hulp gevraagd bij keuze nieuwe kleine draaibank

Denk bij rechtsom er aan om de spankop vast te zetten op de as.
Het is niet uit te sluiten dat de spankop los komt van de as met alle gevolgen van dien.
Zorg ook voor een voorziening dat niet onvoorzien de bank in rechtsom op gestart kan worden.
Succes met deze Emco.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
da is goede raad bedankt Jan
en als je de bank aanzet met de schakelaar doet hij niets
je moet dan het voetpedaal indrukken en dan kan je met de hand het werkstuk links of rechts om draaien en in die richting begint de draaibank dan te draaien nog een dikke 3 uur rijden en ik kan gaan uitvogelen hoe ik moet zorgen dat het allemaal in appartementje gaat passen :) mvg tom
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ah, dan onderbreek je met het voetpedaal de condensator op de motor. De motor draait dan niet echt lekker (beetje rommelend) maar is wel ideaal met het na schuren van je werkstuk. Zet inderdaad wel je klauwplaat of opspanplaat vast met een borg bout om te voorkomen dat hij van de as afdraait.

Groeten,
Patrick
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
bedankt Wim :)
inderdaad Patrick zo gebruikte de vorige eigenaar hem
maar ik vind dit best onhandig je moet je voet dus ook de hele tijd op het pedaal houden en als je niet oplet draait je bank de verkeerde kant uit zou fijn zijn als ik hier met de tijd iets aan zou kunnen verbeteren
vanAvond heb ik enkel de vierklauw even getest wow ik denk dat diegene die ik van HBM wou kopen hier echt niet tegen op kan lijkt oerdegelijk en met 2 sets bekken erbij :) ook nog den deel oude nooit gedacht draaibeitels ( ik denk de goede oude ) foto's van de alles volgen morgen is nu nog te vies en veroest om al te posten maar citroenzuur doet wonderen :)
o en het eerste wat ik gedaan heb nadat ik de klauwplaat opdraaide is de borgschroef goed vastgezet
mvg tom
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ziet er goed uit! De eerste 7 beitels van rechts zijn draaibeitels, die andere zijn dat volgens mij niet en zou ik dan ook niet gebruiken aan de draaibank.

Veel plezier er mee! Dit zal een stuk beter draaien als je vorige bank.

Groeten
Patrick
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
dat dacht ik al Wim
de eerste vier of 5 lijjken wel degelijk
vandaag vooral bezig geweest met poetsen en een nieuwe sleutel maken voor de vierklauw aangezien orgineel er niet bij zit en die van de verkoper waardeloos was dus een inbus vierkant geslepen dit werkt veel beter nu kan ik de klauwen vast genoeg op het werkstuk klemen de geleiders van de draaibank zaten zwaar onder de roest die is nu grotendeels weg :) maar als ik leunspaan of tegencenter beweeg piept alles echt hard heb al wd40 en kaarsvet geprobeerd maar is nog niet oke dus als iemand daar nog raad voor heeft hoor ik het graag meschien is het beter om een nieuw topic te maken want nu barst ik van de vragen lol
 
Pas met deze vierklauw heel erg op je vingers.
Dit is eigenlijk een vierklauw voor metaalbewerking.
Bij metaal bewerking kom je met je vingers/handen niet in de buurt van van de vierklauw.
Ervaring leert ook dat hout hier niet goed in vast te zetten is.
Mijn excuses voor dit negatieve bericht.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
thanks patrick enkel een blokje afgerond zover morgen er echt even mee aan de slag :)
negatief is niet erg jan het blijft goede raad :)
maar het is wel een emco klauw vandaar dat ik dacht dat dit de orginele was ? hierbij een betere foto van de klauw
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    61,2 KB · Weergaven: 160

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Wat dat piepen betreft, maak de bovenkanten van het bed, de onderkant van de leunspaanhouder en de onderkant van de losse kop (tegencenter) vrij van roest met een vlakschuurmachine met korrel 100 en spuit deze daarna in met een glijspray als bv waxlit of cmt (deze laatste is een nieuw produkt van cmt, is goedkoop en ik ben er erg enthousiast over, 15 euro per liter!) Alles loopt dan weer als een trein!

Wat de 4 klauw betreft, voor klein werk prima maar zorg rr voor dat je handen er niet bij in de buurt komen, ik spreek helaas uit ervaring.

Groeten,
Patrick
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
oke gelukig heb ik al ervaring met vingers uit de buurt houden
het meedraaiend center op mijn oude bank had ook een gemeen randje
dan blijft een hout vierklauw nog op het verlanglijstje staan verder waren hier ook nog omgekeerde klauwen bij ik nam aan dat dit is om een uitgeholde cilinder langs binnen vast te klemmen is ?
patrick ik heb de geleiders als eerste met de hand roestvrij gemaakt ( heb geen vlakschuurmachine meer )
maar bedankt voor de tip over het cmt product ga ik zeker proberen
tot welke diameter zou je veilig vinden om in deze vierklauw te klemmen ?
mvg tom
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
De maximale diameter is een beetje een gevoels kwestie. Ik draaide zelf met een vierklauw tot een centimeter of 25 en moest regelmatig de klauw nadraaien. Neem vooral niet te veel materiaal af in 1 keer en begin met een laag toerental als het hout nog niet centrisch is. Denk ook aan je eigen veiligheid en draag altijd een veiligheidsbril of vol gelaads masker.

Gr
Patrick
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Nog even over het piepen, als het bed van kokerprofielen is gemaakt (en dus hol is) kan je deze nog vullen met bv steenwol. De mijne zijn gevuld met beton maar bij jou kan je dan de vaste kop niet meer losmaken denk ik.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
nou ik heb de geleiders juist nog beter geschuurd
als de bank het nodig zou hebben kan ik in de toekomst nog altijd de onderste balken verstevigen
maar ik denk dat vorige eigenaarhe voetpedaal en de aan uit knop echt niet goed heeft geinstaleerd aan uit knop word echt warm ook als de bank uitstaat onder de motor is nog iets bijgemaakt ik vraag me af of dit aan te passen is
mvg tom
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    59,2 KB · Weergaven: 138

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Dat is de aanloop condensator van de motor. Zo te zien is hij met die slangklemmen wat te strak aangedraaid. Kan je de draaibank starten zonder een slinger naar links of rechts te geven aan je werkstuk? (Begreep zoiets een een eerdere post) zo niet, bedrading nakijken en eventueel de condensator vervangen. (Kost ongeveer 10 euro)

Als de schakelaars warm worden moet je sowieso de bedrading en stekker aansluitingen nakijken op mankementen of slechte vebindingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.