Kastenwand garage

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Maar ik ga er ook bestellen blum maar in een winkel in Waregem west Vlaanderen dat mijn pa kent

grtz

Bij welke winkel als ik vragen mag? Ik gebruik tot nu toe altijd Hettich (voor privé-gebruik) maar dat loopt idd snel op en ben nu bezig met een kastenwand waar ik ook zo'n 32 scharnieren voor nodig heb... Een goed adresje is zeker welkom, en ben van Anzegem, als ik mijn straat doorrij kom ik uit in Waregem...
 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Bij welke winkel als ik vragen mag? Ik gebruik tot nu toe altijd Hettich (voor privé-gebruik) maar dat loopt idd snel op en ben nu bezig met een kastenwand waar ik ook zo'n 32 scharnieren voor nodig heb... Een goed adresje is zeker welkom, en ben van Anzegem, als ik mijn straat doorrij kom ik uit in Waregem...


heb privé bericht gestuurd
 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Zo de platen liggen in mijn garage morgen beginnen we met de voorbereidingen








De scharnieren
wat voor vijzen zou ik het best kopen om de scharnieren te monteren














Doos lammelos







Grtz
 
Laatst bewerkt:

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
351
10
Rotterdam
Het mooist zijn de vernikkelde Ø3½x15 mm PZ schroeven. De 17 mm variant is slecht verkrijgbaar.
Als je de scharnierkoppen afwerkt met een afdekkapje kun je ook gewoon de verzinkte versie gebruiken.
Echter bij de kruis montageplaatjes ga je die altijd zien, dan is de vernikkelde versie mooier.
scharniertop-crop0x55x300x200.jpg
 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
De gewone zijn goed genoeg is maar voor in de garage als het nu voor een keuken zou zijn dan zou ik de mooiste nemen


grtz
 

ThierryV

Actieve deelnemer
14 feb 2014
49
1
Ooike, Belgïe
Hey Seb, blijkbaar zijn we streekgenoten. (Wortegem-Petegem).I
ik wou je een pb sturen maar je inbox zit blijkbaar vol waardoor ik niets kan zenden.

grt,
 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Zo heb achter vijzen geweest voor de scharnieren 3,5 x 16 van spax en handvatjes voor de deuren
En de frezen om de groeven in te frezen voor de ruggen
Heb alles gesorteed per kast





























Morgen starten we met de lammelos en de groeven voor de ruggen


Grtz
 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
De lammelos zijn gefrees en de groeven voor de ruggen





























Heb eens een vraag lijmen jullie eerst de kasten en dan de plaatjes voor de scharnieren aftekenen en monteren of doen jullie dat eerst voor her lijmen van de kasten
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.767
738
Enschede, Twente
Wat ik doe: Delen die verlijmd worden aftapen. Voorlakken (in elk geval de binnenvlakken en andere delen die later moeilijk bereikbaar zijn), tussenschuren, lakken. Plankdraaggaatjes boren, idem dito scharnieren en ander beslag. Verlijmen.
 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Hallo weet iemand op hoeveel mm de scharnieren platen op de corpussen moeten komen van de boven kant

en bij de grote deuren zou ik 4 scharnieren gebruiken plaats ik de scharnieren 80 bovenkant en 80 onderkant en de andere twee dan verden of zouden jullie het anders doen


grtz
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
351
10
Rotterdam
Dat hangt er vanaf of je de scharnieren in LR32 rijboringen monteert of gewoon een vrije positie geeft, dan is 80 mm een goede maat.
Hierbij nog een plaatje van het benodigd aantal scharnieren.
big_516803_nl.jpg
 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
En weet je ook op welke Afstand de plaatjes moeten komen op de kast zelf van af de voorkant van de kast


grtz
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Dat is die 37mm waar jefmen het over heeft. Gelijke afstand als gatenrij.
175h7100-7130-7190-7190-22.jpg

In welke volgorde ben je je scharnier aan het installeren? Je maakt best eerst de potboringen in de deuren, en plaatst de scharnieren daarin. Daarna presenteer je de deur (op de juiste hoogte) tegen je corpus, en tekent het scharnier af. Daarna plaats je pas je montageplaatje in het corpus.

Zo'n eenvoudig malletje (3eur) is daarbij wel makkelijk.

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=z9YsJm5rgk4
 
Laatst bewerkt:

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Jip ik boor eerst de potscharnieren in al mijn deuren


Dus je zou de corpus eerst lijmen en dan de deuren er aanhouden en afteken

waar haal je zo een malletje

grtz
 
Laatst bewerkt:

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Zo doe ik het, scharnieren als laatste.
Ik heb geen ervaring met (schilderen van) MDF, maar dat kan je m.i. wel best eerst doen vooraleer je corpussen te verlijmen zoals Bert aangeeft.

Dat malletje is van Blum, dus bij de leverancier van je scharnieren. Art.# 65,5300
Het kan ook zonder he, als je nauwkeurig werkt. Maar het is wel handig, zeker wanner je (zoals jij) heel wat scharnieren te doen hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.