Opvangbak voor cycloon

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Vandaag heb ik de stof opvangbak voor mijn cycloon gemaakt,
ik heb hem zo groot gemaakt als een systener om hem straks
makkelijk op mijn festool stofzuiger te kunnen monteren.

image.jpg
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Waarom geen oude Sys-5 op de kop tikken, en die gebruiken als opvangbak? Past onmiddellijk op de stofzuiger, en gemakkelijk open te doen.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Daar had ik ook aan gedacht, maar die is niet heel gemakkelijk luchtdicht te maken.
Dit is wel een vereiste voor een opvangbak van een cycloon.

john
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Daar had ik ook aan gedacht, maar die is niet heel gemakkelijk luchtdicht te maken.
Dit is wel een vereiste voor een opvangbak van een cycloon.

john

Maar is je MDF-bak dan luchtdicht? heb je alles dichtgelijmd vooraleer te schroeven? Hoe maak je de dichting van het deksel van je MDF-bak?

Volgens mij kan je bij een systainer ook oplossingen vinden om het 'luchtdicht' te maken. Een systainer bestaat trouwens uit 1 geheel, los van het deksel.

Soit, ik ben hier eigenlijk van het onderwerp aan het afdwalen. Jij hebt tenminste al een cycloon, ik moet er nog mee beginnen :p
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Op de FOG heeft ook iemand een systainer proberen te gebruiken. Die vervormde als-ie onder vacuum kwam te staan. De cycloon-leverancier met systainer-compatible opvangbak heeft voor die opvangbak dan ook dikkere wanden gebruikt.
 

Michielw

Actieve deelnemer
16 sep 2012
27
0
Groningen
Ik breek even in, in dit topic. Zijn er mensen die ervaring hebben met een cycloon (wil er een 25l. emmer onder) icm de Festool mini?
Gaat dit werken?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ben er van overtuigd dat het gaat werken.
let goed op dat je alle naden goed afsluit.
tussen de deksel bijvoorbeeld tochtstrip.
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Hoi, kan er iemand de ideale afmetingen of een werktekening plaatsen van deze opvangbak?

Ik ben zelf bezig er één (opvangbak) te bouwen en inderdaad vind je weinig over de opvangbak of de maten daarvan.
Af en toe een opmerking dat hij rond zou moeten zijn, maar dat stoelt volgens mij nergens op, maar ook over de maten vind je niks.

Voor zover als ik nu kan concluderen maakt het niet veel uit. Er is geen enkele luchtbeweging in de opvangbak ervan uitgaand dat hij luchtdicht is.
Dus vorm of maat maakt voor de werking van de cyclone niets uit (Mijn mening na alles wat ik heb geproberd te vinden hierover;) ).

Het komt dus neer op: 1) sterk genoeg tegen de onderdruk, 2)waar en hoe plaats je hem en 3) hoe vaak moet je hem legen bij bepaalde maten afhankelijk van je werk.

Ik ga nu zelf voor een bak van 9mm ocume (had ik nog staan) van BxLxH 38x35x25 dat is zo'n 33 l. Dat is voor wat ik allemaal doe ruim voldoende om niet iedere week te hoeven legen en komt ook overeen met de inhoud van een stofzak uit de zuiger die ik nu ongeveer 1x per maand/anderhalve maand moet vervangen.

Nog even een goede opmerking uit de manual van de Dust Deputy: Hoe groter het vat des te sterke(dikker) moeten de wanden zijn.
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
9mm is aan de dunne kant.
Ik heb voor een vriend ook een bak gemaakt van 12mm dik multiplex.
Als je de slang dichthoud zie je de bak wel inkrimpen.
Dus minimaal 12mm lijkt mij het beste.
Ook wil je de bak goed verven binnen en buiten omdat er anders lucht door het hout gezogen wordt
Een velletje a4 bleef gewoon aan de zijkant van de bak vastgezogen.

Als je ook een vuilniszak in de bak wilt wat helpt met stofvrij legen moet de bak zeker 100% luchtdicht zijn omdat anders de zak in de cycloon gezogen wordt en er niks meer in past.

Hoe groter je de bak maak des te dikker moeten de wanden zijn.
12mm plaat kan tot 40cm hoogte.
Bij hoger zou ik voor 18mm gaan
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
9mm is aan de dunne kant.
Ik heb voor een vriend ook een bak gemaakt van 12mm dik multiplex.
Als je de slang dichthoud zie je de bak wel inkrimpen.
Dus minimaal 12mm lijkt mij het beste.
Ook wil je de bak goed verven binnen en buiten omdat er anders lucht door het hout gezogen wordt
Een velletje a4 bleef gewoon aan de zijkant van de bak vastgezogen.

Als je ook een vuilniszak in de bak wilt wat helpt met stofvrij legen moet de bak zeker 100% luchtdicht zijn omdat anders de zak in de cycloon gezogen wordt en er niks meer in past.

Hoe groter je de bak maak des te dikker moeten de wanden zijn.
12mm plaat kan tot 40cm hoogte.
Bij hoger zou ik voor 18mm gaan

Een ervaring rijker kan ik bovenstaand alleen maar volledig onderschrijven! 9mm is dun! En hout is zo lek als een zeef!

In eerste instantie de bak gemaakt, 9mm en van binnen gecoat waarvan ik verwachtte dat het wel luchtdicht zou zijn. Niet dus.
Uiteindelijk na diverse verstevigingen en zowel binnen- als buitenzijde diverse malen in de lak en coating gezet, werkt hij nu.

IMAG1006.jpg

Toch blijft het deksel als je de slang dicht houd tot 5mm indeuken.

IMAG1011.jpg


IMAG1008.jpg

IMAG1013.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.