Cabinet zaagtafel (Harvey) versus Roltafel (Hammer K3 winner) voor en tegens?

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Tja jammer maar was ook mijn conclusie, ik heb een offerte voor de K3 winner en N3800 die alleen gezamenlijk geldt...maar als je dan deze test leest van 14" lintzagen....nota bene op de USA Felder site te vinden:

http://fpartner2009.felder-group.com/files/news/tg15ba.pdf

Dan heb ik er weer geen zin in:mad:

Persoonlijk zou ik voor de N4400 gaan ivm grotere motor. Volgens mij heeft BenchWorks een Hammer lintzaag. Wellicht wil hij zijn ervaringen vertellen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Grizzly (forumlid) heeft ook een N4400 en die is er helemaal lyrisch over.. Ik heb 'm ergens anders aant werk gezien, wat een beest!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dat is wel erg interessant, hoeveel is de netto prijs dan...ik krijg ex btw 200,- korting? Voor zo'n prijsverschil rij ik graag naar het zuiden hoor!

Voor jou wel pech, wat had je graag willen bestellen?

Ik zie dat je intussen de folder hebt kunnen zien, de promo's zijn in beide landen maar ik weet dat nationale dealers niet mogen verkopen in het buitenland=concurrentie voor de dealer van dat land. En prijzen zijn gefixeerd door het moederhuis wat in theorie eigenlijk niet legaal is.

Ik moest nog een excenter klem bestellen voor mijn freesmachine €150 in promo, €230 buiten... Ik had ze nog thans besteld samen met de frees en het stond op de offerte, maar bij Felder België hebben ze die er per ongeluk niet bij gedaan op de factuur (toen in promo) en nu moet ik die apart bijkopen buiten promo, samen voor iets meer dan €600 aan nog ander spullen die ik onverwacht moet bijkopen. Ik had gevraagd of ik de aanslag van de afkorttafel van de paneelzaag kon gebruiken op die van de frees, om er geen bij te hoeven kopen. Volgens hen kon dat, maar dat kan uiteindelijk niet omdat de oplegtafel niet dezelfde gaten heeft... dus moet ik dat allemaal nog bijkopen.

Persoonlijk zou ik voor de N4400 gaan ivm grotere motor. Volgens mij heeft BenchWorks een Hammer lintzaag. Wellicht wil hij zijn ervaringen vertellen.

Over de Hammer lintzaag is er weinig negatiefs te vertellen, de afzuiging had hoger mogen staan zoals bij de Felder modellen zodat het stof niet tussen het wiel en het lint valt.
Maar daarbuiten heb je toch een machine waar je alles mee kan doen wat je wil en die zo goed werkt als de linten die je er op zet, soms heb ik wat kracht te kort ook al is die 3,5 pk en kan ik ze stilleggen door er te veel van te vragen.
En de manier van deuren sluiten met een speciale inbussleutel is vervelend, maar dat is op de recente modellen vervangen met een draaiknop. Ze luisteren blijkbaar van de reacties.

ps, die tests moet je met een korrel zout nemen, hammer en felder zijn in de VS 30-40% duurder dan hier , en de andere machines zijn grotendeels(indien niet allemaal) made in china. Ook nemen ze bij sommige merken de goedkoopste hobby versie, en andere een dure pro versie uit het gamma. Ze zitten machines te vergelijken die allemaal in verschillende klassen van prijs, kracht of zaagvermogen zitten. Daar ben je niet veel mee .
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
*knip*
ps, die tests moet je met een korrel zout nemen, hammer en felder zijn in de VS 30-40% duurder dan hier , en de andere machines zijn grotendeels(indien niet allemaal) made in china. Ook nemen ze bij sommige merken de goedkoopste hobby versie, en andere een dure pro versie uit het gamma. Ze zitten machines te vergelijken die allemaal in verschillende klassen van prijs, kracht of zaagvermogen zitten. Daar ben je niet veel mee .

Daar heb je wel een punt, toch kan het een soort leidraad zijn al is het maar omdat er niet veel ander vergelijk materiaal is.
Ik begrijp dat de N4400 sowieso beter uit de testen/recensies komt dan de N3800. Dat van die kortingen vind ik toch wel erg storend hoor, in België de N4400 met een op te vragen actieprijs, in Nederland de N3800 met een op te vragen actieprijs...en de korting op de K3 Winner comfort is wel erg hoog vergeleken met de kortingen in Nederland.

