Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Onderwerp: Hout voor speelgoed

Hout voor speelgoed

Hallo woodworking forummers,

Ik ben sinds kort begonnen met houtbewerking. Ik heb een figuurzaag gekocht en ik vind het leuk om speelgoed voor mijn kinderen te maken.
    Nu wil ik ook wat functionele dingen maken zoals hijskranen en zo maar ik kan bij de bouwmarkten geen geschikt hout vinden om te zagen met de figuurzaag.
    Ik heb wat foto's toegevoegd van speelgoed wat we al hadden, dit soort hout zoek ik maar ik kan niet goed vinden wat voor soort het is. De eerste 3 foto's zijn een soort hout, het is vrij licht ondanks dat het speelgoed best groot is en het is vrij zacht maar toch lijkt het sterk en goed te verlijmen aangezien al het speelgoed gelijmd is. De laatste foto is een heel hard soort hout volgens mij, ik vind het erg mooi met die tekening.

Iemand een idee (vast wel!) Alvast super bedankt!

Vincent

02150146.jpg

02150147.jpg

02150152.jpg

02150154.jpg
    Laatst gewijzigd door vinz3nt; 15-02-15 om 20:20.

behalve de laatste lijkt het mij beuken
    de laaste zou afzelia kunnen zijn
    Je kan ook goede kwaliteit berken triplex gebruiken.
    voor hout ga je naar een houthandel bij jouw in de buurt

De laatste is volgens mij rubberwood.
    I.p.v. beuken zou je ook esdoorn kunnen kiezen (is lichter van kleur dan beuken, maar heeft minstens dezelfde voordelen als beuken: dicht van structuur, glad af te werken, korte vezel en daardoor splintert het niet gauw).
    De meeste houtbewerkers op dit forum zullen bij de bouwmarkt niet veel van hun gading vinden, wat hout betreft.
    Je bent aangewezen op fijnhouthandels, bedrijven die in meubelhout handelen.
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

Beuken dus, dat ga ik eens bekijken. Bedankt!

Nee dat je bij de bouwmarkt snel klaar bent als je wat serieuzer bezig gaat is me inmiddels duidelijk. Al dat hout bij de Praxis, Gamma e.d. is ook zo krom als wat en gewoon echt slechte kwaliteit zeg. En niet eens goedkoop, ik vind dat ze beste prijzen vragen voor triplex en multiplex en het ziet er echt niet goed uit.
    Ik heb inmiddels in Arnhem de Arnhemse Fijnhouthandel gevonden (http://www.af.nl/), die ziet er professioneel uit en voor zover ik kan zien zijn de prijzen ook niet heel hoog in vergelijking met anderen.

Waarom zou je vasthouden aan een figuurzaagmachine om het hout te zagen, als je grotere dingen zou willen gaan maken?

groeten
    Ornament
    http://www.houtsnijden.eu

Beukenhout even aan onze eigen houthandel vragen. Masave hier op het forum. Stuurt het ook op.

Ik sluit mij aan bij wat Wim hier boven al aangaf over masave hout. Hier vindt je zeker wat je nodig hebt en is qua prijs aantrekkelijker dan af. Verder nog een tip voor als je het speelgoed wilt gaan aflakken. neem dan wel lak die geschikt is voor kinderspeelgoed.

Gr. marco

Bij speelgoed verwacht je al gauw beuken, maar ik zie hier op geen van de foto's de voor beuken kenmerkende stralen. Kan ook aan mijn beeldscherm liggen...
    Op grond van de kleur, het wat wollige oppervlak en de door Vincent genoemde kenmerken "vrij licht" en "vrij zacht" lijkt het me eerder populier.

Rubberwood voor de laatste foto klopt volgens mij wel.

Hoi,

Bovenste foto´s zijn beuk, en de laatste ruberwood zoals aangegeven. Als kinderspeelgoed zou ik beuken nemen iig. Rubberwood heeft last van kruisdraad en zo heb ik mijn bedenking over kinderen die het in de mond stoppen.

Bedankt voor alle reacties, zeer nuttige informatie.
    Ik ga zeker bij Masave hout kijken. Heeft hij geen website? Ik vind hem eigenlijk alleen maar op het forum hier.

Forum Rechten