Bouwen van een pipowagen

hummes

Actieve deelnemer
14 mrt 2014
49
0
Zutphen
Sins een half jaar ben ik begonnen met de bouwvan een pipowagen
deze wagen wordt 7 meter lang en 2meter 20 breed
onze droom was altijd al een pipowagen te hebben ,maar die schaftketen vinden wij maar niets ,dus ben ik zelf maar begonnen met de bouw van een wagen .
Eerst een goed plan gemaakt ,en daarna opzoek gegaan naar een onderstel met goede banden.
wat ook nog een zoektocht was ,maar wat bleek ,vlakbij stond er natuurlijk een die ons wel paste en voor weinig��

Dit frame met wielen was veel te klein ,dus een totaal nieuw frame gelast met bestaande onderdelen er weer in verwerkt

Zal kijken of ik hier nog foto,s van heb .
daarna alles in de ijzermenie gezet en de wagen van zijn wielen ondaan en een heel stuk laten zakken ,ivm de hoogt van de tent .

Er komt aan de kopse kant een vast bed in al la bedstee,dan een grote kastenwand met schuifdeuren naar de slaapkamer .
Een keuken blok met een houtkachel ,vast keukentafeltje ,lange lade onder het bed .

wij willen zo veel mogelijk van gebruikt hout gebruik maken ,dit omdat het niet zo duur is en omdat het gewoon meer heeft dan nieuw (soms lukt dat niet )

nuvwas ik zo ver dat het bovenlicht geplaatst was ,en vond het tijd worden om dit te delen

image.jpg
image.jpg
 
Laatst bewerkt:

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Gaaf! Ik zit ook wel eens te kijken naar dit soort wagens, als ik nadenk over een plek om me in eenzaamheid terug te trekken.
Leuk dat we van het begin af kunnen meegenieten met de constructieve details. Bestaat er trouwens ergens wat documentatie over goede constructie, dakbedekking, isolatie, etc.?
Ga vooral door met foto's plaatsen! En met de klus natuurlijk.
Hoe heb je die gebogen dakbalken gemaakt en van welk materiaal? Het lijkt alsof er nogal door de draad heen is gezaagd.

Hoe denk je de pipowagen te gaan gebruiken als-t-ie klaar is? Krijgt hij ergens een vaste plek, of ga je er mee op stap?

Veel succes!
 

hummes

Actieve deelnemer
14 mrt 2014
49
0
Zutphen
Hoi Nerflander
leuk dat je reageert ,het plan is om er ooit wel mee te gaan trekken met een tractor er voor ,maar voor nu komt hij op een plek te staan op ons land .
het onderstel moet mischien nog aangepast worden voor het rijden op de weg ,ik heb het zo gemaakt dat dat later als nog kan .

De spanten heb ik gewoon van goede underlayment platen gemaakt ,eerst met een decoupeerzaag uitgezaagd later met een mal en een Copierfrees goed gemaakt .

En nog wat foto,s
image.jpg

image.jpg


image.jpg

image.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Wat ontzettend leuk, als ik dit lees krijg ik er ook zin in
Wij caravannen graag dus dit ligt aardig in het verlengde daarvan
 

JeroenSuurd

Nieuw lid
30 jun 2008
9
0
Klarenbeek
www.suurd.net
Leuk project. Ben zelf ook liefhebber en bezitter van enkele nostalgische woon en pakwagens, dus leuk om dit te volgen.

Ben benieuwd hoe je de wandafwerking aan de buitenzijde gaat maken, met houten kraaldelen of aluminium plaat?
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Sapperdeflap, dat ziet er leuk uit!
Bouw je op basis van een tekening?
Mooie oude ramen en deuren, komen die ook van een woonwagen of van een huis?
Gebruik je pocketholes voor die koude balkverbindingen?

Veel vragen, ik ga dit zeker volgen!
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Heel mooi project om te volgen Hummes.
Ik zal het zeker stap voor stap opvolgen.
Succes met de opbouw.
 

hummes

Actieve deelnemer
14 mrt 2014
49
0
Zutphen
Hier nog wat foto,s

Ik ben verder gegaan met het dak,daarna kan het bovenlicht in de grondverf,lijkt mij een leuk idee om daar glas in lood in te doen.

Er komt een gedeeltelijk gladde wand aan de bovenkant ,en een soort rabatdelen/klaaldelen aan de onderkant (net onder de ramen )

De ramen komen uit Frankrijk ,die ben ik een keer tegen gekomen onderweg �� en wat gekocht ,het ging mij in eerste instantie om de espanjolet sluitingen (schrijf je dat zo .?) maar de ramen waren nog zo goed dat ik ze in de wagen gemaakt heb ,kozijnen heb ik van eikenhout gemaakt .

pocketholes maak ik niet ,gewoon lange schroeven er in met bruislijm .

Ik heb wel nog een vraagje
De tuindeuren hebben maar een stijl van 5 cm ,de deuren moeten natuurlijk wel gewoon open kunnen . Zijn daar ook ondiepe sloten voor te krijgen? ik weet eigenlijk nog niet goed hoe ik het sluitwerk moet doen ,ideeën ?!!!
image.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpg
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Volgens mij zijn er slotkasten van 40 mm.

Het is een mooi projekt waar je mee bezig bent.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Typ in google "insteek smalslot", dan komen de sloten voor smalle stijl deuren tevoorschijn met diverse doormaat/ pc maat
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Hey,

Kijk eens naar Sobinco 5 of 3 punt sloten voor aluminium deuren die zijn erg ondiep. Hoop dat je er iets aan hebt.

Groeten.
 

hummes

Actieve deelnemer
14 mrt 2014
49
0
Zutphen
Even nog een vraagje ,
nu heb ik glas besteld ,voor het bovenlicht ,maar die wil ik zonder glasband vast maken ,dit ivm de ruimte van de glaslatten .
kan dat met kit ,en zo ja ,met wat voor een kit moet ik dat doen?

gr Hummes
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Oi,

Je gaat enkel glas gebruiken aan je sponning te zien van je deur ? Enigzins kan het wel wat je zegt maar je moet rekening houden dat het niet kan gaan trillen, nadeel van het kitten is als je ooit eens breuk hebt dat je wat meer werk zal hebben. Gewone beglazingskit gebruiken.

Groet, John
 
Laatst bewerkt:

JeroenSuurd

Nieuw lid
30 jun 2008
9
0
Klarenbeek
www.suurd.net
De raampjes in de koekoek van mijn Tielse wagen was afgewerkt met stopverf, de raampjes waren aan de linker en rechterkant van de sponning gezekerd met een klein spijkertje wat geheel onder de stopverf verdween.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Zou het glas zo plaatsen dat er rondom kit zit. Dus tussen glas en glaslat tijdelijk afstandhouders plaatsen van minimaal een mm. Daarna rondom kitten, afstandhouders verwijderen, restanten kitten, te veel kit verwijderen. Zorg er voor dat ook in de omtrek ruimte is en het glas in alle richting kan uitzetten of bewegen.
 

hummes

Actieve deelnemer
14 mrt 2014
49
0
Zutphen
bedankt jpajs ,ik heb het gedaan zoals je het voorstelde .
het bovenlicht is nu helemaal gegrond en klaar om afgelakt te worden ,de kozijnen zijn ook bijna allemaal gegrond ,de deuren vandaag afgehangen .
volgrnde wat moet gebeuren is het epdm bestellen voor het bovenlicht dan kan ik pas de rest van het dak dicht maken .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.