Elu draaibank

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Mijn huidige plan is om de insert vanachter te laten afdraaien door een metaalbewerker, zodat hij dus smaller wordt en zo tegen het achterste deel (de lager?) van de as van de draaibank klemt. Ik ga dan wel maar 2,5 slagen kunnen draaien, zou dit volstaan?
Weet iemand een metaalbewerker in het Gentse die dit voor mij zou kunnen en willen doen?
Bedankt,
Bram
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Heeft iemand een mening over de vraag of 2,5 slagen draaien genoeg is? Mijn huidige opspanplaat draait 4 tal keer, maar deze is "wiebelig" tot het moment dat ze achteraan aansluit, dus ik heb het vermoeden en de hoop dat het aantal slagen niet echt zo belangrijk is...
Iemand?
 

tuoh

Oud hout
Hallo Bram,

de schroefdraad is M18x 2,5mm spoed, dit wil zeggen dat bij elke volledige toer de kop 2,5mm op de as draait.
2,5 toeren komt dan overeen met 6,25mm en dat is niet veel, je moet de insert dus niet enkel versmallen maar ook inkorten, je zou toch minimum aan een 10à12mm moeten geraken, om veilig te spelen. Gelukkig is het een kleine draaibank en kunnen er geen zware stukken ingespannen worden.
De eventuele speling word inderdaad opgeheven eens de kop tegen de flens van de as of lagering steunt, maar het aantal slagen is wel degelijk belangrijk, alle krachten laten rusten op één of twee draadgangen van een M18 is niet veilig genoeg.

Je kan het vergelijken met een bout met moer, draai de moer twee toeren op de bout en zet daar een trekkracht op, je trekt de draad gewoon van de bout :(
Niet doen dus.

André
 

WR1944

Oud hout
In de metaal constructietechniek worden wat vuistregels gehanteerd naast de algemene principes. Zo'n principe is dat je geen enkel onderdeel sterker maakt dan strikt noodzakelijk. Daarom is een moer bij metrisch schroefdraad ongeveer 0,8 x de buitendiameter. De vlaktedruk van de moer op het onderdeel is dan even groot als de kracht die je via de schroefdraad over kan brengen. Daarnaast is de moer van een iets zwakker materiaal dan de bout. Als er iets kapot gaat door trekkracht is dat de moer.
M18 x 2,5 is een standaard schroefdraad en zou je met ongeveer 14,5 mm voldoende sterk zijn. Je zou ruim 5 slagen moeten maken om te voorkomen dat de schroefdraad "dol draait" bij een overbelasting.
Dit is puur theoretisch, bij een beter en/of harder materiaal kom je gunstiger uit. Maar als ik het zo inschat zou je toch zeker 4 slagen moeten maken. En door meer slagen centreert de chuck ook beter.
Ik hoop dat je wat hebt aan deze "metaal" benadering.
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik heb alleszins wat aan jullie uitleg. Verder inkorten betekent dat er geen ruimte meer overblijft voor de boutjes die de insert aan de chuck bevestigen, dus afdraaien heeft geen zin, ik zal met mijn chuck terug naar de winkel moeten...
bedankt!
Bram
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.