Engelkaartdoosjes

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Ik heb al een aantal keer op je site rondgekeken. Met name de engelkaart doosjes zien er prachtig uit.
Zou je iets willen vertellen over hoe je deze doosjes maakt. Ik ben met name geïnteresseerd hoe je de sluiting met het deksel zo netjes krijgt.
Met vriendelijke groet, Ralph

:arrow:
rickkoorman schreef:
tjeerd's doosjes zijn inderdaad heel erg mooi. ook ik ben wel erg benieuwd naar de werkwijze.


Een van de kenmerken van mijn doosjes is dat ze een "ploppend"" geluid maakt als je ze opent.
Dus het moet allemaal precies passen.
Omdat ik hoofdzakelijk doosjes met een "ziel" maak, gebruik ik daarvoor takkenhout.
Dat hout droog ik zelf. Op dit forum heb ik al eens vertelt over mijn ervaringen met hout drogen. De ene houtsoort gaat beter dan de andere. Voor de doosjes houdt ik een takdiameter van 10 -12 cm aan. Anders passen de engelkaartjes er niet in.
Om de doosjes te maken zaag ik ze met een dunne zaag een aantal malen in de lengterichting door. Er ontstaat een rechthoekig kerndeel waarin het hart van het hout zit.
Als je de plankjes (eerst vlak schuren) zonder kern weer op elkaar lijmt heb je een rechthoekige "buis".
Een buis is geen doosje, dus zaag je van het rechthoekige kerndeel boven en onder een plakje af en lijmt dat boven en onder in de rechthoekige buis. Nu de onderzijde van het doosje vlak schuren.
Daar na komt het vormgeven met gutsen, raspen, schuurpapier. Soms, als het moeilijk wordt maak ik nog een kleimodel. Meestal laat ik me leiden door de structuur van het hout.
Als het doosje dan zo ongeveer zijn vorm heeft (niet door de wanden heen raspen natuurlijk)zaag ik het dekseltje eraf. Dan de bovenzijde van het doosje vlak schuren op een vlakke plaat met schuurpapier. Vervolgens het binnenwerk (de binnenrand die je op de foto ziet). Die maak ik van dezelfde houtsoort - 1,5 mm dik en lijm en klem ik.
Dan volgt het schuren en passen van het dekseltje. Als het dekseltje past, het doosje afwerken en polijsten (elk krasje moet eruit) en in de carnaubawas zetten.
Zo heb je, afhankelijk van de bewerkelijkheid na 10 - 20 uur arbeid een prachtig doosje.
Mijn motto is "voor haast heb ik geen tijd" (resultaat gaat voor tijd, ook bij mijn meubels).
Het meeste werk kan je doen aan de eetkamertafel. Ik heb nu een doosje onderhanden van
abrikozenhout.
http://mijnhoutweb.jalbum.net/Doosjes01
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Mijn motto is "voor haast heb ik geen tijd" (resultaat gaat voor tijd, ook bij mijn meubels).

Helemaal mee eens. Ik heb onlangs wat hout gekregen van familie en vrienden. Het lijkt me heel erg leuk om over een aantal jaar een dergelijk object cadeau te doen en dan erbij te vermelden dat dit om die boom/tak ging.

Om de doosjes te maken zaag ik ze met een dunne zaag een aantal malen in de lengterichting door. Er ontstaat een rechthoekig kerndeel waarin het hart van het hout zit.
Bedoel je hiermee dan je een rechthoekige vorm maakt vanuit de tak?

Als je de plankjes (eerst vlak schuren) zonder kern weer op elkaar lijmt heb je een rechthoekige "buis".
Een buis is geen doosje, dus zaag je van het rechthoekige kerndeel boven en onder een plakje af en lijmt dat boven en onder in de rechthoekige buis. Nu de onderzijde van het doosje vlak schuren.
Wat je hier beschrijft volg ik nog niet helemaal. Hoe kom je tot deze buis? En is de binnenkant dan al hol of nog niet? Zo niet wanneer doe je dit dan?

Bedankt voor de duidelijke uitleg en de moeite!

Fijne pasen,

Ralph
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Ha Ralph,

Wat de houten "buis" betreft.
Je lijmt uit veiligheidsoverwegingen een stuk tak met een lengte van ruim tweemaal
de hoogte van de doosjes (kan je er twee maken) op een plank (bijvoorbeeld een strook MDF.
Die strook moet lang genoeg zijn om hem veilig langs de geleiding van de cirkelzaa te sturen. Hoe dunner het zaagblad, hoe mooier het resultaat omdat je dan na het lijmen van de buis de jaarringen nagenoeg doorlopen. Dus de plankjes blijven aan de buitenzijde de takvorm houden.
Na een paar maal 90 graden draaien en weer over de cirkelzaag heb je een rechthoekig staafje afgezaagd. De inhoud daarvan is de inhoud van het doosje. Begrijp je het een beetje?
Anders doe ik binnenkort nog wel een schetsje (nu even geen tijd). De tuin, studie Webdesign en ook nog werken.
Als je er mee bezig bent zul je nog meer probleempjes tegenkomen. Leuk om die al improviserend op te lossen denk ik.
Succes ermee. ls je nog vragen hebt? Stel ze maar.
De bedoeling is dat ik de werkwijze met foto's en schetsen op mijn site zet bij "projecten".
Dat geldt voor meer van mijn produkten. Basismateriaal daarvoor heb ik genoeg, maar ja.....
de tijd.

Ook jij fijne paasdagen!
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Tjeerd,

Met veel belangstelling en bewondering heb ik je doosje bekeken op je verzorgde site.
Wat een (engelen) geduld :!:
Dit nodigt uit om ook serieuzer het ambacht op te pakken.
Daarmee bedoel ik, dat juist het handwerk zijn charme heeft.
Iedereen (nou ja, bijna iedereen) kan een bakje in elkaar timmeren, maar dit vergt meer kwaliteiten.
Als ik wat meer tijd krijg wil ik nog eens weer een mooi kistje maken, met daarbij in het achterhoofd de technieken die jij hanteert.

Groet,

Kor
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
kiesvoorhout zei:
Tjeerd,

Met veel .................................meer tijd krijg wil ik nog eens weer een mooi kistje maken, met daarbij in het achterhoofd de technieken die jij hanteert.

Kor, bedank voor de complimenten.
Ik heb wel meer technieken geprobeerd. Een daarvan is de blokmethode.
In het geval van het voorbeeld ben ik begonnen met een kwartiersgezaagd rechtdradig stuk hout. dat heb ik vlak afgewerkt. Boven- en onderzijde parallel. Vervolgens het deksel eraf gezaagd. Daarna een paar freesmallen gemaakt en daarmee eerst de ruimte grof uitgefreest en toen met de andere (wijdere) mal de randen fijngefreesd.
De zwarte doos heeft een interieur van taxushout en de bodem bestaat uit twee stukjes gespiegeld kopshoutfineer. De buitenzijden zijn met een schraapstaal hol geschraapt (vorm controleren met een malletje) en het deksel bol en bodem weer hol.

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Mooie doosjes zijn dat Tjeerd! Voor mij blijft het bij met bewondering lezen van de topics en artikelen uit bladen/boeken, dus dagdromen :?

Prachtig dat Taxushout! Gisteren was ik bij Jaap van Leersum van Inlands Hout en zag een versgezaagde partij prachtig hout, bleek toen ik het navroeg dat toch Taxus te zijn!! Ik had gelijk de associatie met mooie kistjes, en promt laat jij dat hier even zien :eek:

Mooi toch!
Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.