Advies gevraagd: Bosch PPS 7 S tafelzaag

Mister_D

Nieuw lid
15 feb 2015
2
0
Hallo allemaal,


Ik ben me aan het oriënteren op een tafelzaag. Op de tafelzaag die ik uiteindelijk ga aanschaffen moet ik nauwkeurig kunnen werken (verstek, parallel) en hij moet degelijk genoeg zijn voor iemand die rustig en netjes ermee omgaat en er niet na 100 zaagbewegingen mee uitscheidt. Ik ben geen pro die er 24×7 mee aan het werk is. Ik zal hooguit twee avondjes per week in de schuur doorbrengen, waarvan een deel werkend met de zaag.
Wat ga ik doen met de zaag: verstekzagen, planken op breedte zagen, gelijmde platen/planken gelijkzagen (of hoe dat mag heten), groeven zagen in planken (als alternatief voor de bovenfrees).

Na lang zoeken ben ik uitgekomen bij de Bosch (groen) PPS 7 S. Er is al redelijk wat (hier op het forum) geschreven over het kleine broertje de PTS 10, maar over de PPS 7 S kan ik weinig of geen informatie vinden.
Wat me aanspreekt aan deze tafelzaag is de langsgeleiding voor het zagen van planken en dergelijke. Bij de PTS 10 en bijvoorbeeld de Makita MLT100 (die ook op mijn shortlist staat) zit de langsgeleiding maar aan een kant van de tafel vast waardoor er onnauwkeurigheid kan ontstaan. De PPS 7 S heeft de bevestiging ongeveer in de aslijn van de motor zitten waardoor er naar mijn idee minder kans is op afwijkingen (dat is natuurlijk ook afhankelijk van hoe solide de T-verbinding is). Nog een pluspunt is de mogelijkheid om de zaag naar je toe te trekken waardoor je het hout niet over de tafel hoeft te schuiven.
Deze video geeft denk ik een goed beeld van de mogelijkheden: https://www.youtube.com/watch?v=Ezh-KFORvY0.

De keuze voor de PPS 7 S is voor een belangrijk deel gemaakt door de prijs. Ik zou liever een blauwe Bosch, Makita of Festool kopen, maar dat laat het budget helaas niet toe als ook nog ander gereedschap wil/moet kopen. In een aantal andere topics over een soortgelijk onderwerp werd geadviseerd om te gaan kijken naar een gebruikt exemplaar van eerdergenoemde merken. Maar op een of andere manier gaan gebruikt en ik niet goed samen. Dus ter voorkoming van (...) ga ik liever voor een nieuwe en neem ik dan het 'mindere' voor lief.

Wat is jullie indruk van deze tafelzaag? Is dit de (aanvangs)zaag waar ik de eerste jaren mee vooruit kan? Zijn er mensen die met de Bosch PPS 7 S ervaring hebben? Ik hoor het graag.
Zijn er trouwens ook mensen die ervaring hebben met het kopen van elektrisch gereedschap in Duitsland? Deze Bosch is bij Hornbach (http://www.hornbach.de/shop/Unterflursaege-Bosch-PPS-7-S/8470729/artikel.html?WT.svl=artikel_img) bijna 100 euro goedkoper dan de goedkoopste shop in Nederland.


Alvast bedankt.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Geen reacties hierop helaas, laat ik het eens een klein schopje geven. Ik zit ongeveer in hetzelfde scheepje als jij... Een tweedehands machine is vast degelijker, maar ruimte is beperkt, en ik wil graag iets wat ik kan opbergen in het tuinschuurtje tot de werkplaats ooit gebouwd is. Helaas maar weinig over deze zaag te vinden.

De trekfunctie vind ik wel interessant. Ik heb geen afkortzaag, en zou het graag bij 1 zaagmachine laten. Is dit echt een bonus over bijvoorbeeld de PTS10, die ook gewoon een sliding miter heeft?
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Langer materiaal afkorten zal beter gaan, doordat je de zaag beweegt ipv het materiaal. Je moet dan wel zorgen dat je het materiaal kunt ondersteunen.

Persoonlijk zou ik een dergelijke machine niet kopen, dan nog liever een goedkopere zonder de afkortfunctie. Als ik 1 zaagmachine zou willen hebben, voor afkorten en schulpen, zou ik geen hobbylijn spul nemen, zaagtafel is voor mij de belangrijkste machine.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Snap ik, en in principe geef ik je helemaal gelijk. Het worstelen is, zoals altijd, met het budget: er moet een babykamer gebouwd worden, en de kleine schijnt ook een aanslag te doen op de portemonnee.

Laat ik het dan anders formuleren: gegeven dat er geen ruimte is om een tafelzaag een vaste plek te geven, wat is de beste machine die ik onder de €500 koop die ook kan afkorten (waarbij nauwkeurigheid geen issue is, 't gaat om regels...)? Tweedehands is mooi, en ik ben een groot fan van de "oude" merken, maar ze zijn niet bepaald zo mobiel als ik nodig ben...
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Ahja, de categorie flipovers had ik helemaal overgeslagen omdat ik slechte verhalen hoorde over de nauwkeurigheid ervan. Misschien had ik toch toen ik vorige week in de UK was bij Axminster een TS200-2 moeten meenemen :(
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Wat misschien ook meeweegt in je beslissing, als je gaat schulpen en afkorten dan is het verstandig om 2 zaagbladen te hebben die daarvoor bedoelt zijn. In het filmpje wissel hij geen zaagblad. Maar het solide blad aan de bovenkant (geen insert plaat) zegt mij dat het geen simpele klus is om je blad te wisselen. Als je per avond bij elkaar al een half uur bezig bent om telkens van blad te wisselen zou ik hem al laten staan.
 

Richardoe

Actieve deelnemer
29 mrt 2014
103
0
Omg. Groningen
hout-kado.nl
Ik heb zelf de PPS 7 S (jaar of 2 nu denk ik) en hij doet wat ik voor die prijs mag verwacht, blind vertrouwen op haaksheid is niet het grote pluspunt maar als je er op let wel goed te doen. Zelf wist ik niet of ik de houthobby leuk zou blijven vinden dus heb daarom toen gekozen voor deze (afkort en tafelzaag in 1) en mobiel (ik heb een bosch PTA 2000 eronder en rij hem in praktijk bijna altijd naar buiten ivm stof en dergelijke, en ik vind het lekker om buiten te werken.)

Ik zou voor het hele kleine fijne werk denk ik voor wat anders gaan, maar voor plantenbakken, tuinmeubels etc prima te doen. Nu heb ik geen vergelijk met de hele dure machines dus wellicht weet ik gewoon niet beter :)

Projectje op dit moment onderhanden en daar red ik me prima met deze zaag mee:
2015-07-29 10.06.45.jpg
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Dank voor jullie adviezen. Fijn om te zien dat iemand de machine gebruikt, en dat ie niet alleen maar op de Bosch website te vinden is :)

Toch denk ik dat de machine voor mij weinig extra's biedt over de PTS10. Als jullie de keuze hadden tussen een tweedehands Elektra Beckum PK200 (zonder onderstel, uitbreidingen, etc) en een PTS10 mét onderstel, wat zou de voorkeur moeten hebben? Is de kwaliteit van de EB zoveel beter qua nauwkeurigheid dan de PTS10 dat dit het gebrek aan uitbreidbare tafel etc. opheft?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.