Accu boor machine 10.8v, 12v, 14.4, of toch 18V?

laterodectus

Nieuw lid
14 mrt 2014
20
0
Op dit moment heb ik een bosch groen 14.4 compact schroefmachine. Erg prettig ding voor mijn gebruik. (hobby klusser) Ik boor voornamelijk vuren, grenen, douglas, eik of tulpenhout. Geen zwaar constructie werk.

Nu is mijn bosch aan het einde van zijn leven. inmiddels 4 jaar oud en de accu word daadwerkelijk minder. Hij is al een paar keer flink de trap af gestuiterd en er zitten barsten in. Al met al heeft ie me erg goed gedaan.

Ik zoek nu iets nieuws. mijn ene zwager is festool fanaat (timmerman) dus ik moet maar eens naar festool gaan kijken. Dit doe ik als ik de loterij heb gewonnen. Mijn andere zwager is fan van Makita. Prima apparaat maar ik vind de makita's niet fijn vasthouden. Mijn bosch vind ik prettig omdat hij juist lekker klein en ligt is en de balans is goed.

Nu is mijn keuze mogelijkheid eindeloos. Ik twijfel tussen een compacte 10.8 v of 12v machine (bosch blauw of Milwaukee) en dan een schroevendraaier en een slag schroevendraaier. Qua newton meters zouden deze goed genoeg moeten zijn. Maar ik ken niemand die dit soort machines gebruikt. Hoe zit dit met snelheid? Zijn ze veel trager in schroeven dan een 14.4v? Ze zijn veel kleiner en lichter. Dat kan ik denk ik erg waarderen. Een 14.4 of 18 v is juist lekker snel en dat ook prettig in gebruik. Maar deze zijn weer veel zwaarder.

Mijn grootste vraag waarmee ik zit. Hoeveel trager in gebruik zijn de 10.8 of 12v modellen en hoeveel krachtiger/zwaarder zijn de 14,4 of 18v modellen.

Cijfers op papier zeggen maar de helft. Zijn er mensen die beide machines in de praktijk gebruiken?

Ik had nooit echt naar de 10.8v modellen gekeken, totdat ze op mijn werkt aan het verbouwen zijn gegaan. Daar worden voornamelijk de 10.8v en 12v machines gebruikt in combinatie met gewone boormachines met snoer.

budget wat ik uit wil geven is rond de 250 a 300 euro. Genoeg om te kiezen
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
De 12V modellen zijn eigenlijk 10,8V, want dat hangt samen met de gebruikte cellen. Deze cellen zijn altijd 3,6V zijn, vandaar dat je 10,8V, 14,4V of 18V hebt. De benaming 12V komt van de piekspanning die kortstondig geleverd kan worden door de cellen. Je ziet bij veel merken, bv DeWalt en Milwaukee dat de 14,4V-modellen aan het verdwijnen zijn. Het verschil tussen de 10,8V en 18V modellen is te klein aan het worden om er een aparte 14,4V lijn tussen te zetten.

Qua kracht zal een 10,8 V het bij een vergelijkbaar 18V model het altijd afleggen. Maar de vraag is of dat erg is. Ik heb een brushless "12V" Milwaukee schroeftol en die haalt 44 Nm. Dat is voldoende voor het normale kluswerk. Mocht dat te weinig zijn, dan kun je er altijd nog een slagschroevendraaier (110Nm bij Milwaukee) bij kopen. De prijs van de 2 samen is vergelijkbaar met een 18V brushless Milwaukee schroeftol. Een slagschoevendraaier is vaak sneller dan een schroeftol.

