Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Verschil Lariks/Douglas

Ik was vandaag bij de plaatselijke bouwmarkt en heb even staan kijken bij het hout. Op de prijskaartjes bij sommige vakken stond Lariks, op de balken/planken zaten echter labeltjes geniet waar Douglas op stond. Nu wilde ik wel weten met welk hout ik te maken had dus ben ik gaan googelen. Eigenschappen van beide soorten liggen zoals ik al wist dicht bij elkaar, wat ook niet verwonderlijk is aangezien ze qua taxonomie ook gewoon dicht bij elkaar zitten. Als gevolg worden Lariks en Douglas ook op veel plekken gewoon door elkaar gepresenteerd als Lariks/Douglas, alsof het precies hetzelfde materiaal is en enkel de naam verschilt.
    De houtsoorten zijn nagenoeg hetzelfde, maar toch he, hoe zit men nu het verschil? Of gaat dat eenmaal gezaagd en geschaafd niet meer?

Ondanks dat beide houtsoorten behoren tot het zelfde geslacht (pinaceae) net als 200 andere houtsoorten overigens, kan je ze toch zomaar niet op één hoop gooien, behalve bij bouwmarkten natuurlijk

De (mechanische) eigenschappen zijn inderdaad redelijk gelijk opgaand, toch als we Lariks vergelijken met de ingevoerde Oregon en niet met inlandse Douglas. Maar van beide is Lariks wat harder, taaier, en minder stabiel dan Oregon. Deze laatste heeft over het algemeen een mooi recht draadverloop, dit in tegenstelling met Lariks waar soms behoorlijk warrig hout tussenzit.
    Deze soorten door elkaar aanbieden onder dezelfde naam is gewoon "volksverlakkerij" of gebrek aan kennis. Voor de houtbewerker is er zeer zeker een verschil tussen de houtsoorten te zien en te voelen.

De enige soorten die wel gemengd worden aangeboden zijn Vuren en Dennen, deze zitten qua eigenschappen en uitzicht zo dicht bij elkaar dat er nauwelijks verschil te merken is, behalve de aanwezigheid van ronde, harde, en soms losse kwasten bij Dennen, en de afwezigheid van harsgangen bij deze soort natuurlijk.

Douglas/Oregon onder één noemer met Lariks, no way, dat klinkt als vloeken in de kerk. Gelukkig is het enkel bij een "bouwmarkt" dat deze "misdaad" geschied

Mvg,

André

kan je ze toch zomaar niet op één hoop gooien, behalve bij bouwmarkten natuurlijk
    Hahahaha
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Visueel lijken ze toch wel makkelijk te onderscheiden, al heb ik nooit lariks in de handen gehad. Lariks lijkt meer een klassiek geelachtig naaldhout uitzicht te hebben, terwijl douglas kernhout een zeer herkenbare zalmroze kleur heeft, en het spint erg bleek beige is.

De enige soorten die wel gemengd worden aangeboden zijn Vuren en Dennen
    Heb je dat wel helemaal goed?
    Ik ga ervan uit dat je onder Vuren Fijnspar bedoelt? En tussen Dennen het hout van de Grove Den?
    Want tussen die twee zit toch wel veel verschil.
    We zagen voor veel verschillende zagerijen . Elke zagerij heeft zijn eigen criteria over hoe het hout aan de weg mag komen te liggen.
    Maar Fijnspar en grove Den word altijd apart gehouden. (Tenzij het voor de palet industrie is, daar mogen alle slechtere kwaliteiten naald- en loofhout naar toe)
    Als je bij de houthandel komt dan heb je toch de keuze tussen Grenen en Vuren?

Op basis van wat Tuoh en Bosquet melden kom ik tot de conclusie dat het Douglas hout is, zoals aangegeven op het kaartje op het hout. Draadverloop was inderdaad redelijk recht, kernhout roze met een bleek spinthout. Overigens ligt het niet alleen bij de bouwmarkt op 1 hoop, maar ik zag dat dit ook het geval was bij verschillende webshops.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door roeliepoelie Bekijk Berichten
    In Nederland meestal wel maar in de ons omringende landen zoals België en Duitsland (Fichte-Tanne-Kiefer) maken ze daar nog wel verschil in.
    Bij ons wordt het woord Den meestal gelinkt aan grenen (Grove Den) als houtsoort, om het ingewikkeld te maken noemen wij het hout afkomstig van de Zilverspar dennenhout , maar dat is dan weer geen Grenen.
    Dennenhout lijkt erg veel op Vuren, is alleen wel harsvrij.
    Wij Nederlanders maken er inderdaad meestal 2 soorten van, vuren en grenen.
    vriendelijke groet,
    Albert
    Website
    Meubelwas
    Waterbeitsen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door roeliepoelie Bekijk Berichten
    Heb je dat wel helemaal goed?
    Ik ga ervan uit dat je onder Vuren Fijnspar bedoelt? En tussen Dennen het hout van de Grove Den?
    Want tussen die twee zit toch wel veel verschil.
    We zagen voor veel verschillende zagerijen . Elke zagerij heeft zijn eigen criteria over hoe het hout aan de weg mag komen te liggen.
    Maar Fijnspar en grove Den word altijd apart gehouden. (Tenzij het voor de palet industrie is, daar mogen alle slechtere kwaliteiten naald- en loofhout naar toe)

Er is hier sprake van een naamsverwarring.
    De grove den is geen dennenhout maar Grenenhout, dus Pinus sylvestris. Echt Dennen (Abies alba) en Vuren (Picea abies) worden zeer zeker gemengd aangeboden in de handel, tussen beide word geen onderscheid gemaakt. Het merendeel van het pak bestaat wel altijd uit Vuren.

Mvg,

André

Als we Abies alba en Picea abies zagen dan worden ze inderdaad in 1 stapel gestopt. (alleen voor de papier industrie moeten we het nog wel gescheiden houden, maar dat is een ander verhaal). De grove den word altijd apart gehouden.
    Inderdaad een naamsverwarring...

Zet maar eens een douglas paal en een lariks paal in de grond.
    Kijk na een jaar maar eens welke het meest aan het rotten is net boven de grond..

Forum Rechten