scherpe bobbels onder de schors van eik

Boo

Actieve deelnemer
hallo

bij het zagen kwam ik het volgende tegen, iets wat ik nog niet eerder gezien heb.
Het zijn heel erg veel kleine, scherpe uitsteeksels uit de buitenste laag van de stam onder de schors.
Het lijkt erop dat het de stralen zijn die 'door' het cambium heen willen groeien.
Ik heb wel eens gezien dat er hier en daar een klein bobbeltje zat wat je er met je vinger vanaf peutert, maar dit is echt keihard.
Met de palm van je hand is het onprettig, met de rug van je hand heb je zichtbare krassen, zo hard is het.
het doet me nog het meest aan een rasp denken.

Heeft iemand dit wel eens eerder gezien? Weet iemand waar het door veroorzaakt wordt?
2015-02-24 22.56.15.jpg

2015-02-24 22.57.01.jpg

2015-02-24 22.57.31.jpg

2015-02-24 22.58.40.jpg

groeten Bo
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Geen idee. Ik loop dagelijks in een modern onderhouden park waar ze omgewaaide en omgezaagde bomen gewoon laten liggen. Daar zie ik regelmatig dit soort "huidafwijkingen" in eiken, esdoorn en populier in een behoorlijke variatie. Mijn handen jeuken dan om zo'n stam een te verzagen en te zien welke tekening het hout heeft. Ondanks vriendschappelijke betrekkingen met het parkbeheer heeft dat nog niet mogen lukken. Binnenkort eens een stiekeme "nacht- und nebel" actie uitvoeren; de ontvoering van een stam! :p

Verklaringen omtrent deze verschijnselen (Wiki, houtexperts en bospersonen (houtvesters, boswachters) variëren van invloed van insecten tot effecten veroorzaakt door beweging (wind), van invloeden door weersomstandigheden (nat/droog-warm/koud) tot blikseminslag. Soms geloof ik het wel, soms vind ik het klinkklare onzin. Bewijs is eigenlijk nauwelijks te vinden, er zijn voor zover ik weet geen echte onderzoeken naar gedaan die werkelijk geloofwaardig zijn. Kent iemand die toevallig wel? Dan hoor ik het graag!

Groet, Rob.
 

Boo

Actieve deelnemer
Hallo

deze boom is de laatste 70 jaar extreem traag gegroeid, in tegenstelling tot de eerste periode van zijn leven.
Dat gebeurt met bosbouw-bomen uiteraard nooit en als dat ermee te maken heeft zou het in regulier zaaghout dus zelden of nooit voorkomen.
Iemand die daar wat meer over kan zeggen?

Op de foto's is het verschil in de groeiringen ook enigszins te zien.
Dat zal ook de verklaring zijn waarom het spint zo uitzonderlijk smal is.
Ik kon geen duidelijke sporen van een blikseminslag ontdekken, wel had de stam onderin behoorlijke (dichtgegroeide) vorstlijsten.
Hij stond in een streek waar het inderdaad behoorlijk koud kan zijn, misschien is het kippevel;)

Mijn theorie is (voorlopig) dat de stralen in de laatste periode iets sneller groeiden als de extreem traag groeiende rest van het houtweefsel en dat ze daarom uit het weefsel proberen te 'steken'. Of het echt zo is, en zo ja waarom, durf ik niks over te zeggen.