Let wel op de details:
- Een brushless model gaat niet alleen langer mee, maar levert zo'n 20% meer vermogen. Het is wel duurder, maar een een model met koolstofborstel kan te zwak zijn.
- 10,8V modellen zijn kleiner en lichter, waarmee je gemakkelijker in kleine plekjes komt en fijner is om een hele dag mee te werken.
- Let niet alleen op de Nm's, maar ook op de afwerking.
- Goedkope modellen hebben soms nog een gedeeltelijk spankop van plastic. Die is minder duurzaam dan een metalen.
- Wil je in de toekomst nog meer accugereedschap wil gaan aanschaffen. Milwaukee en DeWalt hebben een uitgebreide lijn 10,8V gereedschap. Je kunt dus (relatief) goedkoop een los accuapparaat (zonder lader en accu's) aanschaffen, want je kunt deze gebruiken van je schroeftol. Bosch Blauw krijgt ook steeds op 10,8V.
- Accu's: 2 x 4,0Ah is leuk, maar ga je dat nodig hebben? Ik krijg mijn 4,0 Ah accu niet leeg op een dag.
 
Laatst bewerkt:

xanax

Actieve deelnemer
28 aug 2014
55
0
- Wil je in de toekomst nog meer accugereedschap wil gaan aanschaffen. Milwaukee en DeWalt hebben een uitgebreide lijn 10,8V gereedschap. Je kunt dus (relatief) goedkoop een los accuapparaat (zonder lader en accu's) aanschaffen, want je kunt deze gebruiken van je schroeftol. Bosch Blauw krijgt ook steeds op 10,8V.
Als je naar de toekomst je aantal accumachines wil uitbreiden zou ik ook rekening houden welke machines je eventueel nog bij zou kopen.
Voor bijvoorbeeld dewalt (ik heb hiervan een comboset 18V (schroefmachine/boormachine en slagschroevendraaier) en ben er zeer tevreen over) heb je decoupeerzagen, cirkelzagen, multitools ... maar die vallen bijna allemaal in de 18V range.

Ikzelf heb 4.0 Ah accu's (3 stuks in een comboset) en doe daar zelf ook makkelijk een dag met een accu.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
-Inderdaad kijken naar wat je nog later aan batterij toestellen zou willen kopen zodat de batterijen en laders compatibel zijn.
-Die groene Bosch 14.4v was echt wel een goede machine waar ik als eerste naar blijf grijpen. Blauwe Bosch en Makita 10.8v zou ik er niet mee willen vergelijken. Die zijn door hun gewicht misschien soms wel interessant maar als je af en toe een beetje kracht nodig hebt zal je toch best naar een zwaardere range moeten kijken ...
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ja de keus is eindeloos. Geld uitgeven kan maar een keer. ik ken weinig mensen die spijt van hun festo apparatuur hebben. het merk is duurzaam en ergonomisch. Panasonic is mijn 2 de keus. 4 jaar is niet erg lang, met een merk wat duurzamer is doe je ook langer.
Boor je veel gaten of schroef je veel?
Je kunt ook de accu cellen laten vervangen bij een accu dokter.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
-Inderdaad kijken naar wat je nog later aan batterij toestellen zou willen kopen zodat de batterijen en laders compatibel zijn.
-Die groene Bosch 14.4v was echt wel een goede machine waar ik als eerste naar blijf grijpen. Blauwe Bosch en Makita 10.8v zou ik er niet mee willen vergelijken. Die zijn door hun gewicht misschien soms wel interessant maar als je af en toe een beetje kracht nodig hebt zal je toch best naar een zwaardere range moeten kijken ...

Ik weet niet over welke groene Bosch je het hebt, maar de meeste 14.4V groene Bosch accutollen zijn zwakker dan een 10,8V Milwaukee. Een Bosch PSR 14,4 LI-2 accuboomachine is 40Nm en een Milwauke M12 CDD is 44Nm. Staar je dus niet blind op het voltage.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik ben in het bezit van een aantal boor- en schroefmachines.
18V: Makita klopboormachine + Makita slagschroevendraaier
12V: Milwaukee M12CID slagschroevendraaier
10,8V: Festool CXS

Ik ben tevreden over al deze machines, maar ik merk duidelijk dat ik tegenwoordig heel veel naar mijn CXS en mijn Milwaukee grijp.
Deze zijn lichter om mee te werken en moeten eigenlijk niet veel onderdoen voor het grote 18V-geweld.
Hetgeen ze wat minder hebben qua kracht, maken ze ruimschoots goed door hun lichter gewicht.

