Accu boor machine 10.8v, 12v, 14.4, of toch 18V?

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Zelf vind ik de 10,8v modellen van Makita, Bosch en gelijkwaardige niet fijn in de hand liggen. Ook kun je ze niet zonder gevaar voor omvallen rechtop zetten. Hierdoor heb ik gekozen voor een setje van DeWalt, ligt mij fijner in de hand en blijft goed rechtop staan. Ik vind het gewicht ook iets fijner verdeeld.
 

Imco

Actieve deelnemer
1 nov 2013
36
0
Ik heb de Makita schroevendraaier 10,8V. Perfect apparaat wat ik veelvuldig gebruik om te schroeven en boren in hout. Ik heb ook een 18V machine maar voor de simpele houtklusjes is deze vaak veel te zwaar. Die 24Nm waar je over spreekt is voor mij haast nooit onvoldoende. Ik heb het dan over het indraaien van schroeven 4x50 of het boren van gaten 5mm in hout. Voor het montagewerk (voorboren, verzinken, schroeven) is dit gewoon een perfecte machine. Als je schroeven van 6x100 in een eiken balk wilt draaien dan heb je wat zwaarders nodig. Evenals het boren met een speedboor, daar is deze gewoon niet echt geschikt voor. Accu is bij normaal gebruik niet te snel leeg. Ik kan er heel wat mee schroeven.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Voor hobbymatig gebruik zijn die 10.8V machines echt meer dan voldoende wat mij betreft, tenzij je iedere dag 6x100 schroeven in hardhout gaat draaien, zoals Imco al schreef. Ik heb de Bosch Blauw 10.8V, en hij voldoet voor alles wat ik er mee wil. Lekker handzaam, goed in kleine hoekjes werken, goede accus. Kijk bij aanschaf vooral naar of je wilt uitbreiden, de Bosch lijn is inmiddels vrij groot met schroefboormachines, slagschroevendraaier, bouwlamp, cirkelzaag e.d. Mijn 10.8V Bosch Blauw is duidelijk sterker dan de 14V Makita van mijn vader, maar mijn statistiek blijft natuurlijk vrij beperkt. Ruim voldoende vermogen, wel een iets lager toerental dan een 18V machine natuurlijk, maar die ene seconde langer schroeven mis ik niet.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Laatst op een beurs de Mafell A10 gezien. Ben er wel erg van gecharmeerd. Bijzonder krachtig en een heel compleet pakket voor een mooie prijs. Zitten twee (verschillende) accu's bij en twee extra boorkoppen.
 

xanax

Actieve deelnemer
28 aug 2014
55
0
Als je vooral boort en schroeft en niet zonodig een slagschroevendraaier nodig hebt, zou je ook gewoon terug een gewone accuschroef/boormachine kunnen aanschaffen.
Eventueel aangevuld met een Quick-change systeem (dewalt benaming, maar zal van meerder fabricanten bestaan ala: http://www.gereedschapcentrum.nl/de...bitsset.html?gclid=CLuGsMTW_cMCFbQatAodVFgAHA )
Je kan met je budget dan een iets kwalitatievere machine nemen waarmee je snel kan wisselen tussen schroeven/boren (denk niet dat dit langer zal duren dan van machine wisselen) en nog een deel van je maximum budget overhouden.

mvg
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Als ik een bouwplaats op loop waar 20 onderaannemers aan het klussen zijn, zie je allemaal verschillende merken, meestal Festool, Bosch en Hilti etc.
Maar ze hebben allemaal, alle 20, hun accutollen van Makita.

Dat zou toch wat moeten zeggen zou ik denken :)

heb er wel eens een foto van geprobeerd te maken maar dat vinden ze niet leuk, foto's maken van gereedschap in een put :)

Sorry, moest hier echt even om lachen.... :)
 

laterodectus

Nieuw lid
14 mrt 2014
20
0
zit te kijken naar de milwaukee M12 CID fuel en de M12 CPD fuel

Het valt me ineens op dat ze bij tests ook boren. Wist niet dat dat ook kon. Denk dat deze het worden. Ik moet even kijken hoe het met de lader zit. Ik denk dat ik een lader uit duitsland laat komen. Daar zijn ze een stukje goedkoper. En de batterijen haal ik via ebay. Van uit amerika zijn ze veel goedkoper. Ik denk dat dat niet een probleem moet zijn met laden.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
zit te kijken naar de milwaukee M12 CID fuel en de M12 CPD fuel

