Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Mallet of houten hamer (volgens Paul Sellers)

De kop is beuken en het handvat is eiken.
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      WP_20150222_001.jpg
Bekeken:   518
Grootte:   99,3 KB
ID:        26870

Prachtig!

Heb de aflevering ook met plezier gekeken.
    en je hebt mooi werk geleverd.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vurenhout Bekijk Berichten
    De kop is beuken en het handvat is eiken.
    Vraagje, was je keuze om de kop in beuken te maken bewust?
    Ik ben namelijk al een tijdje van plan op zoon zelfde hamer te maken, heb laatst eiken voor de kop en beuken voor het handvat ingeslagen:P

Gaaf! Staat ook op mijn lijstje, maar eerst moet de werkbank nog af, dan de zaagplankjes, futselplank, de toolbox, etc... Maar hij gaat er zeker komen, ik denk uit eiken. Ga je het hout nog behandelen met shellac of iets dergelijks?

Ik heb zo'n hamer gemaakt met een cursus op het hmc. kop was daar van steenbeuken en de steel van essen. ene soort is hard. dd andere flexibel.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lhoornweg Bekijk Berichten
    Ik ben namelijk al een tijdje van plan op zoon zelfde hamer te maken, heb laatst eiken voor de kop en beuken voor het handvat ingeslagen:P
    Je hebt het precies verkeerd om, maar ik zou er niet wakker van gaan liggen. Ik heb al jaren een hamer met een essen kop en een beuken steel. Er is een hoekje afgesplintert, maar verder doet hij gewoon wat hij moet doen.

Je kunt niet overal een probleem van maken. Als jij een mooi blok eiken en een stevig stuk beuken hebt liggen kan je daar een prachtige hamer van maken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lhoornweg Bekijk Berichten
    Beuken is voor de kop meer voor de hand liggend, zwaar en stootvast, eiken kan ook goed. De steel is van eiken omdat ik nog net een stukje eiken had liggen. De stukjes essen die ik had waren te smal, anders was het een essen handvat geworden.
    Ik zie die Paul de kopse kanten schaven met een 4 en dat heb ik ook gedaan (op mijn workmate! omdat ik geen werkbank heb). Wat een k-werk maar wel de moeite waard. Hamer nummer twee komt er ook aan. Dat wordt een kado voor een kennis.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vurenhout Bekijk Berichten
    Beuken is voor de kop meer voor de hand liggend, zwaar en stootvast, eiken kan ook goed. De steel is van eiken omdat ik nog net een stukje eiken had liggen. De stukjes essen die ik had waren te smal, anders was het een essen handvat geworden.
    Ik zie die Paul de kopse kanten schaven met een 4 en dat heb ik ook gedaan (op mijn workmate! omdat ik geen werkbank heb). Wat een k-werk maar wel de moeite waard. Hamer nummer twee komt er ook aan. Dat wordt een kado voor een kennis.
    Voor kops schaven gebruik ik mijn Stanley bailey no 7 uit 1900 deze is lekker zwaar en heeft een keiharde beitel. Als ik deze ff goed slijp maak ik er glanzende kopjes mee. Dat krijg ik never nooit met mn no 4 van 2014.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Schipper Bekijk Berichten
    Ik heb zo'n hamer gemaakt met een cursus op het hmc. kop was daar van steenbeuken en de steel van essen. ene soort is hard. dd andere flexibel.
    Dat lijkt me idd een betere materiaalkeuze. Of zelfs helemaal uit essen.

Aflevering Big Ash Mallet op deze pagina. Erg leuk....
    http://www.pbs.org/woodwrightsshop/w...2014-episodes/

Forum Rechten