Zijkanten bed van hergebruikt eiken

ArieXI

Actieve deelnemer
20 jul 2012
46
2
Graag wil ik een mooi bed maken van oude stukken eiken. De zijkanten worden 2 meter lang en 12x2cm. De stukken die ik heb liggen en kan herzagen, zijn maximaal 130 cm lang en iets meer dan 6cm breed. Ik wilde stukken van 130 en 70 gebruiken en deze met een veer verlijmen tot een plank van 200x12cm. Zou dit stevig genoeg zijn? Aan de binnenkant kan ik eventueel over de hele lengte nog een lat van 4x2 cm bevestigen waar de bedbodem op rust. Dit zou eventueel ook een stalen hoekprofiel kunnen zijn. Wat denken jullie? Krakt ie doormidden, of valt het mee?

Groeten,
Arie.
 

Bijlagen

  • Zijkant bed 002.jpg
    Zijkant bed 002.jpg
    38,8 KB · Weergaven: 255
  • Zijkant bed 001.jpg
    Zijkant bed 001.jpg
    37,4 KB · Weergaven: 257
  • Zijkant bed 003.jpg
    Zijkant bed 003.jpg
    40,9 KB · Weergaven: 257

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
He lijkt mij niet zo heel sterk een gedeelde zijkant van een bed , zeker als het maar 2 cm dik is .
Verder zou ik de lat waar de lattenbodem op ligt vervangen voor een stalen hoekprofiel zoals je al zei .
Als je de lat van 4 cm hoogte als drager voor een lattenbodem gaat gebruiken hou je niet veel over aan de bovenkant . Dan zou je matras er bijna afschuiven .
Mocht je het allemaal niet vertrouwen kun je ook poten onder de lattenbodem maken . dan hebben de zijkanten geen dragende functie .
Alles heeft natuurlijk ook te maken welk gewicht er op komt .

Succes Willem
 
A

Athanor

Guest
Zolang je de kopse naden niet dicht bij elkaar zet is dit een uitstekende verbinding en sterk genoeg hoor! Je zou zelfs kunnen overwegen de veer weg te laten. In mijn topic over een bed van Amerikaans esdoorn kun je zien hoe ik de draagconstructie voor de lattenbodems heb gemaakt zonder een extra poot aan te brengen.


Fons
 

ArieXI

Actieve deelnemer
20 jul 2012
46
2
Bedankt voor de info heren. Daar kan ik wat mee.
@Fons: Ik had je topic ook al bekeken. Mooi en degelijk bed. De kopse naden tussen de stukken van 130 en 70cm zitten dan 60cm van elkaar af. Dat lijkt me dan wel een prima afstand.
@Willem: Als ik dan aan de binnenzijde nog een hoekprofiel gebruik, zou dat voor een eenpersoonsbed wel te doen moeten zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.