Als je het geld hebt dan zou ik naar een CXS kijken, deze worden sinds kort geleverd met een 2,6 Ah batterij (ik heb nog de versie met de 1,5 Ah).
Supermachine, zéér licht in de hand en handige opzetstukken.
Ik ben ook zéér tevreden over de Milwaukee-slagschroevendraaier, deze moet nauwelijks onderdoen voor mijn Makita.

Als je 'meer' machines voor je geld wilt dan zou ik een Milwaukee-comboset overwegen:
http://www.toolnation.nl/milwaukee-m12pp2a-202c-powerpack-m12cpd-slagboormachine-m12cid-slagschroevendraaier-12v-2-0ah.html
http://www.toolnation.nl/milwaukee-m12pp2a-402c-powerpack-m12cpd-slagboormachine-m12cid-slagschroevendraaier-12v-4-0ah.html
Zelfde set als de eerste, maar met 4 Ah batterijen ipv 2 Ah.

http://www.toolnation.nl/milwaukee-m18-bpp2c-402c-powerpack-18v-4-0ah-li-ion-m18bpd-klopboor-m18bid-slagschroever.html
Voor het geval je toch voor 18V zou kiezen :)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Als je naar de toekomst je aantal accumachines wil uitbreiden zou ik ook rekening houden welke machines je eventueel nog bij zou kopen.
Voor bijvoorbeeld dewalt (ik heb hiervan een comboset 18V (schroefmachine/boormachine en slagschroevendraaier) en ben er zeer tevreen over) heb je decoupeerzagen, cirkelzagen, multitools ... maar die vallen bijna allemaal in de 18V range.

Ikzelf heb 4.0 Ah accu's (3 stuks in een comboset) en doe daar zelf ook makkelijk een dag met een accu.

Milwaukee heeft een zeer uitgebreide lijn M12 (dus 10,8v). Die doet eigenlijk niet onder aan hun 18v lijn. Ze hebben zelfs accucirkelzagen op 10,8V.
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Oeps, ik wilde eigenlijk dit toevoegen aan het vorige bericht.

Ik ben een Festool fan, maar niet van de CXS. Perfecte machine, ligt lekker in de hand en van hoge kwaliteit. Maar de CXS is met 16Nm gewoon echt te zwak. Je loopt, behalve met montagewerkzaamheden, te vaak tegen de beperking van de machine aan. Dan is de C15 een betere optie, maar die is behoorlijk prijzig.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Hierbij nog een Panasonic fan. Zijn gewoon erg goed met accu's en dat is waar het om gaat. Veel Zzp-ers werken hier ook mee en het blijft gewoon heel. Ik zou zelf in de basis 14,4 nemen. Meest middle of the road en de nieuwe modellen kunnen ook 18volt accu's in.
 

laterodectus

Nieuw lid
14 mrt 2014
20
0
Dat is ook nog een optie. Een gewoon goede 14.4 machine halen. Die hebben voor mijn werk eigenlijk altijd wel genoeg kracht. Het enige is dat ik dan welke weer steeds moet wisselen tussen.boor en bit. En dat lijkt.me juist prettig. Twee aparte machines.

Festool is te duur. Ik heb nu een bosch groen welke eigenlijk prima Is voor wat ik doe. Dan is stap echt niet te rechtvaardigen. Als ik single was zonder gezin maakt geld niet zoveel uit. Nu met gezin wel degelijk... geld uitgeven kan je maar 1 keer. En dat moet verantwoordelijk gedaan worden...

Ik had die setjes van milwaukee ook gezien. En de goedkopere van 250 euro. Maar voordat geld kan ik ook los een bosch blauw gdr en een gsr kopen met drie accu's...

Moeilijk moeilijk moeilijk

@Hierboven. Ik boor en schroef allebei ongeveer evenveel. Dus vandaar zou ik graag twee aparte willen.

Specs vertellen maar het halve verhaal. Daarom zou ik het graag van gebruikers willen weten. 44 nm of 40 nm. Op papier amper verschil. Qua getal is het maar 4 verschil. In procent is het 10%. Maar in de praktijk? Geen idee. 400 gram verschil lijkt niet veel maar op 2 kilo hebben we het wel over 20 % meer of minder gewicht.

