Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011

Welke nieuwe boormachine

Mijn oude trouwe AEG/Atlas Copco boormachine van 680 watt heeft de geest gegeven. Er kwam een flinke lading vonken vrij rond de collector en toen begaf de smeltzekering in de meterkast het. Misschien zijn het alleen de koolborstels, maar dan vraag ik me af of die nog verkrijgbaar zijn. Een dezer dagen het slachtoffer maar eens openschroeven. Het was een fijne klopboormachine met twee mechanische snelheidskeuzes. Zeker in zijn één was het een beest van een machine.

Nu moet er dus wat nieuws komen. 'Gelukkige' bijkomstigheid is dat de accu's van mijn DeWalt schroeftol ook zijn overleden. Reden om naar een universele vervanger te gaan kijken. En van mijn wederhelft mag dat eventueel zelfs een Festool worden.

We zijn bezig met een ander huis, uit 1913. Er zal dus minder in beton geboord gaan worden, en meer in (bak)steen en hout. Verder gebruik ik een boormachine aan boord regelmatig voor het boren in staal, ook met tonvormige grote-gaten-boren door bijv. 6 of 2x6mm staal, voor het doorvoeren van bijv. een stalen leiding van 40mm.

Is er voor mijn schroef- en boorbehoefte één oplossing denkbaar, op accu, of kan ik beter voor een aparte (klop)boor (met snoer?) en aparte schroeftol gaan?

Ik kan maar één model adviseren: PDC 18/4.
    Klopboormachine met zeer hoog toerental 3.800 t/min.

Ik heb zelf (sinds 5 jaar) een Bosch GSR 14,4 VE-2-LI en die komt zonder klopstand redelijk in baksteen en is verder een topmachine.
    Om die reden zou ik de GSB 18 VE-2-LI Professional adviseren, klopstand en ietsjes meer kracht en verder een super fijn ding dat tegen een stootje kan (kan je volgens de opgave van 2m hoogte op beton laten vallen en hij zou er tegen moeten kunnen).

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2010
    Ik zou ook zeker voor de PDC18 gaan.
    Op YouTube kan je een filmpje bekijken van Peter Parfitt waarin hij deze machine demonstreert in hout en baksteen.
    Prachtige machine.
    Indien mijn Makita het ooit begeeft dan komt deze zeker in huis.

Voor het boren van grote gaten in staal is een kolomboor het handigst. Anders zou ik een zware tweedehandsboor van marktplaats scoren voor die gaten - ik zie je geen 40 mm gat in staal boren met een accuboor, hoe goed dit ook is.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Jurriaan, die kolomboor is handig als het staal verplaatsbaar is. Die 30 ton staal van mijn scheepje zit al bijna 90 jaar in allerlei posities geklonken, en de gaten die ik maak gaan meestal ergens door een verticaal schot, vaak in de onmogelijkste hoekjes.
    Maarreh.... goeie tip van die 2e hands boor voor martelwerk! THX!

Voor beton neem je een boorhamer, voor staal meestal een gewone machine en voor schroeven meestal een accuschroeftol. In baksteen hoef je eigenlijk niet te kloppen, met een redelijk goede universeel boor red je het ook prima zonder klopfunctie.

Met name het staal is vrij zwaar om in te werken: je machine zal voluit moeten kunnen draaien op een laag toerental, dus met een heel grote vertraging. De accu machines zijn over het algemeen daarvoor minder geschikt. Denk dan eerder aan bijv. een speciale machine als de Bosch GBM 23-2.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door houtenklaas Bekijk Berichten
    Jurriaan, die kolomboor is handig als het staal verplaatsbaar is. Die 30 ton staal van mijn scheepje zit al bijna 90 jaar in allerlei posities geklonken, en de gaten die ik maak gaan meestal ergens door een verticaal schot, vaak in de onmogelijkste hoekjes.
    Maarreh.... goeie tip van die 2e hands boor voor martelwerk! THX!
    Tja, je hebt ook magneetboren - duur maar onvergelijkbaar, een soort van verplaatsbare kolomboor.

Die met een snoertje vind ik nog handiger.
    Geen gedoe met accu's
    Festool PD20/4 E FFP-Plus Klopboormachine

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door neel Bekijk Berichten
    Ik kan maar één model adviseren: PDC 18/4.
    Klopboormachine met zeer hoog toerental 3.800 t/min.

Ik heb de PD20/4, die bevalt echt uitstekend.
    veel koppel 4 snelheden geen koolborstels licht ergonomisch fijn.
    ik hoef geen ander meer.

groet john

Forum Rechten