hulp gevraagd bij keuze nieuwe kleine draaibank

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Ja tom als de bank nu in het gooi staat dan is het niet zo'n probleem. Misschien woont er iemand in de buurt?
O ja wat betreft het slijpen volg de raad van Nico op over het slijpen van houtdraaibeitels. Soms wil je een ander profiel of hoek aan een guts hebben.
Met de hand is het een ........ klus die veel te lang duurt en de vraag is of de vouw niet rond word. Tweede hands een creusen kopen voor 2 of drie tientjes (4 cm brede steen)
is een veel betere keus. Je oude en versleten steen kan je simpel op een glasplaat en met corundpoeder vlakken. Dit poeder is te koop bij zaken die veel schaats artikelen verkopen.
Het is wel een flinke klus maar goed te doen.
 
Laatst bewerkt:

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Tom de beste informatie kun je krijgen bij Jan Hovens in Venlo: www.janhovens.com
Een top houtdraaier in binnen- en buitenland!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ga eerst eens naar hem toe voordat je ook maar welk stuk gereedschap koopt.
vr.gr. Jan Pranger.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
ben al 3 dagen aan het slijpen met de hand vast verkeerd maar na lang proberen toch 2 beitels scherp gekregen
en ik dacht dat je na de werkbankslijper nog moest wetten om echt te scherpen ?
ik zal zeker iemand zoeken die me verder wil helpen met al deze dingen maar heb me nu ook al 2 maanden bezig gehouden met wat kon op deze draaibank en ben best tevreden met het resultaat image.jpg
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
ja dat zou erg leuk zijn Jan
en zo snel als ik budget ervoor heb wil ik zeker ergesns een cursus gaan doen
maar de meeste die ik vond zijn zo duur als een nieuwe hbm en dat geld is er nu even niet helaas
als de bank zaterdag een beetje lekker draaid heb ik die in ieder geval al dan kan ik ook opzoek gaan naar iemand die me enkele basis dingen kan leren over slijpen en draaien

bedankt Wim alles gedraaid tussen de centers en dan topjes bijgewerkt met een dremel alle padestoelen met de platte beitel gedraaid ( enige die ik scherp kreeg lol
De Haan ik dacht dat de werkbankslijper voor het ruwe werk was en dan afwerken op diamant en daarna op belgische brok ?
o ja deze 2 beitels had ik gebruikt
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    84,4 KB · Weergaven: 218

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Een vlijmscherpe beitel is bij het snijdend draaien flink in het voordeel. Enig nadeel is dat hij dan ook erg agressief kan zijn. Ik ben veeleisend als het op scherpe beitels aankomt, maar zelfs met mijn beperkte ervaring merk ik toch dat een beitel die vers afgewet is anders (en beter) werkt dan eentje die wat hout heeft gezien.
Belgische brok gebruik ik enkel als vormsteentje voor de binnenkant van de gutsen. De cotticule is niet de beste steen voor HSS (maar wel voor gewoon gereedschapstaal). Voor de vouw gebruik ik voornamelijk de Shinko slijpmolen met Japanse steen.
HSS gaat niet zo goed op de meeste waterstenen omdat de steen snel dicht slibt. Je kan best kijken bij Dieter Schmidt of Dictum voor een geschikte steen voor HSS.
Trouwens erg leuke paddestoelen!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Er zijn vele manieren van slijpen en wetten. Ik heb les gehad bij Joost kramer deze wette alles af op een viltschijf. Ik heb ook les gehad bij chr. Jorg deze wette niets af. Hij gebruikt wel fijne slijpstenen. Erzijn dus vele wwegen die naar Rome leiden. Lekker behulpzaam voor de beginner. Zelf wet ik wel alles af. Ik heb een speciaal machine van Koch hiervoor. Ja net als tormek heb ik deze vroeger verkocht en gedemonstreerd. Als ik nu de keuze weer zou moeten maken zou ik wel de tormek kiezen en de Koch poslijstmachine niet meer. De tormek heeft een polijst functie.
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.422
686
Emst
Ik heb een ferm slijpmachine met watersteen word niet warm.
Is de draaibeitel bot, even naar de machine en met en paar tellen kan ik weer draaien.
Doe het ook wel op schuurpapier, grote ronde schijf beplakt met een goede kwaliteit schuurpapier bevestigd op de draaibank, wordt wel warm.
Werk het wel eens bij op een diamantplaatje van de Aldi/Lidl
En zo zijn er nog veel meer manieren.
Maar ga eerst ergens kijken
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
ja dat zou erg leuk zijn Jan
en zo snel als ik budget ervoor heb wil ik zeker ergesns een cursus gaan doen
maar de meeste die ik vond zijn zo duur als een nieuwe hbm en dat geld is er nu even niet helaas
als de bank zaterdag een beetje lekker draaid heb ik die in ieder geval al dan kan ik ook opzoek gaan naar iemand die me enkele basis dingen kan leren over slijpen en draaien

