Grenen kom in wording, nat voorgedraaid

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hallo, heb me deze morgen weer even aan de draaibank gezet om mijn nieuw blokje grove den (grenen) voor te draaien.
Eerst op 500 tr. rond gedraaid en dan buiten en daarna binnen al wat model gegeven. Nu moet het eerst drogen alvorens het verdere draaien kan beginnen. Blok was: 400 x 400 x 240 mm. Enkele foto's geven de werkwijze in volgorde. Gr Stefan

PS: Foto's staan blijkbaar niet in volgorde maar dat zien jullie wel zeker
 

Bijlagen

  • IMG_2152.jpg
    IMG_2152.jpg
    81 KB · Weergaven: 241
  • IMG_2154.jpg
    IMG_2154.jpg
    99,4 KB · Weergaven: 239
  • IMG_2157.jpg
    IMG_2157.jpg
    86,5 KB · Weergaven: 240
  • IMG_2159.jpg
    IMG_2159.jpg
    97,4 KB · Weergaven: 239

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Beste medeforumleden, inderdaad een heeele mooie draaibank, nu zeker bevestigd met dit toch al redelijk blokje wat tot nu toe het grootste is wat ik op deze bank feilloos en zonder problemen gedraaid heb. Maar ik heb toch ook al vernomen dat er meerdere mensen zijn hier op dit forum die dezelfde bank bezitten. Wel vond ik het nieuwe ervaring om zulk een blok nat hout te draaien, gewapend met een masker, pet en tot aan de nek toe dichte kleding de "spetters" te trotseren. Een dezer dagen wil ik een volledig stuk stam van hetzelfde hout op de draaibank plaatsen, diameter van 400 mm tevens ook de hoogte met een gewicht van om en bij de 50 kg. Moet alleen nog iets vinden om het blok op te heffen om het te kunnen plaatsen tussen de centers en dan aan te spannen ??? Waar ik dan een flinke vaas wil uit draaien. Je zal het wel zien verschijnen hier op het forum. Gr Stefan
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Hallo stefan
Hier een paar voorbeelden van werkstukken die ik voorgedraaid heb, zoals je ziet met de kop 90 graden gedraaid.
ik heb de orginele buitendraai inrichting van Killinger, voordeel is hierbij dat je voor het werkstuk stat en dus zelf nauwlijks nat wordt.
Boven de draaibank + links en rechts hang ik dan plastic aan het plafond zodat ook de rest van mijn werkplaats droog blijft.
Het hout van de werkstukken is Esdoorn en de grootste schaal is 78cm doosnee.

P9220202.jpgP9250235.jpg

Vriendelijke groeten, Rien
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Dag Rien, mooie werkstukken, jammer dat we nog lang moeten wachten alvorens deze af te kunnen werken, inderdaad zoals je zegt kan ik misschien beter de kop draaien bij nat hout ivm de "spetters", dit heb ik nog niet gedaan, ik heb die buitendraai (nog) niet, dacht die ook niet nodig te hebben ??? Maar in dit geval ....
Op mijn vroegere draaibank heb ik als grootste stuk ooit enkele eiken tafelblaadjes gedraaid van 600 mm, en één maal een marantie blok van 600 mm x 450 mm als kopstuk in warandabouw maar deze was reeds rondgezaagd op een lintzaag, verders ben ik nooit groter gegaan dan de beschikbare 500 mm op het bed. Ik heb ook nog redelijk wat berkenhout liggen, droog, waar ik grote stukken kan van draaien, doch de grote stukken liggen allemaal op de grond en de kleinere erop :confused: zodat ik alles moet overladen wil ik er aan kunnen. Verders heb ik nog andere houtsoorten die reeds jaren droog zijn maar ik wilde ook wel eens iets groter draaien vandaar dat ik hieraan begonnen ben. Ik zal nog wel eens iets posten als er iets klaar is. Gr Stefan
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Zit verlekkerd te kijken naar al dit moois. Nog even sparen voor een nieuwe en zwaardere bank. Mijn jet 1442 protesteerd heftig als ik grote niet ronde blokken opspan. Alle waar naar zijn geld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.