Stofzuiger Festool CT17, nadelen?

Gertos

Nieuw lid
18 feb 2015
9
0
Beste allemaal,

Blijkbaar hebben de gebruikers van dit forum veel raakvlakken met mijn hobby's, want ik kom zeer regelmatig via de zoekmachines op deze website.
Zo ook in diverse topics over stofzuigers. Ik heb veel merken de revue zien passeren; Bosch, Metabo, Festool, Protool etc.

Mijn situatie is zo dat ik hobbymatig met name met metaal bezig ben, maar ook regelmatig met hout.
Voor in mijn garage zoek ik een stofzuiger. Het elektrisch gereedschap dat ik heb is met name van Bosch blauw.,..dat is nu eenmaal zo ontstaan. (decoupeerzaag, haakse slijper, boormachines, vlakschuurmachine). Bovendien heb ik nog een bovenfrees (Lidl), kolomboormachientje (Aldi). Door de toenemende hoeveelheid machines neemt ook de hoeveel stof toe.

Affijn, ik zoek dus een stofzuiger. Als Bosch blauw fan kijk ik daar als eerste naar, maar die vind ik nogal prijzig. Bovendien ontbreekt daar de functie om het motorvermogen te regelen.
Ik wil de stofzuiger namelijk ook incidenteel gebruiken als afzuiger op mijn straalkastje, en ook wil ik een spuitwandje maken met voorzetfilter.

In het verleden was iedereen tevreden over de Protool 171. Die is echter vervangen door de Festool CT17. Daarover lees ik echter niet zo veel op dit forum.

Zijn er nog redenen om deze stofzuiger niet aan te schaffen? De stofzuiger met borstelset past precies in mijn budget; € <300,-.

Kunnen jullie in hoeverre het makkelijk of juist ongemakkelijk is om een stofzuiger van Festool aan te sluiten op bijvoorbeeld Bosch producten?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie,

Gert
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Het mondje van de festool slang is flexibel. Gewoon even in een winkel of bij een eigenaar van festool proberen.
Bedenk wel dat er maar een paar fabrieken zijn die stofzuigers maken. Bijna elk bekend merk laat ze daar maken. Festool heeft jaren geleden een fabriek opgekocht. Hiervoor kwamen de machines bij wap/alto vandaan. Starmix iis een andere fabriek. Vaak zijn de onderdelen gelijk. Stofzakken, slangen ed bijna nooit.
 

PBT

Actieve deelnemer
de protool 171 en festool ct17 zijn gelijk, alleen een andere kleur. Protool was al van festool, maar is een tijd geleden opgegaan in festool.

De slang van festool past in een starmix zuiger. Tijd geleden was mijn oom zijn slang van zijn starmix vergeten en heeft toen een slang van mijn festool gepakt, ging perfect
 

Harold999

Actieve deelnemer
11 apr 2015
60
2
Ff een oud topic omhoog kicken...

Ik verbaas me er inderdaad ook over dat je zo weinig leest en hoort over de CT17, terwijl deze voor een Festool apparaat zeer betaalbaar is en alle features aan boord heeft zoals motorregeling. Zelfs een blow functie die de CTL mini/midi niet heeft.

Is het dat je er geen systainers kunt opstapelen dat ie niet zo populair is? Of het gebrek aan een L-klasse certificering?
Het laatste lijkt me trouwens puur een kostenbeparing vanuit Festool zelf. Een stofzuiger laten klasseren kost geld en maakt de stofzuiger onnodig duurder voor de particuliere markt.
Als ikzelf de filters bekijk van mijn twee stofzuigers, eentje die een L certificaat heeft en de andere niet, dan zie ik geen verschil tussen het gebruikte filtermateriaal. Kortom, de Festool CT17 zou zondermeer aan de L norm voldoen als ze dat zouden willen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.