advies vandiktebank

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
Ik zit voor een verbouwing te kijken naar een vandiktebank, wat het ding moet doen is ongeveer 60 strekkende meter grenen afhelpen van een bruto maat van 50 x 150 en dan een tijdje later eikenhout machineren voor opzettreden voor de trap en daarna wil ik nog een machine overhouden om eventueel nog eens wat te maken of voor meer eikenhout te machineren voor mn boot.

Nu dacht ik eerst dan zoek ik een leuke Scheppach HM2 of Elektra Beckum hc260 en ga ik aan de slag maar zit nu toch een beetje te twijfelen. Die machines zijn relatief groot met zo'n onderstel natuurlijk. Qua ruimte moet ik het stellen met de garage bij mn ouders waar ik een hoekje heb om mn spullen te stallen en eventueel de auto's tijdelijk eruit gaan voor werkruimte. Dan is een tafelmodel handiger dan 1 met onderstel(staat ook al zaagtafel stofzuiger en grote metalen kist met handgereedschap)

qua tafelmodellen zat ik te kijken naar de machines van HBM en Tendotools. Bij HBM spreekt me wel aan dat ze aan de foto's te zien er van de chinezen wel degelijk uit zien en dat de 12 inch model aardige grote stukken hout kan verwerken. Nadeel is dat hij ook wel weer groot is. geleider lijkt ook degelijk.

nadeel van de tweedehands machines is dat ik geen zin heb om gelijk allerlei extra kosten te krijgen zoals kapotte riemen en aandrijfrollen.

Wat denken jullie dat wijsheid is?
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Die hc260 zit rond 1200 euro, die anderen zitten op helft klopt dat. Kijk ook even naar dat draadje van die dw733. Als je op yt kijkt dan kun je daar ook goed planken mee vlakken.
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
heb uiteindelijk een leuke elektra Beckum HC260 gekocht, die van een oud meubelmakertje was geweest ;) alleen jammer dat die geprobeerd heeft spijkers te vlakken maar behalve dat was het nog een net vandiktebankje, nieuwe messen gemonteerd en hij doet het nu prima! is hele andere kwaliteit dan een Tendotools voor 500 euro(is natuurlijk ook eigenlijk hele andere prijsklasse) denk niet dat hij veel gebruikt is. alleen paar kleine oxidatieplekken bij aanvoerblad vlakbank en aan de bovenkant ligt op 1 plekje de groene verf er een beetje af maar dat is van opslag niet van oude slijtplekken. Ga het apparaat nog even netjes maken en dan lekker stampen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.