Top 10 combinatie machines

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Heb je de eerste twee berichten van dit topic dan niet gezien? staan 2 lijsten in. En ze zijn best bruikbaar.
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Afstellen out of de box, ja natuurlijk geen probleem, en dat is ook normaal. Het gaat erom dat die afstelling dan moet behouden blijven.

Als je bij elk stuk dat door de machine gaat drie keer moet nameten en nastellen omdat het ding de maat niet kan aanhouden of de geleider weer scheef trekt dan is er een probleem. En voor mij is het dan niet meer leuk. Ik wil de machine kunnen vertrouwen, niet alleen ivm mijn vingers er niet mee afkappen maar ook als het op maten aankomt.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Uw ervaring met machines klinkt niet positief.
Slijtage aan een machine die niet onderkent wordt geeft nou eenmaal problemen.
Beter kan u aangeven wat de wensen en mogelijkheden en budget zijn.
Wellicht komt er dan passend advies.
 

Mellon

Nieuw lid
1 jun 2011
6
0
Gronau NRW Duitsland.
Het lijkt mij niet nodig om een professioneel houtbewerker te adviseren via dit forum. Die zijn toch sowieso via de vakbladen en handelaren op de hoogte van de kwaliteit en mogelijkheden van machines.
Ik ben eigenlijk benieuwd wat voor een machine voor mij, als vrije tijd houtbewerker goed uit de bus komt.
In mijn geval zou ik graag willen weten of de investering van een kleine € 1.000,-- voor een netjes uitziende Kitty K5 combi machine een goede keuze is, voor het maken van wat meubels.
Of doe ik er verstandiger aan om voor een vergelijkbaar bedrag bijvoorbeeld een nieuwe Holzmann HOB 260NL (230V) vlak- vandiktebank te halen. En vervolgens door te sparen voor een tafelfrees en langgatboor?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Gaat niet om de machine, maar de persoon er achter.
Beetje meubels maken voor thuis. Geen vaste (combi) machine nodiig.
Met zo'n Kity is best wel wat te maken, maar weer een ander kaliber dan zo'n Holzmann.
Lijkt mij een mooie hobby machine.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Afstellen out of de box, ja natuurlijk geen probleem, en dat is ook normaal. Het gaat erom dat die afstelling dan moet behouden blijven.

Over wat voor tijdsbestek praat je dan. Elke machine moet je bijhouden, tunen.
Maakt niet uit hoeveel geld je eraan uitgeeft. Ook een Felder van €8/9000+ moet je bijhouden.
Sinds ik mijn DeWalt heb (die niet in het lijstje staat) heb ik hem 1x afgesteld.
Ik meet hem af en toe na (1/2maanden) en soms moet ie een fractie van een millimeter aangepast worden.
Niet slecht voor een hobby ding.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb geen ervaring met de Kity k5 maar wat ik op youtube zag denk ik dat je al gauw aan je grenzen zit.
Een kleine tafel om te zagen.
Stel je wil een grote tafel of kast maken dan loop je toch al gauw vast denk ik.
Ik weet niet precies je plannen maar 1000 euro uitgeven en achteraf spijt is ook niet fijn.
Ikzelf zou dan nog even doorsparen voor wat groters bijv zoiets maar dan op 220 of heb je krachtstroom; http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=7
Combimachines zijn nou eenmaal aan de prijs als je wat kwaliteit wilt, da's niet zo raar: je koopt 5 machines in één keer met 3 motoren meestal.
Als je toch voor losse machines gaat en je budget is wat beperkt kijk dan op zoeken op bijv zaagtafel, vlakvandiktebank en dan vindt je alle info die je nodig hebt.
De zaagtafel die Viepert hierboven heeft gekocht is een heel fijn ding voor een schappelijke prijs en kijk bijv voor een Scheppagcombi met langatboor in goede staat of een Inca en een Titon bovenfrres voor in een freestafel.
Maar als je dat bij elkaar optelt zit je al gauw op hetzelfde als een tweedehandse Robland.
Mijn ervaring is wel als je je machine kent met de eventuele afwijkingen dat je dan meestal voor hobby goed uit de voeten kan tot een zekere ondergrens maar dat zijn merken die meestal ook in de reviews niet best eruit komen.
Die ouwe Robland combi waar ik vroeger mee werkte had zo z'n kleine onhebbelijkheden maar was ruimschoots voldoende om een mooie tafel of kast op te maken.
En kijk naar je doel; maak je een tuinhuis dan redt je het wel met een bouwzaag van een gemiddeld merk maar voor fijnmeubelen zal je toch dieper in de buidel moeten tasten
 
Laatst bewerkt:

Mellon

Nieuw lid
1 jun 2011
6
0
Gronau NRW Duitsland.
Dank jullie we voor de raad en adviezen. Na goed overwegen ben ik tot de conclusie gekomen dat de Scheppach2600ci voor mij geschikt is.
Intussen heb ik een mooi exemplaar gevonden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.