Paneel maken

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Van steigerhout heb ik inmiddels al een aantal meubels gemaakt. Nu wil ik de uitdaging ook aangaan van 'echt hout' eens iets straks te maken. Ik dacht dan aan een boekenplank (simpel beginnen) van kersen of kastanje (vond ik er mooi uit zien op de plaatjes op internet, maar wil het ook echt zien)

Nu zag ik dat dat hout vaak maar tot 250mm breed gaat bij de houthandel hier in de buurt (fijnhout Drenthe) dus moet ik ze zelf gaan verlijmen. Wat ik heb aan gereedschap op dit gebied is vrij basic. Kun je met een simpele deuvelmal van Wolfcraft (die heb ik wel) netjes een aantal balken/planken aan elkaar krijgen? Ik wou gaan voor delen van 52mm dik en daar een aantal (bijvoorbeeld 3 x 120mm) van aan elkaar te maken.

Moeten de zijkanten ook eerst geschaafd worden voor je ze aan elkaar kun maken? Moet dit dan met een vlak- vandiktebank? Ik heb wel 2 schaven (waarvan een houten Nooitgedacht) maar daar kan ik niets mee. Als ik die over het hout laat lopen gebeurd er weinig en het lijkt alsof de beitels niet recht zijn... Ik hoop dat schaven niet nodig is trouwens, op het eind wil ik hem 1 keer laten vlakken :)

Zijn deuvels (10mm dik, om de 50mm in het midden van het hout) voldoende stevig hier voor? Met lijmklemmen wil ik de twee delen van ik denk 1 meter lang dan tegen elkaar aan klemen, zijn van die standaard lijmklemmen goed genoeg? En hoeveel ben je ongeveer nodig op een meter? Volsta ik met 2 of die of zijn veel meer klemmen nodig?

Ik ben benieuwd of dit allemaal mogelijk is zoals ik het bedacht heb, het zou namelijk zonde zijn om duur hout te verpesten omdat je er te laat achter komt dat zoals ik het bedacht heb, niet mogelijk is.



Alvast dank voor de tips.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Vaak gaan dingen nooit in een keer goed, waarom niet eerst proberen met steigerhout. En ja het hout moet droog en vlak zijn om te verlijmen. verdiep je in de hout soort. voor 5 cm dikke balken moetje een behoorlijke perskracht genereren. En het wordt behoorlijk zwaar.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Op youtube zijn een hoop filmpjes te vinden hoe je panelen kan lijmen.
Zowel met machines als met de hand.
Roeland Brekelmans (een zeer gewaardeerd forumlid!) heeft er eens een filmpje van gemaakt en hier op het forum laten zien hoe je je planken voorbereid om te lijmen.


Zoals je kan zien is het belangrijk dat het hout vlak en haaks is.

Groeten, Raymond
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Dank voor de reacties. Wat dat filmpje wil laten zien is toch dat je recht moet schaven toch? Want nadat hij scheef schaaft maakt hij het vervolgens weer recht. Ik zal in elk geval eens wat proberen met wat balkjes. Dat hout is wat rechter als steigerhout.

5 cm is niet zo dik toch? Als je dat vervolgens laat vlakken blijft er ca. 4cm over toch? En zwaar, genoeg keilbouten of draadeinden met chemische ankers in de muur toch. Keihard jaren 60 beton
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.