zaagdiepte + vermoedelijk spelling as

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
vandaag begonnen met het zagen van platen MDF en kwam tot mij schrik er achter dat mij festool-ts55-ebq die ik 2e hands op de kop had getikt, niet de zaagdiepte haalt die je instelt. ik mis 4 millimeter ten opzichte van de ingestelde diepte. weten jullie wellicht als er ergens een afstelling zit.

verder als ik de as blokkeer met de fast fix knop dan heb ik ook wat speling op het zaagblad, hebben jullie dat ook met de ts 55 ? heb het gevoel dat ik hem kan gaan opsturen voor een onderhoudsbeurt.


hans
 

tuoh

Oud hout
Het verschil bij de instelling van de diepte heeft vermoedelijk te maken met het herslijpen van het zaagblad, per slijpbeurt verkleint de diameter van de zaag.
Meet de exacte diameter van het zaagblad eens na, je zal dan direct zien of het hier aan ligt.

Enige speling op de asblokage is normaal, bij een spannende passing is een beetje stof al voldoende om de werking uit te schakelen.

Niks om je zorgen over te maken dus.

André
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
hey andré,

wat was ik blij om je tip te lezen, en wat denkje het verschil zit hem in het zaagblad

wat een opluchting had al aardig wat kreten geroepen omdat ik baalde.

hans
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
4 mm diepte verschil door het slijpen van het zaagblad lijkt me wel heel erg veel, dan zou het blad 8 mm kleiner geworden zijn in diameter. Het lijkt er meer op dat de 4 mm de dikte van de zaagrail is?? :eek: ?

jaap
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
4mm, dus in totaal 8mm van het diameter van het blad af. Dat is idd schrikbarend veel. Hoogtijd voor een nieuw blad zou ik dan zeggen. Maar goed mijn eerste gedachte was ook:geleiderrail (die 4mm komt mij erg bekend voor :D )
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Is volgens mij inderdaad de lineaal. De diepte instelling is gemaakt op basis van geen lineaal. Dit heb ik altijd al vreemd gevonden aangezien bijna iedereen de zaag met linaal gebruikt, het lijkt dus logisch om de diepte instelling daarop af te stemmen.
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Bij het slijpen van het zaagblad wordt de diameter niet kleiner.
De tanden worden niet aan de bovenkant geslepen maar aan de kop.
 

tuoh

Oud hout
meubelmaker29 zei:
Bij het slijpen van het zaagblad wordt de diameter niet kleiner.
De tanden worden niet aan de bovenkant geslepen maar aan de kop.

De tanden worden inderdaad op de tandborst geslepen, maar door de vrijloophoek verkleint elke widiazaag wel degelijk in diameter.

Een widiazaag kan heel wat verder opgeslepen worden dan je zou denken, na enkele slijpbeurten op de tandborst, moet ook de vrijloophoek bijgeslepen worden, de widiaplak verdunt dus niet alleen, maar ook in de hoogte gaan er millimeters af, beide bewerkingen verkleinen de diameter.

Op het einde van de levensduur rest er van de widiaplak niet veel meer, en is de diameter gemakkelijk 6à8mm kleiner, ik heb de voorbeelden hier liggen.

Ik kan uit het eerste bericht niet afleiden of er een geleiderail gebruikt is, maar het is inderdaad ook een plausibele mogelijkheid.

Mvg,

André
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
heb me zelf getrakteerd op een geleiderails, dus ik zaag met een geleiderails. ik zal morgen eens precies het zaagblad opmeten met de schuifmaat om te kijken hoeveel het scheelt. heb het nu nu even snel opgemeten met een rolmaat en.

hans
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
het blad heeft een diameter van 15,6 dus hij is geslepen, en het lijkt er ook op dat er een tand is aangelast.

ik ga dus kijken naar een nieuw blad, en zoals hier al is opgemerkt als je met geleiderail zaagt ook even letten op de diepte.


Hans
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Is inderdaad de geleiderail, de verdeling op de zaag houdt geen rekening met de rail, wat in principe logisch is. Had hetzelfde probleem wanneer ik voor de eerste maal mijn zaag gebruikte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.