Wanneer compressorolie vervangen

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
Hallo,

Aangezien ik geen handleiding van m'n compressor meer heb vraag ik het hier maar even:

Om de hoeveel draaiuren is het aan te raden om de olie van een compressor te vervangen?

Het is nu 110 draaiuren geleden dat ik de olie ververste, toen kocht ik hem tweedehands. De compressor
heeft nu 7700 draaiuren.

Het gaat om een zware 2 cilinder direct aangedreven (snellopend) van Atlas Copco.

Alvast bedankt.

S.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Je kan ook kijken hoe schoon de olie in. Ook de filters nazien. De vastgelopen compressors die ik ter reparatie aangeboden heb gekregen. Daar was of geen olie meer of zwarte olie.
 

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
Bij mijn Airpress om de 250 draaiuren, misschien dat andere fabrikanten daar van afwijken maar het zal er wel in de buurt zitten.

Bedankt voor de info. Ik had m'n de olie intussen al ververst. Deze was nog erg groen. Volgende keer dan misschien ook maar 250 uur met de olie laten draaien.

250 draaiuren is ongeveer 5 jaar gebruik. Dan is de compressor 30 jaar, benieuwd of ie dat haalt.

S.
 

drosera

Nieuw lid
3 mrt 2015
4
0
Hoi, ik heb zelf in de R&D/productie van die machines gewerkt, dus als je me je type door kan sturen dan zie ik of ik geen handleiding kan vastkrijgen voor je :)Alleszins is er niet echt een vaste regel. Het hangt van het type olie, het type belasting, de omgevingstemperatuur en vochtigheid af, om maar de voornaamste parameters te noemen.Wel enkele gouden regels:- Wat er eerst komt: Minstens 1 keer per jaar olie wisselen, OF afhankelijk van het model om de 1000 uren. Langer zou ik niet aanraden.- Als je machine in een vochtige ruimte staat, en vaak maar in korte intervals werkt (waardoor de compressor eigenlijk nooit echt op temperatuur komt) loont het om een klein beetje olie af te tappen en deze eens te bekijkenOlie moet steeds mooi transparant zijn. Is ze eerder melkkleurig, dan heb je te veel vocht erin, is ze pikzwart met kleine partikels, dan is je olie ook zeker aan vervanging toe- Zorg steeds voor een goede luchtfilter, dat zal je levensduur ook positief beinvloeden.Verder zijn dat zeer eenvoudige machines, die mits gepast eenvoudig onderhoud zeer lang mee kunnen. De grootste vijand is vaak vocht en overdreven stof.Als het een oud model betreft kan je bekijken of de lagers ook nog moeten gesmeerd worden. Dat doe je best ook een keertje.grt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.