Het liefst zou ik ze zelf een middagje willen proberen. Maar daarvoor zit in de verkeerde prijsklasse te kijken.
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb de oudere 12 volt Metabo, werk er al meer dan 10 jaar mee.
Laat hem wel eens stuiteren, maar blijft gaan.
Tot nu toe in die jaren een paar keer nieuwe accu,s gekocht
Heb 2 dezelfde en ze worden hobbymatig gebruikt.
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Voor enkel schroeven zou ik een 10.8V Bosch blauw met CE (koolborstelloze) motor nemen met 2Ah accu :)

Heb zelf een 18V met 1.3Ah accu's, bevalt ook prima, is goed in te stellen en weegt ook niet veel.
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
www.-gereedschap.nl/

e enige echte goed accu schroevers zijn de 18 volts van makita dit waren de enige die het bij ons bouwbedrijf overleven.

Google even hd tools baarlo zeer zeer aantrekelijke prijzen en je hoeft teminst geen koffer te kopen van bv 60 euro

mvgr hans
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo ik ben timmerman en ik heb een worx accu boormachine
En deze gaat al meer dan een jaar mee en hij ligt verrassend lekker in de hand en prijs technisch is het ook interessant zo'n 139 euro ik gebruik prive de festool c12 en een makita maar de worx is minstens net zo goed ik heb de 16 volt versie
Gek getalaar het werk en daar gaat het om
Ik heb er zelfs een slot gaat mee geboord in een multiplex deur
Ik hoop dat ik je iets verder heb geholpen
Mvg Leroy
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Als ik een bouwplaats op loop waar 20 onderaannemers aan het klussen zijn, zie je allemaal verschillende merken, meestal Festool, Bosch en Hilti etc.
Maar ze hebben allemaal, alle 20, hun accutollen van Makita.

Dat zou toch wat moeten zeggen zou ik denken :)

heb er wel eens een foto van geprobeerd te maken maar dat vinden ze niet leuk, foto's maken van gereedschap in een put :)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
http://www.toolmax.nl/makita-combiset-lct204-df330d-td090d.html

Dit setje zie ik ook overal langs komen. Niet verkeerd lijkt me. Maar is iemand bekend met deze machines?

http://www.toolmax.nl/bosch-blauw-gsr-1082li-2-0ah-liion-in-lboxx-0601868109.html

En dan een losse Bosch blauw GDR

http://www.toolmax.nl/bosch-blauw-gdr-108li-v2-professional-solo-zonder-accus-en-lader-p-17758.html

iets duurder maar denk ik ook prima.

Die Makita-set zou ik niet doen. Daar zitten 2 accu's van 1,3 Ah bij en die zijn snel leeg. Omdat je 2 apparaten hebt en 2 accu's moet je dus steeds van accu wisselen als er 1 leeg is. Bovendien is de schroeftol met 24Nm redelijk zwak. Met een slagschroevendraaier kun je de kracht niet reguleren, dus in dit geval schroef je met 90Nm. Het gat tussen de 2 is dan groot.

De combi van de Bosch Blauw is dan aantrekkelijker door de 2 x 2,0Ah accu's. Maar schroeftol is ook maar 29Nm. Mocht je de Bosch overwegen, kijk dan ook eens naar de volgende Milwaukee set:
http://www.toolnation.nl/milwaukee-...12bid-slagschroevendraaier-12v-4-0-2-0ah.html

Het voordeel is dat er een 2,0 en een 4,0Ah accu bij zit en dat het een klopboor is. Maar de nadelen blijven hetzelfde als bij de Bosch.

Mocht je meer budget hebben, dan kun je ook deze milwaukeeset overwegen:

http://www.toolnation.nl/milwaukee-...ne-m12cid-slagschroevendraaier-12v-2-0ah.html

De voordelen zijn dat de modellen borstelloos zijn, dus langere levensduur, langer op een acculading en meer kracht. De slagschroevendraaier heeft 2 standen, namelijk 19 en 130Nm, wat in alle reviews als heel handig wordt omschreven. Voor zo ver ik weet heeft geen andere slagschroevendraaier dat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.