Verschil Lariks/Douglas

kleinekapitein

Actieve deelnemer
10 jun 2012
39
3
Ik was vandaag bij de plaatselijke bouwmarkt en heb even staan kijken bij het hout. Op de prijskaartjes bij sommige vakken stond Lariks, op de balken/planken zaten echter labeltjes geniet waar Douglas op stond. Nu wilde ik wel weten met welk hout ik te maken had dus ben ik gaan googelen. Eigenschappen van beide soorten liggen zoals ik al wist dicht bij elkaar, wat ook niet verwonderlijk is aangezien ze qua taxonomie ook gewoon dicht bij elkaar zitten. Als gevolg worden Lariks en Douglas ook op veel plekken gewoon door elkaar gepresenteerd als Lariks/Douglas, alsof het precies hetzelfde materiaal is en enkel de naam verschilt.
De houtsoorten zijn nagenoeg hetzelfde, maar toch he, hoe zit men nu het verschil? Of gaat dat eenmaal gezaagd en geschaafd niet meer?
 

tuoh

Oud hout
Ondanks dat beide houtsoorten behoren tot het zelfde geslacht (pinaceae) net als 200 andere houtsoorten overigens, kan je ze toch zomaar niet op één hoop gooien, behalve bij bouwmarkten natuurlijk:p

De (mechanische) eigenschappen zijn inderdaad redelijk gelijk opgaand, toch als we Lariks vergelijken met de ingevoerde Oregon en niet met inlandse Douglas. Maar van beide is Lariks wat harder, taaier, en minder stabiel dan Oregon. Deze laatste heeft over het algemeen een mooi recht draadverloop, dit in tegenstelling met Lariks waar soms behoorlijk warrig hout tussenzit.
Deze soorten door elkaar aanbieden onder dezelfde naam is gewoon "volksverlakkerij" of gebrek aan kennis. Voor de houtbewerker is er zeer zeker een verschil tussen de houtsoorten te zien en te voelen.

De enige soorten die wel gemengd worden aangeboden zijn Vuren en Dennen, deze zitten qua eigenschappen en uitzicht zo dicht bij elkaar dat er nauwelijks verschil te merken is, behalve de aanwezigheid van ronde, harde, en soms losse kwasten bij Dennen, en de afwezigheid van harsgangen bij deze soort natuurlijk.

Douglas/Oregon onder één noemer met Lariks, no way, dat klinkt als vloeken in de kerk. Gelukkig is het enkel bij een "bouwmarkt" dat deze "misdaad" geschied:D

Mvg,

André
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Visueel lijken ze toch wel makkelijk te onderscheiden, al heb ik nooit lariks in de handen gehad. Lariks lijkt meer een klassiek geelachtig naaldhout uitzicht te hebben, terwijl douglas kernhout een zeer herkenbare zalmroze kleur heeft, en het spint erg bleek beige is.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
De enige soorten die wel gemengd worden aangeboden zijn Vuren en Dennen
Heb je dat wel helemaal goed?
Ik ga ervan uit dat je onder Vuren Fijnspar bedoelt? En tussen Dennen het hout van de Grove Den?
Want tussen die twee zit toch wel veel verschil.
We zagen voor veel verschillende zagerijen . Elke zagerij heeft zijn eigen criteria over hoe het hout aan de weg mag komen te liggen.
Maar Fijnspar en grove Den word altijd apart gehouden. (Tenzij het voor de palet industrie is, daar mogen alle slechtere kwaliteiten naald- en loofhout naar toe)
Als je bij de houthandel komt dan heb je toch de keuze tussen Grenen en Vuren?
 

kleinekapitein

Actieve deelnemer
10 jun 2012
39
3
Op basis van wat Tuoh en Bosquet melden kom ik tot de conclusie dat het Douglas hout is, zoals aangegeven op het kaartje op het hout. Draadverloop was inderdaad redelijk recht, kernhout roze met een bleek spinthout. Overigens ligt het niet alleen bij de bouwmarkt op 1 hoop, maar ik zag dat dit ook het geval was bij verschillende webshops.
 

A.N

Actieve deelnemer
Als je bij de houthandel komt dan heb je toch de keuze tussen Grenen en Vuren?
In Nederland meestal wel maar in de ons omringende landen zoals België en Duitsland (Fichte-Tanne-Kiefer) maken ze daar nog wel verschil in.
Bij ons wordt het woord Den meestal gelinkt aan grenen (Grove Den) als houtsoort, om het ingewikkeld te maken noemen wij het hout afkomstig van de Zilverspar dennenhout , maar dat is dan weer geen Grenen.
Dennenhout lijkt erg veel op Vuren, is alleen wel harsvrij.
Wij Nederlanders maken er inderdaad meestal 2 soorten van, vuren en grenen.:D
 

tuoh

Oud hout
Heb je dat wel helemaal goed?
Ik ga ervan uit dat je onder Vuren Fijnspar bedoelt? En tussen Dennen het hout van de Grove Den?
Want tussen die twee zit toch wel veel verschil.
We zagen voor veel verschillende zagerijen . Elke zagerij heeft zijn eigen criteria over hoe het hout aan de weg mag komen te liggen.
Maar Fijnspar en grove Den word altijd apart gehouden. (Tenzij het voor de palet industrie is, daar mogen alle slechtere kwaliteiten naald- en loofhout naar toe)
Als je bij de houthandel komt dan heb je toch de keuze tussen Grenen en Vuren?