Trouwens niet echt klantvriendelijk van de importeur over jouw bestelling en promo prijzen.
 
Laatst bewerkt:

velpenox

Actieve deelnemer
20 okt 2011
57
1
Sorry voor de wat late reactie:)

De Hammer waar ik het over had was van het bouwjaar 2012.
Ik heb de machine doorgelicht en vergeleken met de Delta die ik heb (oude Harvey type heeft zelfde aggregaat) en als ex-machinebouwer is de Hammer een goede prijs voor de kwaliteit maar doe de ijzeren omkisting/chassis weg en de prijskwaliteit is minder :).

De Harvey is van het fabriek uit een "goed genoeg" afgestelde machine die op het eerste zicht "de mindere" van de 2 is, echter na wat afstelwerk en wsl wat bijschrapen (metaal) is dit echt een juweeltje.
De roltafel en freestafel heb ik niet echt een mening over omdat ik deze nog niet gezien heb.

Ik blijf er wel bij, de Detla Unisaw blijft te koop ;););)


PS de Hammer N4400 is een top machine, kost niet veel, tafel is glad, alles goed af te stellen.
Heb hier wel 3 dingen aan veranderd:
-Spanningsveer een trapje hoger qua kwaliteit gekocht
-Bovenste wielgeleiding zelf gemaakt (fineer tot 0.5 mm haalbaar)
-Onderste zaagblad geleiding aangepast, kan je moeilijk aan voor af te stellen vind ik naar gebruiksgemak (ook de ceramische geleidingen (eigen fabricaat) zijn aanrader, die van Felder vind ik wat duur).

Spijtig dat invoeren zoveel kost anders had ik wel een Laguna gekocht, zelfde machine, bij sales een betere prijs en met een hoop meer opties!
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
*knip*
Spijtig dat invoeren zoveel kost anders had ik wel een Laguna gekocht, zelfde machine, bij sales een betere prijs en met een hoop meer opties!

Tja de Laguna machines komen uit bijna elke test met een zeer goede prijs kwaliteit/verhouding alleen importeren zou dat weer teniet doen.
 

Bas Botman

Nieuw lid
16 okt 2015
15
3
Marcel. Wat ik graag zou willen weten of je een formaat zaag (zoals de Hammer) ook kunt gebruiken om een balk van 5 meter van 10 cm breedt (7cm hoog) ook door de midden kan zagen. Heb je dan geen last van de roltafel?

Mijn oude vaste tafel cirkelzaag is kapot (DeWalt --> vanaf het begin spijt van, te weining nauwkeurig). Ik ben aan het twijfelen of ik nu een kabinet of formaatzaag wil aankopen. Ik maak meubels, bijv. ben bezig met een keukeneiland met eiken houten poten en panelen, maar doe ook meer timmerwerkzaamheden, zoals houten wanden, waarvoor ik vaak gebruik maakte van mijn zaagtafeltje om een plank of balk in de lengte door te zagen (al dan niet uit de hand schuin).

Kun je me helpen bij mijn besluitvorming?
 

orgelvriend

Actieve deelnemer
22 jul 2013
94
6
In de lengte doorzagen, daarmee bedoel je denk ik schulpen? Dat lijkt me eigenlijk goed werk voor een (goede) lintzaag. Tenminste die diktes die je aangeeft.
 

