Mallet of houten hamer (volgens Paul Sellers)

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
De kop is beuken en het handvat is eiken.

Vraagje, was je keuze om de kop in beuken te maken bewust?
Ik ben namelijk al een tijdje van plan op zoon zelfde hamer te maken, heb laatst eiken voor de kop en beuken voor het handvat ingeslagen:p
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Gaaf! Staat ook op mijn lijstje, maar eerst moet de werkbank nog af, dan de zaagplankjes, futselplank, de toolbox, etc... Maar hij gaat er zeker komen, ik denk uit eiken. Ga je het hout nog behandelen met shellac of iets dergelijks?
 

Schipper

Actieve deelnemer
22 sep 2014
27
1
Ik heb zo'n hamer gemaakt met een cursus op het hmc. kop was daar van steenbeuken en de steel van essen. ene soort is hard. dd andere flexibel.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Vraagje, was je keuze om de kop in beuken te maken bewust?
Ik ben namelijk al een tijdje van plan op zoon zelfde hamer te maken, heb laatst eiken voor de kop en beuken voor het handvat ingeslagen:p

Je hebt het precies verkeerd om, maar ik zou er niet wakker van gaan liggen. Ik heb al jaren een hamer met een essen kop en een beuken steel. Er is een hoekje afgesplintert, maar verder doet hij gewoon wat hij moet doen.

Je kunt niet overal een probleem van maken. Als jij een mooi blok eiken en een stevig stuk beuken hebt liggen kan je daar een prachtige hamer van maken.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Vraagje, was je keuze om de kop in beuken te maken bewust?
Ik ben namelijk al een tijdje van plan op zoon zelfde hamer te maken, heb laatst eiken voor de kop en beuken voor het handvat ingeslagen:p

Beuken is voor de kop meer voor de hand liggend, zwaar en stootvast, eiken kan ook goed. De steel is van eiken omdat ik nog net een stukje eiken had liggen. De stukjes essen die ik had waren te smal, anders was het een essen handvat geworden.
Ik zie die Paul de kopse kanten schaven met een 4 en dat heb ik ook gedaan (op mijn workmate! omdat ik geen werkbank heb). Wat een k-werk maar wel de moeite waard. Hamer nummer twee komt er ook aan. Dat wordt een kado voor een kennis.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Beuken is voor de kop meer voor de hand liggend, zwaar en stootvast, eiken kan ook goed. De steel is van eiken omdat ik nog net een stukje eiken had liggen. De stukjes essen die ik had waren te smal, anders was het een essen handvat geworden.
Ik zie die Paul de kopse kanten schaven met een 4 en dat heb ik ook gedaan (op mijn workmate! omdat ik geen werkbank heb). Wat een k-werk maar wel de moeite waard. Hamer nummer twee komt er ook aan. Dat wordt een kado voor een kennis.

Voor kops schaven gebruik ik mijn Stanley bailey no 7 uit 1900 deze is lekker zwaar en heeft een keiharde beitel. Als ik deze ff goed slijp maak ik er glanzende kopjes mee. Dat krijg ik never nooit met mn no 4 van 2014.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello

Dit was me nog niet bekend. Geweldige clips (ondanks de waterval van spraak). In tegenstelling tot Paul zie je hier de verschillende begrijpelijke fouten die je maakt als beginnende, of ongedurige woodworker. Kortom een geweldige aanvulling op de het verhaal van Paul. Tevens zie je hier meer gebruik van echte oude methoden en gereedschappen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.