Het valt me ineens op dat ze bij tests ook boren. Wist niet dat dat ook kon. Denk dat deze het worden. Ik moet even kijken hoe het met de lader zit. Ik denk dat ik een lader uit duitsland laat komen. Daar zijn ze een stukje goedkoper. En de batterijen haal ik via ebay. Van uit amerika zijn ze veel goedkoper. Ik denk dat dat niet een probleem moet zijn met laden.

Ik heb een accu en een Milwaukee slagschroevendraaier van Ebay en dat werkt zonder problemen. Het zijn VS modellen en hebben een andere naam, maar zijn verder hetzelfde als in de EU. Een complete set (schroeftol, accu's oplader en koffer) kopen in de VS is waaschijnlijk niet zo interessant, vanwege de hoge importkosten en verzendkosten. Ook moet je er nog een losse oplader bij kopen, aangezien de VS opladers enkel op 110V werken. Een losse oplader is in NL het goedkoopst bij www.milwaukeemani.nl.

ik heb er zelf geen ervaring mee of aandelen in maar deze ziet er wel goed uit.

http://www.toolnation.nl/milwaukee-m18-bdd-202c-accu-compactschroefboormachine-18v-2-0ah-li-ion.html

Waarom vind je deze er goed uitzien? Het is een ouder model, waardoor deze net zo sterk is als een M12 Fuel. Maar deze is groter, zwaarder en heeft koolstofborstels, terwijl de prijs vergelijkbaar is met een M12 Fuel model....
 
Laatst bewerkt:

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
Ik had het berichtje over de m12 fuel over het hoofd gezien. Toen ik de dag aanbieding op mijn mail kreeg, heb ik die gelijk hier gepost.
maar bij nader inzien heb je gelijk en kun je dan beter voor de m12 fuel gaan. Als je voor een voor een milwaukee zou gaan natuurlijk.
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Ik heb van makita al langere tijd de 10,8 en 18 volt slagschroevendraaier. De 10,8 is voor het kleinere werk, schroeven tot 6x60 prima. accuduur is bij grotere schroeven wel aanzienlijk korter. Heb sinds een jaartje ook de 10,8 accuboor.schroefmachine. Die is voor normaal meubelmontage en fijn timmerwerk sterk genoeg. Bij een slagschroevendraaier zijn goede bitjes wel een voorwaarde, gelukkig zijn de zogenaamde impactsetjes nu ook in nederland te koop. Goede kwaliteit schroeven is bij slagschroevendraaier wel voorwarde ivm afbreken. Festool is prachtig maar in verhouding duur. In de recente test van fine woodworking komen milwaukee met zwaardere accu en bosch blauw als beste uit de test voor de 10,8 of 12volt boormachines
 

Mikew

Actieve deelnemer
18 jun 2012
66
0
Alteveer Dr.
ik gebruik de 14.4v accutol en slagschroevendraaier van bosch blauw met 1,5 en 4 Ah accu's, en laten me nooit in de steek. Schroeven 6x200 geen probleem.
wel inderdaad goede bits gebruiken. ik gebruik de WERA impactor set, top bitjes!
 

Matpin

Nieuw lid
3 sep 2019
11
0
Technisch kijk je best naar de verhouding tussen volt en ampère; met een hogere spanning werkt een motor efficiënter en heeft dus minder ampère nodig. Waar het voltage een krachtindicatie geeft staat de ah voor hoelang de batterij deze energie kan afgeven.

Persoonlijk vind ik 18v meer dan krachtig genoeg. Makita heeft dit mooi opgelost door 18v 1,5ah li-ion batterijen te voorzien. Deze zijn licht, krachtig, gaan lang mee en laden erg snel.

Voorts vooral kijken welk merk je al in gebruik hebt en/of met welk merk je verder wil. Zo kan je in de toekomst machines aanschaffen zonder lader en batterijen wat heel wat goedkoper is.

Hoe ze in de hand liggen is een gewoonte denk ik. Accu boren en schroeven die ik met makita...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.