Er is hier sprake van een naamsverwarring.
De grove den is geen dennenhout maar Grenenhout, dus Pinus sylvestris. Echt Dennen (Abies alba) en Vuren (Picea abies) worden zeer zeker gemengd aangeboden in de handel, tussen beide word geen onderscheid gemaakt. Het merendeel van het pak bestaat wel altijd uit Vuren.

Mvg,

André
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Als we Abies alba en Picea abies zagen dan worden ze inderdaad in 1 stapel gestopt. (alleen voor de papier industrie moeten we het nog wel gescheiden houden, maar dat is een ander verhaal). De grove den word altijd apart gehouden.
Inderdaad een naamsverwarring...;)
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Zet maar eens een douglas paal en een lariks paal in de grond.
Kijk na een jaar maar eens welke het meest aan het rotten is net boven de grond..
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
De douglas niet,vannacht met de wind weer ondervonden.
Reclame bord hier verderop ook afgebroken,ook douglas palen doorgerot.
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Hi,

OT : Hout rot steeds eerst daar waar vocht en lucht samenkomen dus net boven de grond. Of het nu een Lariks, Douglas of Eiken paal is rotten zal die doordat net daar boven de grond een ideale plaats is voor bacterieen en schimmels, je kan dit tegengaan door de buitenlaag te verkolen zo vormt het een laag die harder is en minder vocht zal opnemen.
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Heb je dat wel helemaal goed?
Ik ga ervan uit dat je onder Vuren Fijnspar bedoelt? En tussen Dennen het hout van de Grove Den?
Want tussen die twee zit toch wel veel verschil.
We zagen voor veel verschillende zagerijen . Elke zagerij heeft zijn eigen criteria over hoe het hout aan de weg mag komen te liggen.
Maar Fijnspar en grove Den word altijd apart gehouden. (Tenzij het voor de palet industrie is, daar mogen alle slechtere kwaliteiten naald- en loofhout naar toe)
Als je bij de houthandel komt dan heb je toch de keuze tussen Grenen en Vuren?

grenen van de grove den en dennenhout van de zilverspar. Maar in NL heb ik eigenlijk nog nooit dennenhout aangeboden gezien...
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Visueel lijken ze toch wel makkelijk te onderscheiden, al heb ik nooit lariks in de handen gehad. Lariks lijkt meer een klassiek geelachtig naaldhout uitzicht te hebben, terwijl douglas kernhout een zeer herkenbare zalmroze kleur heeft, en het spint erg bleek beige is.

Dat is ook mijn ervaring, vers geschaafd/zaagt douglas is goed herkenbaar aan de zalmroze kleur.
Daarnaast zitten in lariks veel meer harszakken.
Als het een paar jaar in weer en wind heeft gestaan is het verschil nog moeilijk te zien.

Overigens heeft Douglas onbehandeld een erg goede duurzaamheid mits het weer vlot droog waait.
Je kunt er prima een schutting mee maken maar dan moet je de palen niet in de grond zetten maar bijvoorbeeld in een stalen H steun.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De douglas beplanking die ik nu 3 weken geleden onbehandeld heb geplaatst is al sterk van kleur veranderd, het roze is volledig weg en het is nu geel-beige geworden.
Toch wel spectaculair wat de zon ermee kan doen, ik denk dat ik de vergrijzing ga documenteren want je vind er online bijna niets over.
 

HaenigAn

Actieve deelnemer
3 nov 2014
49
0
Twente
Lariks heeft meer hars , meer splinters en is in het algemeen lastiger te bewerken, is afhankelijk van het gebruik duurzamer door die hars.Door die hars houd geschaafd lariks geen verf, fijnbezaagd gaat al wat beter.
Lariks is een boom die s'winters kaal is".Douglas blijft binnen mooi roodachtig met licht spint.
Het leuke van hout is de verscheidenheid. Er is verschil tussen de houtsoorten, maar binnen een houtsoort kunnen de kwaliteitsverschillen zodanig zijn dat dit uiteindelijk bepalend is voor het resultaat.
Onze schuur met douglas potdekselwerk begint na een jaar al aardig te verbleken waar de zon op staat.
Voor mij is de naamsverwarring eigenlijk nog groter omdat ik opgegroeid ben in een streek waar de grovedennen Dannen en de fijnsparren Fiene Dannen genoemd werden, o ja lariks bint larken
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
OT : Hout rot steeds eerst daar waar vocht en lucht samenkomen dus net boven de grond. Of het nu een Lariks, Douglas of Eiken paal is rotten zal die doordat net daar boven de grond een ideale plaats is voor bacterieen en schimmels, je kan dit tegengaan door de buitenlaag te verkolen zo vormt het een laag die harder is en minder vocht zal opnemen.

Er bestaat een product dat (in theorie) het rotten op de "zuurstofgrens" tegen gaat, een paalbeschermer, een soort bitumen sok.
Ik heb zelf geen ervaring met deze paalbeschermers maar zou het een alternatief zijn voor dure hardhouten palen?
Rotten palen die in beton gestort zijn ook? (voor een schutting geeft een paalvoet minder stevigheid)
 

Eewoud

Nieuw lid
22 sep 2016
1
0
Hallo allen. Ik wil graag een tuinhuis/tussentijdse woning voor 2 bouwen maar weet niet goed welk soort hout. Ik las dat gedrenkte Douglas niet zo gezond is en dat Oregon van heel ver komt en daarbij niet al te ecologisch is. Is lariks dan de juiste tussenoplossing?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.