bedankt Wim alles gedraaid tussen de centers en dan topjes bijgewerkt met een dremel alle padestoelen met de platte beitel gedraaid ( enige die ik scherp kreeg lol
De Haan ik dacht dat de werkbankslijper voor het ruwe werk was en dan afwerken op diamant en daarna op belgische brok ?
o ja deze 2 beitels had ik gebruikt

Hallo Tom ik ben begonnen met een werkbankslijpmachine van hbm de 150 mm met brede witte steen. ( € 40,- ) Na vele you tube filmpjes te heb gekeken zelf wat hulp stukken gemaakt zo heb ik leren slijpen.

Uiteraard kan alles beter en heb na 3 jaar een lage toeren werkbankslijpmachine gekocht bij willy van houtte waar in de toekomst eventueel nog een cbn steen op kan.
De oude hbm staat langs de nieuwe deze gebruik ik voor het ruwere slijpwerk als dit van toepassing is.
Wette doe ik weinig meestal alleen de rechte beitels. het idee is wel ontstaan om op de slijpmachine aan een zijde een mdf schijf te monteren met polijstpasta of om een goedkope polijstmachine op de kop te tikken.

Een tormek zal inderdaad zeer goed resultaat geven maar na mijn mening hoeven de beitels alleen maar vlijm en vlijmscherp te zijn bij afwerking van je draaiwerk. ik wet weinig en toch vliegen de krullen me om de oren en krullen , slierten is een teken
dat je goed snijdend aan het verspannen bent. Ik draai liever dan dat ik slijp dus voor mij zeker geen tormek.

mvgr hans
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
nou Mathieu dat jou beitels scheermes scherp zijn heb ik gemerkt prachtig gewoon
enne ik heb jaren padestoelen met de kettingzaag uitgezaagd dus ik moest het nu alleen verkleinen en transformeren naar de draaibank dat maakte heterg leuk om als een van de eerste dingen te draaien :)
en ik ga zeker eens nwat info over die stenen opzoeken

Wim door alle info hier hopp ik de goede manier voor mij te vinden momenteel slijp ik mijn beitels op die 2 witte staafje van op de foto zou perfect werken als ze breed genoeg zouden zijn nu maar 2 cm breed enkel en samen liggen ze niet helemaal vlak
verder bedank voor de goede raad iedereen
idee van diamant steen en belgische brok even overboord en dan maar opzoek naar een nat en droog werkbankslijper met een goede steen denk ik vrees alleen dat die weer duurder gaat uitvallen
mvg tom
 
Laatst bewerkt:

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Koop bij Van Cranenbroek nooit iets met een stekker en/of motor!
Ook al is het van een ander merk. Ze hebben de meest waardeloze garantie die er bestaat. Gaat het binnen de garantie kapot dan krijg je een bon die alleen bij van Cranenbroek zelf te verzilveren is, ze doen niet aan geld terug.
Ik heb laatst de goedkope slijpmolen van HBM besteld voor net geen 40 euro. Tis uiteraard ook geen toppertje, met wat buigen en meten staat de leunspaan acceptabel genoeg om snel en redelijk nauwkeurig snel een slechte bijtel in het gareel te krijgen en vandaar verder te gaan op mijn goede stenen. Meteen wat andere andere goedkope spullen waar weinig mis mee kan zijn ( was ook niet) en alles netjes aan huis bezorgd.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Hoi Ton,

Die creuzen op MP ziet er goed uit, 40mm steen korrel 100 is prima voor hss en gereedschapstaal beitels. Voor die prijs zou ik het zeker doen.

Groeten,
Patrick
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
hmm de verkoper van de creuzen woont maar op 80 kilometer afstand van de Emco db6 verkoper
eens kijken of ik mijn vriendin zo gek krijg om nog 160 kilometer extra te rijden bovenop de 500 kilometer voor de emco lol
vertrouw het niet zo om geld over te maken aan iemand op mp voor iets word opgestuurd
mvg tom
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.