Beitels slijpen

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ik heb ook Japanse waterstenen (220 en 800/5000). Ben er op zich heel tevreden over. Gaat heel goed met keukenmessen en worden zeer scherp. Maar idd. voor beitels valt het niet mee om een constante hoek aan te houden. Met gewone steekbeitels is er dan nog wel te werken. Maar ik moet nu ook schaafbeitels gaan slijpen dus zit er aan te denken om een Veritas Mk2 slijphouder te kopen. Ziet er zeer gebruiksvriendelijk uit. Zijn er hier mensen die dit apparaat ook gebruiken?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
k weet dat wilco"woodworker"er 1 heeft en daar heel tevreden over is. je raadt nooit wat er gisteren bij mij binnenkwam in een pakket van dieter schmid????

inderdaad een hele mooie veritas mal. heb er nog niet mee gewerkt maar kan eigenlijk niet wachten
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik gebruik ook de Veritas MKII en vind het prima werken. Daarbij heb ik ook de Chamber roller, zodat je een curve kan slijpen. Het enige waar ik nu mee zit is dat ik 2 Two Cherries mortise chisels (sorry ik weet de nederlandse benaming even niet) heb, die te dik zijn om in de slijphulp te passen. Wellicht moet ik bij deze dan alleen een primaire vouw gebruiken, want die is makkelijk constant te houden uit de losse pols.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Schietbeitel heet dat geloof ik. Bij zulke dikke beitels vind ik een hol slijpbeeld op de vouw het handigste. Op de slijpmachine maak je de primaire vouw, die door de ronde schijf natuurlijk een beetje hol. Op de wetsteen kan je de beitel dan mooi op die holte laten steunen, er zijn dan maar twee steunvlakjes waardoor je wel lekker snel kunt wetten. Als na een tijdje die twee vlakjes weer vrij breed worden ga je terug naar de slijpmachine.
 
A

Athanor

Guest
Ja, schietbeitel! Er doemt uit mijn mistig geheugen ook nog de benaming vermoor- en kantbeitel op. Is er nog een "oude" vakman die hier wat over kan zeggen?

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Ben een redelijk tevreden gebruiker van de Mark II. Het handigst is de optie om met 1 draai aan de knop een tweede vouw (zou bijna micro bevel zeggen :oops: ) op de fijnste steen te slijpen. Voor schaafbeitels en platte beitels goed, maar mijn taps ( in de hoogte) toelopende Lie Nielsen beitels glijden er uit, die klemmen niet goed. Ben ooit begonnen met de eclips 36 zoals David Charlesworth dat ook doet. Dacht bij de aankoop van de MarkII het gebrek aan handvaardigheid te kunnen compenseren door deze dure slijphulp, maar met wat meer oefening zou ik een tevreden eclipse gebruiker gebleven zijn. Grootste hulp bij de eclipse is een plankje met daarop houten latjes die de goede afstand bepalen voor de verschillende hoeken die je gebruikt. Veritas levert daar het metalen afstelliniaaltje voor, waarmee je de beitel ook direct haaks in de slijphulp zet. Als ik nu opnieuw zou moeten zou het waarschijnlijk deze worden: http://www.bridgecitytools.com/Products/Sharpening/HG-1+Honing+Guide
Op deze pagina staat ook een leuk filmpje!!
Voordeligste koop en misschien wel beste keus, de eclipse (o.a. bij Baptist)

Mijn schietbeitels passen nergens in maar daar geeft Seek de juiste oplossing voor!

jaap


Attached files
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Oke dus als ik het goed begrijp gebruiken jullie voor die schietbeitels ook maar 1 vouw ipv 3 zoals bij steekbeitels en schaafbeitels?
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
jaap zei:
Grootste hulp bij de eclipse is een plankje met daarop houten latjes die de goede afstand bepalen voor de verschillende hoeken die je gebruikt. Veritas levert daar het metalen afstelliniaaltje voor, waarmee je de beitel ook direct haaks in de slijphulp zet.]

Zo'n plankje is zelf ook goed te maken :)
yzeAsX-09o4[/MEDIA]]Hier is een mooi voorbeeld, ongeveer halverwege het filmpje komt het in beeld.
 

tuoh

Oud hout
Athanor zei:
Ja, schietbeitel! Er doemt uit mijn mistig geheugen ook nog de benaming vermoor- en kantbeitel op. Is er nog een "oude" vakman die hier wat over kan zeggen?

Fons

Fons,

zowel de vermoor- als de kantbeitel zijn bedoeld voor het hakken van diepe gaten. Smalle gaten tot ong. 16 à 20mm hak je met de schietbeitel. Bredere gaten tot 60mm werden gehakt met de vermoorbeitel, onder andere bij houtbouw (balk en ligger), kapspanten, scheepsbouw, etc. Een vermoorbeitel is aan de zijkanten voorzien van twee smalle facetkanten, die soms naar de arend toe versmallen.

De kantbeitel heeft een gelijkaardige functie, maar werd gebruikt door de wagenmakers voor het hakken van diepe, of doorgaande gaten. De kantbeitel heeft eveneens twee facetkanten maar deze facetten raken elkaar in het midden van de beitel. De facetten lopen van de snede tot ong. de halve lengte van de beitel.