Ik weet niet of het toevallig is, maar in het hout is ook hier en daar een ripple te zien, zoals in flamed maple (of tiger stripe, ribbon, fiddleback, curly, één van die figures waartussen ik nog niet het precieze verschil weet:)) Op de laatste foto is het een beetje te zien maar het is maar hier en daar, niet echt een duidelijk patroon.
Ik hoop binnenkort een paar grotere stukken te zagen, dan komt het misschien wat duidelijker naar voren.
Ik heb wel begrepen dat daar behoorlijk uitgebreide discussies over zijn met weinig eenduidende verklaringen over het hoe en waarom.
Of het onderling verband heeft, weet ik dus ook niet.
Ik weet eigenlijk maar weinig als ik het zo lees...
Iemand die het wel weet?

groeten
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
een verklaring heb ik ook niet
maar ik heb dit wel regelmatig gezien in de afgelopen 10 jaar
ik onderhield zwaar onderkomen bossen in heel belgisch limburg
en ben dit regelmatig tegengekomen zowel op zomer en wintereik
amerikaanse eik / amerikaanse vogelkers altijd op oudere bomen
en inderdaad als ik erover nadenk meestal bomen met een goede standplaats die snel gegroeid waren en een behoorlijke stamomtrek hadden
mvg tom
 

Boo

Actieve deelnemer
Hallo, bedankt voor de reacties.

Heckeman, bedoel je met modern onderhouden dat ze bomen laten sterven? Dat zou wel een overeenkomst zijn met de boom waar ik het op gezien heb. Die is ook staand 'ten onder gegaan' en dan erg langzaam.

Tom, wat bedoel je met zwaar onderkomen bossen? Bossen met minimaal onderhoud en dus ook veel stervende bomen?
Waren de bomen waar je dit ook zag ook vaak bomen die stervend waren of althans in hun laatste levensfase waren en nog maar minimale groei hadden? Of waren het ook kerngezonde bomen die nog volop in omvang groeiden?

Het zou samen wel een duidelijke aanwijzing zijn voor (een deel van) wat het veroorzaakt.

groeten
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ja, als het verantwoord is laten ze de bomen gewoon staande sterven, ze vellen ze pas als het gevaar voor de wandelaars gaat opleveren en dan laten ze alles gewoon liggen, als schuilplaats voor dieren en insecten. Het is dan ook een park met veel leven, vogels, insecten, kleine zoogdieren, erg leuk (Westerpark in zoetermeer) De vergane bomen leveren ook een erg mooi plaatje op, verweerd, bemost, heel mooi.

Vandaag zag ik een stronk met een prachtige afwijkende structuur, ik zal er morgen eens wat foto's maken en die hier posten.

Groet, Rob.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Boo
inderdaad nu je het zegt waren de meeste bomen die dit hadden inderdaad op hun einde of aan het sterven dikwijls zag ik de uitsteeksels doordat je de schors zo van de bomen kon halen en dit deed ik dikwijls vond het wel leuk om te zien wat er allemaal onder die schors leefde
slecht onderhoud van de bossen = ongeveer geen onderhoud in de laatste 20 jaar
meestal waren de bomen overheersd door amirikaanse vogelkers dikste exemplaar 1.5 m doorsnee :)
had ik daar maar wat van bewaard lol
mvg tom
 

Boo

Actieve deelnemer
ok, alles bij elkaar lijkt het er dus op dat het iets is wat vooral (alleen?) voorkomt bij bomen die wegkwijnen.
Hopen dat er niet iemand het tegendeel heeft gezien.
Bij mij zit overigens de schors nog wel muurvast.

Alleen Rob, jij zegt dat je het ook bij populieren hebt gezien. Populier heeft toch veel kleinere stralen als eik? Zo goed als onzichtbaar? Ik heb nog nooit populier gezaagd gezien.

Ik zou nog graag de achterliggende theorie erover te weten willen komen.

groeten
 

Hielema

Nieuw lid
25 mrt 2015
8
0
Ik vermoed dat dit gewoon slapende knoppen zijn, waarschijnlijk sterk geactiveerd door overmatig bladverlies door afsterven snoei of aantasting.
 

Boo

Actieve deelnemer
Ok, dat is een andere richting als ik dacht, wel interessant.
Ik heb weinig tot geen kennis over slapende knoppen maar ik vind het moeilijk voor te stellen dat er zóveel van zouden zijn.
Het zit namelijk van onder tot boven op de stam en het zijn er zoals op de foto te zien is ontelbaar veel, zelfs op een klein stukje is het nauwelijks te tellen.

