Slijpsteen wisselen

Aad

Actieve deelnemer
24 jul 2009
59
0
Ik heb een oude Creusen slijpmachine verworven waarvan beide stenen vervangen dienen te worden. De smalle steen heb ik intussen verwijderd en deze had een asgat van 32 mm. Aangezien de as waar de steen opgezet dient te worden een diameter heeft van 13 mm had men hier vulringen gemonteerd. Nu heb ik al gezocht voor een nieuwe steen met een asgat van 13 mm maar die vind ik niet zo snel. Zijn die eigenlijk wel te koop en zo niet, zijn er dan goed passende vulringen toepasbaar en te koop? De vulringen die er in zaten zijn versleten en bovendien was hiervan het asgat 20 mm en verder opgevuld met schuurpapier? tot een asgat van 13 mm.
Graag advies in deze.

Groet, Aad.
 

WR1944

Oud hout
Toen ik de LTS bezocht, zo'n 50 jaar geleden, werden slijpstenen voorzien van een loden bus. Dit is een zacht materiaal dat eventuele trillingen dempt en hoofdzakelijk voor centrering dient. De kracht van de as wordt door de aandrukflenzen op de steen overgebracht.
Ik vermoed dat lood nu uit de gratie is zodat je iets anders zal moeten zoeken. Misschien kan je iets vinden in de richting van zachte plastic bussen, bijvoorbeeld uit PVC. Het is alleen voor het centreren. Belangrijk is dat de steen haaks en centrisch op de as geklemd wordt.
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Ik zou ook graag een (water) slijpsteen vervangen door een betere steen (witte edelkorund steen korrel 100 of 120). Iemand een goede tip waar ik die best kan bestellen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.