En nog wat wetenswaardigheden:

een vermetguts is een guts waar de vouw geslepen word aan de bolle kant.
Bij een steekguts is de vouw langs de binnenzijde geslepen.
Vroeger keek de vakman niet naar een merk, maar naar een type beitel, vb. " lange Engelse steekbeitels", Franse steekbeitel, lange Amerikaanse beitel, etc...
Meestal waren de Engelse steekbeitels niet voorzien van facetkanten, de Franse daarentegen hadden die facetkanten wel.
Steekbeitels waren meestal voorzien van palmhouten hechten zonder ferrule aan de bovenkant, er werd nooit een hamer gebruikt bij deze beitels.
Hakbeitels daarentegen werden voorzien van hechten uit Palm- of Azijnhout voorzien van twee zware ringen, bij gebruik van deze beitels is een zware houten hamer een must.

Mvg,

André
 
A

Athanor

Guest
André, dank voor deze heldere toelichting. Ik herinner me e.e.a. van mijn tijd op de ambachtsschool eind jaren zestig. Daarna nog maar een jaar in de meubelmakers praktijk gewerkt waarna ik in de grafische branche terecht kwam. Pas de afgelopen zes jaar ben ik weer een stuk intensiever met meubelmaken bezig en verdiep ik me er weer in. Tussendoor in al die jaren altijd wel klusser geweest, maar zonder verdieping van kennis.

Naast de bladen als Fine Woodworking en Furniture & Cabinetmaking is dit forum weer een leerschool voor me, waar ik me gelukkig prijs uit de kennis van vaklieden als jij te kunnen putten!

Fons :D :D
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Hoe goed werkt het slijpen van beitels op een dubbele werkbankslijper met een langzaam draaiende schijf in water?

Bankslijpmachine_TNS175.jpg
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Een kennis van me heeft zo'n soortgelijk model. Het grote slijpwiel met water voorkomt dat de beitels niet te heet worden. Echter het gaat tèeergend langzaam. Plus wil je een beetje nauwkeurig werken moet je er nog een slijpinrichting ala tormek op monteren. Standaard slijpwiel is meestal redelijk grof dus je moet sowieso nog wetten op fijnere slijpstenen en/of leer.

Ik zelf slijp met de hand op een japanse watersteen korrel 220 en dat gaat nog sneller... Voor het mooie zou wil ik eigenlijk ook nog een slijphulp bijv. veritas mk2 aanschaffen.

Voor HSS, Kobalt legeringen en hardmetaal gebruik ik wel de sneldraaiende werkbankslijper. Maar ook dan nog nawetten/fijnslijpen met de hand.

Maar goed... het is een persoonlijke voorkeur wat je fijn vind werken.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Van tijd tot tijd moet je je beitel ook een beetje hol slijpen en dat gaat op een Japanse watersteen niet, daar heb je een ronde steen voor nodig. Scherp houden gaat daar in tegen prima vanuit de hand.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.557
Gaanderen
Beitels slijpen op een natslijpmachine vind ik idieaal. Het nadeel Langzaam slijpen is echter alleen de eerste keer een punt. Teken op de beitel markeringspunten af en de volgende slijpbeurt ben je zo klaar. Ook kan je gereedschap niet verbranden. Vooral voor beginners is dit een pluspunt. En hoe vaak wijzig je de slijphoek? De meeste bijna nooit.

Wim
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Wim Kluck zei:
Beitels slijpen op een natslijpmachine vind ik idieaal. Het nadeel Langzaam slijpen is echter alleen de eerste keer een punt. Teken op de beitel markeringspunten af en de volgende slijpbeurt ben je zo klaar. Ook kan je gereedschap niet verbranden. Vooral voor beginners is dit een pluspunt. En hoe vaak wijzig je de slijphoek? De meeste bijna nooit.

Wim

En hoe zorg je er voor dat hij netjes recht geslepen wordt? Vaste hand, of hulpmiddel?
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik weet zo niet of dit topic het juiste is, maar ik heb een aantal wetstenen (olie) die behoorlijk gebruikt zijn. Volgens mij zijn ze nog niet hol of bol, maar het lijkt wel alsof ze helemaal glad gewet zijn. Hoe hoor je de stenen te onderhouden? Zelf druppel ik er olie op, wet ik mijn beitels en berg ik de stenen vervolgens op. Mijn gevoel zegt echter dat ik ze daar wel te kort mee doe. Op internet kan ik daarentegen weer niets vinden.
 

lowlands

Nieuw lid
25 dec 2010
5
0
www.BootBouwtekeningen.nl
Okke zei:
Ik weet zo niet of dit topic het juiste is, maar ik heb een aantal wetstenen (olie) die behoorlijk gebruikt zijn. Volgens mij zijn ze nog niet hol of bol, maar het lijkt wel alsof ze helemaal glad gewet zijn. Hoe hoor je de stenen te onderhouden? Zelf druppel ik er olie op, wet ik mijn beitels en berg ik de stenen vervolgens op. Mijn gevoel zegt echter dat ik ze daar wel te kort mee doe. Op internet kan ik daarentegen weer niets vinden.

Yep,

Het minste wat je moet doen is de stenen vlakken. Of ze hol of bol zijn kun je met het blote oog vaak niet zien. Het handigst is een dikkere glasplaat te nemen (floatglas is het vlakst) en daar schuurpapier (korrel 200 o.i.d. of lager bij ernstige beschadiging) op leggen.

Dan je stenen hierover halen tot je overtuigd bent dat ze glad zijn. Je kunt de stenen voorzien van een paar golvende lijnen met een potlood. Pas als de lijnen er helemaal afgeslepen zijn, zijn ze glad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.