en het scheelt weer in de verzendkosten. Ze leveren vlot. Ik knutsel vooral met gebruikt hout, dus ik kom regelmatig afgebroken schroeven, spijkers en andere ongerechtigheden tegen. Het is dan handig om messen op voorraad te hebben. Ik vervang dan gewoon een van de drie messen door een nieuwe en kan weer vlak schaven. De beschadigde stop ik dan weer in een andere set. Scheelt een hoop slijpwerk.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
Ik vervang dan gewoon een van de drie messen door een nieuwe en kan weer vlak schaven. De beschadigde stop ik dan weer in een andere set. Scheelt een hoop slijpwerk.
dan heb je maar 1 scherp mes in je machine?
en dat werkt?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Nee ik heb dan twee scherpe messen met een hap eruit, en een scherp mes zonder hap. Geeft glad schaafbeeld. Voor de andere set twee scherpe messen zonder hap en een scherp mes met een hap, geeft glad schaafbeeld. Als ik elke keer de happen eruit moet slijpen, zijn mijn messen erg snel op. Ik wissel ook messen uit verschillende sets waar de happen op verschillende plaatsen zitten. Als in een omwenteling er maar overal een scherp mes over het hout gaat, krijg je een gladde plank.
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
We zijn ondertussen een aantal jaar verder, maar ik heb dezelfde soort vragen.
Ben zo slim geweest om een plank met verborgen spijkers te schaven, dus meerdere putjes in de 2 messen.
Gelukkig in de vakantieperiode een bedrijf gevonden die ze morgen geslepen klaar heeft liggen (30€, voelt duur, maar ben blij met de snelle service).

Nu wil ik enkele sets extra op voorraad leggen.
Messen zijn 260mm bij 18mm bij 3mm dik.
Iemand tips waar ik deze kan bestellen?
Appleby heeft voorzover ik kan zien deze maten niet leverbaar.
Op Amazon staan er ook nieuwe sets voor zo’n 30€, maar vind het lastig in te schatten of die snel slijten of mogelijk onveilig zijn (nog niet veel ervaring met houtbewerking in het algemeen en deze machines in het bijzonder).

Mijn bestaande messen hadden onderin geen ‘ribbeltjes’ zoals je ze op internet wel vaak genoemd ziet.
Zit er nog veel verschil in de verschillende metaalsoorten?
 
  • Leuk
Waarderingen: Gupiedo

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Ik gebruik altijd van die goedkope messen. werkt voor de hobby prima. Je kan er in schoon hout echt wel serieuze hoeveelheden hout mee schaven. De aandrijfrol van de voeding gaf het bij mij eerder op dan de messen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Als je ze zelf levert, weet je toch hoeveel je er hebt en wat ze kosten? Dan kan je dat toch neerzetten, in plaats van zo moeilijk te doen.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Beetje onduidelijk, ten zij het een beroepverkoper is die hier niet mag adverteren en niet weet hoe het anders te brengen ? Dan toch beter een privébericht sturen naar de belangstellenden?
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
592
138
58
Linter
Beetje onduidelijk, ten zij het een beroepverkoper is die hier niet mag adverteren en niet weet hoe het anders te brengen ? Dan toch beter een privébericht sturen naar de belangstellenden?
Kijk maar eens in mijn profiel. Maar prive berichten worden hier inderdaad een betere oplossing.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Je praat voor mij nog steeds in raadselen. Probeer het eens zo te omschrijven dat een sukkel als ik het ook kan begrijpen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.