En nog een cave?

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Gisteren tot overeenstemming gekomen over de aanschaf van een ander huis. Ons eigen huis is al verkocht, nu de verschillende overdracht-data nog even zien te synchroniseren.

Het huis is gedateerd, dus er moet genoeg gebeuren.

Wat onder andere zo interessant is aan het huis is de kelder:

kelder1.jpg

kelder2.jpg

Mooi hè?

Nu is er wel een nadeeltje: ik kan er niet staan. Ik ben 1,98 lang (en toch nog te kort voor mijn gewicht) en kom een cm. of 5 tekort.

De tweede kelder heeft een iets lager gelegen vloer, dus die is het interessantst voor mijn hol. Bovendien liggen daarboven de dikste balken.
Nu is mijn vraag: Is het zinnig om de houten balken te vervangen door stalen balken van een geringere hoogte?
Met andere woorden, is staal beter bestand tegen doorbuiging dan hout bij dezelfde balkhoogte? Zo ja hoe verhoudt zich dat?

Gaat dat niet lukken dan gaat mijn houthok naar de verdieping, die gaan we sowieso strippen van alle tussenwanden en opnieuw indelen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Heb ik geen kennis van, maar is de vloer er uit niet makkelijker ?
iets dieper uitgraven en nieuwe vloer er in
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Wat Toxic zegt: kan je de vloer niet verlagen?
Laat er wel een erkende aannemer naar kijken, want er komen een hoop dingen bij kijken die onervaren klussers snel over het hoofd zien.
Bijvoorbeeld:
Als het huis niet onderheid is, kan er een probleem ontstaan als je te diep graaft.
Hetzelfde geldt voor de stalen balken, naast draagvermogen heb je ook te maken met uitzetten van staal bij temperatuurverschillen.

Grts, Raymond
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Voorzover bekend is het huis niet onderheid.
Verder staat het op 10 meter van de Hollandsche IJssel. Dat betekent dat er kwelwater onder het huis zit of kan komen. Ik verwacht dat die vloer er niet zomaar uitkan, dan zal er eerst geheid moeten worden vanuit de kelder. De kelder is nu afwisselend tussen het ene of het andere jaar 0-4 weken nat, dat wil zeggen dat er een paar mm water kan staan. Niks wat je met een waterstofzuiger niet opzuigt, maar toch....
 

J@n

Nieuw lid
24 feb 2012
14
0
Bergschenhoek
Ik zou tegen de bestaande balken een extra balk bouten die 5 cm minder hoog is. Vervolgens 5 cm afzagen van de hoogte van de oorspronkelijke balken. De extra dikte compenseert dan de geringere hoogte.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik zou de kelder niet gebruiken als werkplaats. Ga je spijt van krijgen, ook al kan je het 5cm ophogen.

En 4mm water in de kelder zal zo in je hout trekken. Je gaat overal metalen pootjes moeten onderzetten.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik neig er ook naar om in de kelder vooral van die wandrekken met lange U-vormige strips en insteekhaken te maken. Dan staat alles vrij van de vloer, en hebben we daar onze opslag. Ik heb nog tientallen meters van dat spul liggen, met bijbehorende plankdragers. Als we later de fundering gaan herzien kan ik de vloer alsnog verlagen. Eerst maar eens voor die fundering sparen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.