Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Onderwerp: beuken eettafel

beuken eettafel

ik bezit een beuken eettafel, onbewerkt.
    ik vind de kleur en uitstraling ontzettend saai, en wil er meer leven in brengen.
    is het mogelijk om grote krassen en scheuren aan te brengen aan het blad die blijvend zijn, en hem daarna mooi te lakken met een transparante verf?

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Ja, waarom niet? Even bewerken met een ketting, schroevendraaier en wat je nog meer kan vinden om deuken en krassen te maken en vervolgens met een blanke lak of olie eroverheen.. Scheuren weet ik niet zeker hoe je die maakt.. Kan me iets bedenken met ijskoud water en een straalkachel oid.. Misschien dat iemand anders daar beter antwoord op kan geven...

Ik zou ze manueel schaven met een schaaf met een bol mes, als je verstaat wat ik bedoel. Je kan ze zelf maken door een houten schaaf te nemen en het mes aan de zijkanten rond te slijpen, ongeveer drie mm.

Voor de rest de zijkanten beetje aansnijden met een beitel of disselmes álá eiken schouwbalk tactiek.

he woodjohn.
    ja dat schaven spreekt me wel aan, ga eens kijke wat de mogelijkheden zijn.
    volgens mij moet je gewoon lef tonen en eraan beginnen.
    dankje voor het mee denken

Hi,

Dosis lef ..., als je het al een aantal keer gedaan hebt wordt die dosis telkens kleiner wel. Je moet alleen zien, je moet niets maar ik zou zien dat je geen patroon gaat krijgen dat op symmetrie lijkt want dan is het verkeerd vind ik. Je kan het ook machinaal doen maar dan zit je met het bekende machinekap probleem wat ver van een antiek look heeft.

Suk6

Ik snap wat je bedoelt......geen patroon erin maken.
    Volgens mij moet het gewoon uit de losse hand komen.
    En angst om het te verknallen heb ik niet, want de tafel staat me nu ook niet aan.

Bedankt......

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Schaven klinkt heel mooi, maar ook klinisch en te netjes.. Vind ik dan, hè? Als je een geleefde tafel wilt hebben, behandel 'm dan ook zo.. Zo'n tafel heeft ook deuken en butsen, krassen scheuren, hier en daar een vlek.. Alsof er 18 jaar 3 kinderen aan geleefd hebben.. Daar wordt tegenwoordig een godsvermogen voor betaald, maar dan heet het rustiek.. Het idee hierboven is niet van mezelf, maar van een idee wat ik ooit een keer op het www heb gevonden, toen ik eigenlijk ergens anders naar zocht. Helaas kan ik het nu niet meer vinden..
    Laatst gewijzigd door Rizz; 23-02-15 om 18:24.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Tafel op de kop....touw eromheen....vastbinden aan de trekhaak en gas erop !! Werkt hardstikke mooi....wel een leeg en rustig stukje weg kiezen natuurlijk....
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Is het wel massief beuken? En geen fineer?

Dat zie je snel genoeg bij de methode van rick.

Forum Rechten