Als het knoppen zijn, waarom zouden ze dan niet uitgelopen zijn? Er is geen enkel klein takje te zien op de stam.

groeten
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Zoals beloofd wat foto's van stammen die ik interessant vind, alles in het Westerpark in Zoetermeer. Er is nog veel meer te zien qua hout en bomen, maar dit zijn een paar afwijkingen die ik snap (denk ik hoor, zeker weten doe ik het dus absoluut niet)

SAM_3058.jpg

Basis van een boom (merk en type even onbekend, ik herken ze aan de bladeren en tsja....) Dit golfpatroon wordt volgens zeggen (bosbeheerder) veroorzaakt doordat de boom naar één kant meer gewicht moet dragen, door ongelijk verdeeld bladerdek of door constante wind vanuit één richting. Dit lijkt zo op het eerste gezicht erg veel op de quilted patronen in oa esdoorn.

SAM_3041.jpg

Als boven, maar dan een (overduidelijk) dode boomstronk, zonder schors. Veel te ver heen om er nog iets mee te kunnen doen, houtbewerkingstechnisch gezien, en dat is jammer want ik denk dat er een mooi stuk hout uit te halen was geweest.

SAM_3033.jpg

Dit lijkt me het gevolg van waterspruiten, dus takjes die direct uit de stam groeien. Er is ook een deel waar de schors nog omheen zit, waar je die uitsteeksels ook ziet maar aan de buitenkant van de schors is niks te zien qua takjes, dat weerspreekt het voorgaande dus weer. Wie weet het?

Doedel water 16.jpg

De chef kwaliteitscontrole dacht dat dit ook wel een interessant stuk hout was. Helaas.

SAM_3045.jpg

Niet zo heel goed te zien op de foto, maar deze stam heeft zowel horizontale als verticale patronen. Horizontaal kan ik me weer voorstellen dat het door wind of het gewicht van bladeren komt, maar verticaal? Geen idee.

Als iemand het ECHT weet hoor ik het graag, ik vind dit soort weetjes leuk!

Groet, Rob.
 

Boo

Actieve deelnemer
Hallo

Op foto 3 zijn uitsteeksels te zien die ik wel gewend ben te zien onder de schors, dit lijken me slapende knoppen.
Puntige uitsteeksels die je er vrij gemakkelijk met je vinger vanaf peutert.
Ook zijn ze echt rond-puntig, zoals je van een beginnende tak zou kunnen verwachten.

De uitsteeksels die ik beschrijf, zijn ook scherp en puntig, maar wel een beetje meer langwerpig. Eraf peuteren is uitgesloten.
Ze zijn ook niet willekeurig over het oppervlak verdeeld, ze zitten keurig met de nerf mee.
Ze liggen in ieder geval in het verlengde van alle stralen, ik denk zelf nog steeds dat het de stralen zelf zijn.

Die ene foto heeft inderdaad heel veel weg van geribbeld esdoorn.

Xanax, bedankt voor de link, maar ik denk niet dat het te maken heeft met de bastknobbels zoals in jouw link genoemd wordt.

groeten
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi Rob en Boo
Ik vind het erg leuk dat jullie dit ook zo intresant vinden ��
ik persoonlijk denk dat Boo op het juiste spoor zit
de uitsteeksels die ik ben tegengekomen waren dikwijls zo scherp als naalden
en ik heb nog nooit zoveel slapende knopen op een stam gezien zelfs niet als een boom zo teruggesnoeid werd dat er enkel nog een stam
overbleef dan krijg je heel veel waterloten en jong opschot op de stam maar ik vind dit niet lijken op hetgeen waar we nu een verklaring voor proberen te vinden als ik moet gokken dan klinkt Boo idee dat het de mergstralen zijn die om een of andere reden omgekeerd gaan werken waneer een boom ziek / op zijn einde is ?
Mvg tom
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.