gouden regen

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik begrijp uit diverse topics dat gouden regen (Laburnum) mooi hout is om te gebruiken.
Kan iemand uitleggen hoe dit hout eruit ziet na bewerking?
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
de Haan zei:
Ik begrijp uit diverse topics dat gouden regen (Laburnum) mooi hout is om te gebruiken.
Kan iemand uitleggen hoe dit hout eruit ziet na bewerking?
Ja, dat kan ik wel.
Vers hout ziet er uit als lichte basterdsuiker. Na verloop van tijd krijgt het de kleur van donkere basterdsuiker. Zie mijn engelkaartdoosje op bijgaande foto. Volgens mij is het de donkerste europese houtsoort.
Tip:Valse christusdoorn is ook een mooie (europese) houtsoort.

Attached files
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Hoi Tjeerd,

Ik heb al een aantal keer op je site rondgekeken. Met name de engelkaart doosjes zien er prachtig uit:
i1767379-3.jpg


Zou je iets willen vertellen over hoe je deze doosjes maakt. Ik ben met name geïnteresseerd hoe je de sluiting zo netjes krijgt zoals op onderstaande foto te zien is:
i1767379-5.jpg


Met vriendelijke groet,

Ralph
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
rickkoorman zei:
tjeerd's doosjes zijn inderdaad heel erg mooi. ook ik ben wel erg benieuwd naar de werkwijze.
Een van de kenmerken van mijn doosjes is dat ze een "ploppend"" geluid maakt als je ze opent.
Dus het moet allemaal precies passen.
Omdat ik hoofdzakelijk doosjes met een "ziel" maak, gebruik ik daarvoor takkenhout.
Dat hout droog ik zelf. Op dit forum heb ik al eens vertelt over mijn ervaringen met hout drogen. De ene houtsoort gaat beter dan de andere. Voor de doosjes houdt ik een takdiameter van 10 -12 cm aan. Anders passen de engelkaartjes er niet in.
Om de doosjes te maken zaag ik ze met een dunne zaag een aantal malen in de lengterichting door. Er ontstaat een rechthoekig kerndeel waarin het hart van het hout zit.
Als je de plankjes (eerst vlak schuren) zonder kern weer op elkaar lijmt heb je een rechthoekige "buis".
Een buis is geen doosje, dus zaag je van het rechthoekige kerndeel boven en onder een plakje af en lijmt dat boven en onder in de rechthoekige buis. Nu de onderzijde van het doosje vlak schuren.
Daar na komt het vormgeven met gutsen, raspen, schuurpapier. Soms, als het moeilijk wordt maak ik nog een kleimodel. Meestal laat ik me leiden door de structuur van het hout.
Als het doosje dan zo ongeveer zijn vorm heeft (niet door de wanden heen raspen natuurlijk)zaag ik het dekseltje eraf. Dan de bovenzijde van het doosje vlak schuren op een vlakke plaat met schuurpapier. Vervolgens het binnenwerk (de binnenrand die je op de foto ziet). Die maak ik van dezelfde houtsoort - 1,5 mm dik en lijm en klem ik.
Dan volgt het schuren en passen van het dekseltje. Als het dekseltje past, het doosje afwerken en polijsten (elk krasje moet eruit) en in de carnaubawas zetten.
Zo heb je, afhankelijk van de bewerkelijkheid na 10 - 20 uur arbeid een prachtig doosje.
Mijn motto is "voor haast heb ik geen tijd" (resultaat gaat voor tijd, ook bij mijn meubels).
Het meeste werk kan je doen aan de eetkamertafel. Ik heb nu een doosje onderhanden van
abrikozenhout.
http://mijnhoutweb.jalbum.net/Doosjes01

Attached files
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Tjeerd.
Mooi vormgegeven doosjes met een natuurlijke look.
Er is een goede balans tussen diameter en hoogte.
De strakke vormen komen nog meer in mijn smaakgebied.
Bovendien zuiver afgewerkt!
Volgens mij gaan er meer uren dan kaarten in de doosjes.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

am.sneeboer

Nieuw lid
2 nov 2009
6
0
Heer de Haan,
gouden regen is een prachtige houtsoort om te daaien. Het is vrij hard en gebruik altijd een mondkapje want deze houtsoort is niet zo goed voor je gezondheid. het spinthout is vuil wit waarbij de jaringen zich duidelijk aftekenen. het kernhout is donkerbruin waarbij de jaringen zich ook duidelijk aftekenen in donkere en iets lichtere jaringen.

Als je gouden regen kunt bemachtigen behandel de kopse kanten altijd lijm of parafine.

succes
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
aan de goudregen liefhebbers-
wij hebben net een aardige partij goudregen,taxus en ebbenhout (allemaal goed droog) op z'n kop getikt en zijn tot de conclusie gekomen dat het veel te veel voor ons is.dus -
zijn er wel mensen hier die geinteresseerd zijn?

groet
annette
http://www.fingerprintfurniture.nl
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Hans Scholte zei:
Back on topic: goudenregen is ..........Hans

Verfijnd draaiwerk Hans! Vooral het 1e werkstuk.
Maar ik vind het wel een erg brute manier om in te breken.
Ik zal een nieuw onderwerp starten onder ""Foto's van werkstukken".
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Hans Scholte zei:
Onderwerp: gouden regen

Tjeerd zei:
Maar ik vind het wel een erg brute manier om in te breken.

Dat was zeker niet mijn bedoeling. Ik kreeg wel de indruk dat het onderwerp van de topic starter uit het zicht dreigde te raken.
Bovendien zijn je schitterende engelkaart- (en andere) doosjes meer dan een zelfstandig topic waard.

Hans


Topics "ontsporen" hier soms een beetje, ik vind het juist een van de charmes van dit forum.

On topic. Gouden regen, helaas kan ik daar weinig zinnigs over zeggen. Heb er nooit mee gewerkt en of het mooi hout is? Tja, schoonheid zit in het oog van de toeschouwer.
Tjeerd heeft al een aantal voorbeelden laten zien dus heb je misschien al een beetje een beeld kunnen vormen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.