Hout voor speelgoed

vinz3nt

Nieuw lid
15 feb 2015
9
0
Rheden
Hallo woodworking forummers,

Ik ben sinds kort begonnen met houtbewerking. Ik heb een figuurzaag gekocht en ik vind het leuk om speelgoed voor mijn kinderen te maken.
Nu wil ik ook wat functionele dingen maken zoals hijskranen en zo maar ik kan bij de bouwmarkten geen geschikt hout vinden om te zagen met de figuurzaag.
Ik heb wat foto's toegevoegd van speelgoed wat we al hadden, dit soort hout zoek ik maar ik kan niet goed vinden wat voor soort het is. De eerste 3 foto's zijn een soort hout, het is vrij licht ondanks dat het speelgoed best groot is en het is vrij zacht maar toch lijkt het sterk en goed te verlijmen aangezien al het speelgoed gelijmd is. De laatste foto is een heel hard soort hout volgens mij, ik vind het erg mooi met die tekening.

Iemand een idee (vast wel!) Alvast super bedankt!

Vincent


02150146.jpg

02150147.jpg

02150152.jpg

02150154.jpg
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
behalve de laatste lijkt het mij beuken
de laaste zou afzelia kunnen zijn
Je kan ook goede kwaliteit berken triplex gebruiken.
voor hout ga je naar een houthandel bij jouw in de buurt
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
De laatste is volgens mij rubberwood.
I.p.v. beuken zou je ook esdoorn kunnen kiezen (is lichter van kleur dan beuken, maar heeft minstens dezelfde voordelen als beuken: dicht van structuur, glad af te werken, korte vezel en daardoor splintert het niet gauw).
De meeste houtbewerkers op dit forum zullen bij de bouwmarkt niet veel van hun gading vinden, wat hout betreft.
Je bent aangewezen op fijnhouthandels, bedrijven die in meubelhout handelen.
 

vinz3nt

Nieuw lid
15 feb 2015
9
0
Rheden
Beuken dus, dat ga ik eens bekijken. Bedankt!

Nee dat je bij de bouwmarkt snel klaar bent als je wat serieuzer bezig gaat is me inmiddels duidelijk. Al dat hout bij de Praxis, Gamma e.d. is ook zo krom als wat en gewoon echt slechte kwaliteit zeg. En niet eens goedkoop, ik vind dat ze beste prijzen vragen voor triplex en multiplex en het ziet er echt niet goed uit.
Ik heb inmiddels in Arnhem de Arnhemse Fijnhouthandel gevonden (http://www.af.nl/), die ziet er professioneel uit en voor zover ik kan zien zijn de prijzen ook niet heel hoog in vergelijking met anderen.
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Ik sluit mij aan bij wat Wim hier boven al aangaf over masave hout. Hier vindt je zeker wat je nodig hebt en is qua prijs aantrekkelijker dan af. Verder nog een tip voor als je het speelgoed wilt gaan aflakken. neem dan wel lak die geschikt is voor kinderspeelgoed.

Gr. marco
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Bij speelgoed verwacht je al gauw beuken, maar ik zie hier op geen van de foto's de voor beuken kenmerkende stralen. Kan ook aan mijn beeldscherm liggen...
Op grond van de kleur, het wat wollige oppervlak en de door Vincent genoemde kenmerken "vrij licht" en "vrij zacht" lijkt het me eerder populier.

Rubberwood voor de laatste foto klopt volgens mij wel.
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Hoi,

Bovenste foto´s zijn beuk, en de laatste ruberwood zoals aangegeven. Als kinderspeelgoed zou ik beuken nemen iig. Rubberwood heeft last van kruisdraad en zo heb ik mijn bedenking over kinderen die het in de mond stoppen.
 

vinz3nt

Nieuw lid
15 feb 2015
9
0
Rheden
Bedankt voor alle reacties, zeer nuttige informatie.
Ik ga zeker bij Masave hout kijken. Heeft hij geen website? Ik vind hem eigenlijk alleen maar op het forum hier.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Bedankt voor alle reacties, zeer nuttige informatie.
Ik ga zeker bij Masave hout kijken. Heeft hij geen website? Ik vind hem eigenlijk alleen maar op het forum hier.
Niet alle houtsoorten zijn voor speelgoed geschikt, er is hier al eens op het forum over geschreven.
Als je Rick van Masave een privebericht of een e-mail stuurt kan hij je daar vast veel over vertellen.
Mvg.:)
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
Bij de Arhemse fjnhouthandel hebben ze ook een hobbiezolder waar je kleinere stukken hout kunt kopen en het is in de buurt van Rheden, al ligt Zwolle ook niet ver weg. En het is ook leuk om als je in Arnhem bent om bij Baptist te gaan kijken, dat zijn voor mij allebei een soort snoepwinkels . Ook in Amsteram zit een vergelijkbare houthandel.
Dit is een pdf met houtsoorten die niet zo geschikt zijn om voor speelgoed te gebruiken http://www.hcto.be/pdf/houtstof_final_030607.pdf En deze lijst circuleert ook op woodworking http://www.de-houtdraaier.nl/gezondheid.htm
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.