Bas Botman

Nieuw lid
16 okt 2015
15
3
Red me altijd prima met een zaagtafel, je zou een zware lintzaag moeten hebben, is natuurlijk idealer, maar hoop het af te kunnen met een formaat of tafelzaag. Maar kan je die lengte aan met een formaat zaag met beperkte roltafel?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Volgens mij kun je de meeste roltafels vastzetten, de Hammer iig wel en dus is een zware balk schulpen geen probleem
 

Bas Botman

Nieuw lid
16 okt 2015
15
3
Ok na lang zoeken, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een links wegdraaiende cirkelzaag (geen formaat) fijner vindt. Bij de hammer draait de zaag weg naar rechts (richting geleider). Het onder een hoek schulpen van een balk lijkt me dan een stuk lastiger en gevaarlijker. Of bestaan hier goede truuks voor?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
De roltafel kan je vastzetten en de oplegtafel afnemen.
Zo een lange en dikke balk schulpen als je het op het gemak doet.
En machine na elke balk laten afkoelen.
Ik heb in de zomer grenen planken van 5 cm dik en 3 meter lang doorgezaagd, maar na een snede of vier gingen alle zekeringen in het circuit er uit. Ik weet niet of dit kwam door de thermische beveiliging van de motor zelf, of de zekeringen.
Het was de eerste zekering van 3 x 16 ampere in de werkplaats, een tweede van 20 in het hoofdbord en de hoofdzekering/schakelaar.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ok na lang zoeken, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een links wegdraaiende cirkelzaag (geen formaat) fijner vindt. Bij de hammer draait de zaag weg naar rechts (richting geleider). Het onder een hoek schulpen van een balk lijkt me dan een stuk lastiger en gevaarlijker. Of bestaan hier goede truuks voor?

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met "de zaag naar rechts" als je de roltafel vastzet is de machine in feite een "gewone ouderwetse tafelzaag"...ohhh wacht ff doorlezen onder een hoek schulpen...tja je kunt op veel verschillende manieren de tafel gebruiken maar de geleider kan alleen rechts...het alternatief is een "geleider" op de roltafel (in vaste toestand) monteren. Ik ben nog niet tegen deze beperking aan gelopen, maar ik kan natuurlijk niet voor jou spreken.

De roltafel kan je vastzetten en de oplegtafel afnemen.
Zo een lange en dikke balk schulpen als je het op het gemak doet.
En machine na elke balk laten afkoelen.
Ik heb in de zomer grenen planken van 5 cm dik en 3 meter lang doorgezaagd, maar na een snede of vier gingen alle zekeringen in het circuit er uit. Ik weet niet of dit kwam door de thermische beveiliging van de motor zelf, of de zekeringen.
Het was de eerste zekering van 3 x 16 ampere in de werkplaats, een tweede van 20 in het hoofdbord en de hoofdzekering/schakelaar.

Ik heb een felder schulpzaagblad erbij gekocht en de maximale zaaghoogte is +100mm dan is grenen geen enkel probleem, ook een eiken balk groot formaat gaat zonder al te veel moeite.
 
Laatst bewerkt:

Bas Botman

Nieuw lid
16 okt 2015
15
3
Een zaagblad kan ook naar rechts kantelen, op de meeste kleine bouwzagen is dat ook het geval. Bij een formaat zaag gaat dat niet, want links van de zaag zit al de roltafel, dus de motor kan daar niet naar toe kantelen. Ik ben altijd gewend geweest om met een naar links kantelende zaag te werken. Het grote voordeel bij kleine latjes die je onder een hoek wil zagen is dat die niet klem komen te zitten tussen het zaagblad en de geleider, waardoor hij weg kan schieten. Zie ook: http://www.woodweb.com/knowledge_base/LeftTilt_Versus_RightTilt.html of https://www.youtube.com/watch?v=oI3jCKDN_tc

Heb dus een beetje vrees om een naar rechts toe kantelende zaag (naar geleider toe) te kopen. Denk niet dat ik kleine latjes onder een hoek kan zagen, zeker niet als de geleider niet naar links kan worden verplaatst (zoals op de Hammer). Maar misschien heeft iemand daar een truukje voor?? Hoor het graag.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb een felder schulpzaagblad erbij gekocht en de maximale zaaghoogte is +100mm dan is grenen geen enkel probleem, ook een eiken balk groot formaat gaat zonder al te veel moeite.[/QUOTE]
Ik had er ook een Felder schulpblad opzitten.
Enkele meters zagen is geen probleem, zelfs niet op maximale zaaghoogte.
Maar toen de machine er uit ging had ik 4 of 5 snedes van 3 meter na elkaar gezaagd.
Die 10 cm maximale zaaghoogte is ook niet helemaal waar. Die heb je enkel zonder beschermkap.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.