Schuurmachines en afzuiging (Makita-Festool-?)

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
218
15
culemborg
Hoi houtbewerkers,

Ik zit met een stofprobleem en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Het afgelopen jaar heb ik veel ruw vurenhout geschuurd.
Voor de grote vlakken gebruik ik een stationaire schuurmachine waar ik planken van max. 2,5 meter lang onder kan schuren. Deze is aangesloten op een grote afzuiginstalatie.
Om de zijkanten van planken te schuren en het scherpe kantje eraf te halen gebruik ik een oude makita bandschuurmachine (model 9401) en voor het kleinere werk een Makita BO4565 (zo een met een rechthoekig stuk en een driehoek voorop).

In het begin veel gewerkt met de bijgeleverde stofzakken en heel veel verschillende combinaties van mondkapjes en brillen geprobeerd. Het resultaat bleef toch een hoop ergenis en dagen na het schuren nog zaagsel-snot. Ook bij klanten thuis bleef altijd veel stof hangen na het afwerken van mijn meubels (bedden op maat).
Op dit forum heb ik zoveel mogelijk gelezen over verschillende stofuigers. Ik twijfelde erg tussen een starmix, festool en makita. Uiteindelijk heb ik aan Makita gevraagd welke stofzuiger het beste bij me zou passen. Ik gebruik ook Makita schuurmachines dus dat leek me wel handig. ( Een eerlijk gezegd heeft hun campagne over stofvrij werken met TNO me een beetje over de streep getrokken)

Anyway, voor de mensen die nog niet zijn afgehaakt, op aanraden van Makita een 446LX stofzuiger gekocht. Dat is een L klasse. Ook meteen via de makita websitesite alle verloopstukjes enzo erbij besteld, prima.

Eerst de kleine schuurmachine geprobeerd, stofzuiger slaat automatisch aan maar nog steeds erg veel stof. Ik voel ook bijna geen lucht door de gaten in het schuurpapier. Zool losgeschroefd...schoongemaakt...opnieuw proberen...30 seconde ietsie pietsie beter en daarne weer niks...weer schoonmaken. etc. etc. De luchtkanalen in de zool zijn een paar mm hoog en erg smal. Er gaat dus gewoon niet zo veel lucht doorheen en ze raken snel verstopt.
In plaats van de Makita BO4565 gebruik ik nu een Festool DTS 400EQ en dat zuigt af als een tierelier (heb ik trouwens ook geen adapter voor nodig). Waarschijnlijk grotere en betere luchtkanalen. De Makita ligt nu als reserve op zolder.

De grote schuurmachine (de Makita bandschuurmachine model 9401) geeft ook nog steeds erg veel stof af. het vliegt alle kanten op en ik sta na een uur letterlijk in een hoop zaagsel te werken.

Zo, als er nu nog lezers over zijn dan heb ik daarvoor een concrete vraag:
- Ken je een bandschuurmachine waarop de afzuiger wel goed werkt.

Verder niet een heel concrete vraag, maar wel iets wat me bezig houdt.
- Heb ik nu veel te hoge verwachtingen van de schuurmachine-stofzuiger combinatie? Ik lees op de Makita-website over 8 uur lang Arbo-technisch kunnen schuren met mijn stofzuiger, maar ik heb de afgelopen dagen gewoon weer behoorlijk wat zaagsel-snot gehad dus dat lijkt me toch raar. Ik voel me eerlijk gezegd een beetje genaaid op dit moment (zo, dat is er uit) maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Alvast bedankt!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ik werk al jaren met diverse festool combinaties. Tot volle tevredenheid. Ik denk dat je met een bandschuurmachine met schuurraam een heel eind komt. Ik zou een telefoontje naar festool doen. De festoolnmachine met schuurraam heeft wel een forse prijs.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Ik gebruik de Festool bandschuurmachines BS75 en BS105 in combinatie met een Festool CTL26.
De afzuiging van de bandschuurmachines is goed, stoft niet meer de ruimte in, wat niet afgezogen wordt blijft achter de machine op het hout liggen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Mijn bandschuurmachine van Bosch (groen) heeft al een zeer goede afzuiging. Ik gebruik de adapter van de decoupeerzaag om hem op de stofzuiger aan te sluiten. Je hebt daar geen Festool voor nodig hoor. Ik zou (zeker bij houtschuurstof) altijd een stofzuiger kiezen met een automatische filterreiniging.

Ik gebruik steeds vaker de excentrische in plaats van de bandschuurmachine. Gaat bijna net zo snel maar heeft een mooier resultaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.