Welke nieuwe boormachine

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Mijn oude trouwe AEG/Atlas Copco boormachine van 680 watt heeft de geest gegeven. Er kwam een flinke lading vonken vrij rond de collector en toen begaf de smeltzekering in de meterkast het. Misschien zijn het alleen de koolborstels, maar dan vraag ik me af of die nog verkrijgbaar zijn. Een dezer dagen het slachtoffer maar eens openschroeven. Het was een fijne klopboormachine met twee mechanische snelheidskeuzes. Zeker in zijn één was het een beest van een machine.

Nu moet er dus wat nieuws komen. 'Gelukkige' bijkomstigheid is dat de accu's van mijn DeWalt schroeftol ook zijn overleden. Reden om naar een universele vervanger te gaan kijken. En van mijn wederhelft mag dat eventueel zelfs een Festool worden.

We zijn bezig met een ander huis, uit 1913. Er zal dus minder in beton geboord gaan worden, en meer in (bak)steen en hout. Verder gebruik ik een boormachine aan boord regelmatig voor het boren in staal, ook met tonvormige grote-gaten-boren door bijv. 6 of 2x6mm staal, voor het doorvoeren van bijv. een stalen leiding van 40mm.

Is er voor mijn schroef- en boorbehoefte één oplossing denkbaar, op accu, of kan ik beter voor een aparte (klop)boor (met snoer?) en aparte schroeftol gaan?
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Ik kan maar één model adviseren: PDC 18/4.
Klopboormachine met zeer hoog toerental 3.800 t/min.
pkom_bs_pdc184li42plus_768927_p_01a.png
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik heb zelf (sinds 5 jaar) een Bosch GSR 14,4 VE-2-LI en die komt zonder klopstand redelijk in baksteen en is verder een topmachine.
Om die reden zou ik de GSB 18 VE-2-LI Professional adviseren, klopstand en ietsjes meer kracht en verder een super fijn ding dat tegen een stootje kan (kan je volgens de opgave van 2m hoogte op beton laten vallen en hij zou er tegen moeten kunnen).

l.png
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik zou ook zeker voor de PDC18 gaan.
Op YouTube kan je een filmpje bekijken van Peter Parfitt waarin hij deze machine demonstreert in hout en baksteen.
Prachtige machine.
Indien mijn Makita het ooit begeeft dan komt deze zeker in huis.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Voor het boren van grote gaten in staal is een kolomboor het handigst. Anders zou ik een zware tweedehandsboor van marktplaats scoren voor die gaten - ik zie je geen 40 mm gat in staal boren met een accuboor, hoe goed dit ook is.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Jurriaan, die kolomboor is handig als het staal verplaatsbaar is. Die 30 ton staal van mijn scheepje zit al bijna 90 jaar in allerlei posities geklonken, en de gaten die ik maak gaan meestal ergens door een verticaal schot, vaak in de onmogelijkste hoekjes.
Maarreh.... goeie tip van die 2e hands boor voor martelwerk! THX!
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Voor beton neem je een boorhamer, voor staal meestal een gewone machine en voor schroeven meestal een accuschroeftol. In baksteen hoef je eigenlijk niet te kloppen, met een redelijk goede universeel boor red je het ook prima zonder klopfunctie.

Met name het staal is vrij zwaar om in te werken: je machine zal voluit moeten kunnen draaien op een laag toerental, dus met een heel grote vertraging. De accu machines zijn over het algemeen daarvoor minder geschikt. Denk dan eerder aan bijv. een speciale machine als de Bosch GBM 23-2.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Jurriaan, die kolomboor is handig als het staal verplaatsbaar is. Die 30 ton staal van mijn scheepje zit al bijna 90 jaar in allerlei posities geklonken, en de gaten die ik maak gaan meestal ergens door een verticaal schot, vaak in de onmogelijkste hoekjes.
Maarreh.... goeie tip van die 2e hands boor voor martelwerk! THX!

Tja, je hebt ook magneetboren - duur maar onvergelijkbaar, een soort van verplaatsbare kolomboor.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik weet niet hoevaak je een boormachine gebruikt. Maar 1 combimachine is meestal geen goede keuze het is altijd een compromis: te licht voor klopboren te weinig koppel voor schroeven. Ik heb 4 boormachines en wil er eigenlijk nog een schroefmachine bij 1 met hoog koppel.

IK zou het zeker opsplitsen in minimaal 2 machines een (klop)boormachine en schroefmachine. Festool is zeker mooi maar vele andere merken maken ook prima machines.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Als je geen boorhamer nodig bent voor het boren in beton, is de PD20/4 een hele goede combie.
Ik had altijd 2 machines waarvan 1 met een boor en de ander met schroefbit.
Ik zou niet meer met 2, 3 of zelfs meer machines tegelijk willen werken.
Ik heb via mijn dealer gevraagd om een uitgebrijde demo door de vertegenwoordiger van de machine die ik wilde kopen, daar heb ik kunnen testen wat ik er zelf mee wilde doen.


Groet John
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Het boren in metaal met een accuboormachine moet het probleem niet zijn. Als je een gatenzaag/klokboor gebruikt kun je vrij gemakkelijk flinke gaten in staal boren zonder dat hier enorm veel kracht voor nodig is. Ik doe het regelmatig met een zware 18volts boor van Dewalt maar ik denk dat het eigenlijk met een lichtere machine ook zou moeten kunnen. Het juiste toerental is wel belangrijk en daarom zou een machine met 3 of 4 mechanische toerental instellingen misschien wel heel handig zijn. Het nadeel is echter dat deze machines vaak heel zwaar zijn en dat werkt nu niet heel prettig als je er de hele dag mee moet schroeven.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Heb je geen klopboor functie nodig, dan kun je ook de DR 18/4 nemen.
Net iets lichter, compacter en goedkoper dan de PD 18/4.
pkom_bs_dr184effpplus_768934_p_03a.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.