krimpen van eiken planken

robjanssen

Nieuw lid
20 feb 2015
11
0
Hallo,
Even voorstellen; ik ben Rob Janssen
Werkzaam in de metaal als frezer.
sinds kort een Robland k26 ter beschikking. Ik vind het leuk om tafels met hout en staal te maken. Ik ben een leek in alles wat met hout te maken heeft.

Zoals velen op deze pagina terecht gekomen Door probleem in de fabricage.

Probleem:
Ik heb een blad gemaakt van eiken wagonplanken. Rond om geschaafd in de garage en verlijm en geschuurd.
ik heb het daarna in de berging gelakt (drie maal, trea- lyx ultra mat).
Het paste perfect in het stalen frame.
Dat laten poedercoaten.
Drie weken later, het blad ligt binnen.
Wil ik de tafel in elkaar zetten. Is het blad 12mm gekrompen in de breedte.
het hout heb ik gekocht als droog.
Ok niets aan te doen. Oplossing zoeken. Ik wil er een stalen strip langs schroeven. Lang verhaal. Hout was dus niet helemaal droog lijkt me .Komt de vraag; hoeveel zet een blad van een meter breed uit in verband met luchtvochtigheid? Ik Bedoel Nu Verwarming En Kachel Aan en in na jaar luchtvochtigheid hoog. De tafel blijft binnenshuis

gegroet Rob
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Het tafelblad zal blijven werken. Luchtvochtigheid wisselt ook binnenshuis. Nu is het hier enorm droog (30% ongeveer) en in de herfst/zomer kan het makkelijk 40-50% zijn.
Daarom moet je zeker met een eiken blad altijd ruimte houden voor werking in de breedte.
Als je nu een stalen strip in die 12mm ruimte schroeft, zal je over een tijdje zien dat het blad bol gaat staan en misschien zelfs uit elkaar klapt.
Wat je beter kan doen is een (U)-profiel monteren waartussen het blad kan krimpen/uitzetten maar die aan de bovenkant wel de kier dicht.

Heb je trouwens een foto van je werkstuk? Ben wel erg benieuwd.
Ik ga volgende week met een oom een stalen frame maken voor een tuintafel waar ik ook wagonplanken als tafelblad wil gebruiken.
En inspiratie is altijd welkom :) .
 
Laatst bewerkt:

robjanssen

Nieuw lid
20 feb 2015
11
0
Hallo Okke,
Dank voor de reactie. Is die krimp/uitzetting als het hout echt droog is even goed mm's? De stalen strip wil ik in de zelfde kleur als het frame coaten en lang de volle lengte van het blad schroeven.

Als ik u profiel gebruik krijg ik dus een rand op het blad. Dat wil ik niet.

inderdaad een foto bij het verhaal zou helpen. Hoe post ik die?
 

robjanssen

Nieuw lid
20 feb 2015
11
0
Hier is duidelijk te zien dat het hout te smal is voor het frame. 6mm aan beide kanten. flens dikte I-balk is 5mm + 6mm krimp is 11mm wat het hout""terug" ligt.
 
Laatst bewerkt:

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Op deze manier zal het hout altijd blijven schommelen. Ook als het droog is. Luchtvochtigheid is in verschillende jaar tijden gewoon anders. Bv als je een klassieke lade maakt die strak in de corpus valt maak je hem in de winter met meer spelling dan in de zomer. De meeste deuren klemmen eerder in de zomer dan winter. Je kan sowieso het blad niet opsluiten zoals jij dat wilt.

Maar 12mm is wel veel, zeker in een korte periode. Heb je een vochtmeter ter beschikking? Hout voor tafels dient nagenoeg altijd onder de 10% te zijn.

Blad ziet er wel rete strak uit. Knap werk.
 

robjanssen

Nieuw lid
20 feb 2015
11
0
Hallo Renault,
Dank voor de reactie. De speling is aan beide zijden 6mm. ik kan de buitensteplank er af zagen en er een bredere (droge) aan lijmen. Is wel veel werk voor 4mm per kant op te vullen.Hoeveel speling moet Ik minimaal Geven? Vochtmeter is een goede tip.
gegroet Rob
 

robjanssen

Nieuw lid
20 feb 2015
11
0
Nog een vraag. Ik heb in het frame tien gaten geboord om het blad te monteren. Deze gaten moet ik dus uitfrezen tot sleuven zodat de bouten kunnen schuiven. Moet er nog een nylon/teflon ring onder de boutkop? Om het schuiven te vermakkelijken. Of de bouten vanuit het hart van het blad naar de buitenkant minder vast?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nou, dat ziet er toch helemaal niet verkeerd uit? Zo'n spleetje vergeet je snel hoor, na een jaartje niet meer aan denken is het helemaal uit je geheugen gewist. Ik zelf vind het er niet storend genoeg uit zien om hier veel werk aan te gaan besteden. Die gaten moet je wel uitvijlen anders kan het hout gaan scheuren of bol staan. Het middelste gat kan je gewoon rond laten, die houdt de plank dan op zijn plaats.

Om iets te kunnen berekenen: http://www.woodbin.com/calcs/shrinkulator.htm
 

robjanssen

Nieuw lid
20 feb 2015
11
0
Bedankt voor de reacties. Seek ik denk dat je gelijk hebt. Zelf kijk je daar vaak misschien te precies naar. Jaap Ik heb alleen de boven zij en kopse kant gelakt. Onderkant ook doen dus?
Ik heb nog lak over.
gegroet Rob
 

dikb

Nieuw lid
27 jan 2015
16
0
Als je een vochtmeter koopt, koop dan een inductieve. Dus met een plaatje wat je op het hout houdt. En lees de gebruiksaanwijzing heel goed: Wat je afleest is namelijk niet de waarde in het hout. Je zal moeten corrigeren voor het (geschatte) soortelijk gewicht van het hout. Het staat wel in de gebruiksaanwijzing geschreven, maar wie leest die... :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.