Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 37

Onderwerp: Beitels slijpen

Beitels slijpen

Inmiddels een veel besproken onderwerp waarschijnlijk, alleen kon ik mijn specifieke vraag niet terug vinden.

Ik heb gisteren een goedkope slijpsteen gekocht, met een slijp- en polijstzijde. Gelijk heb ik de beitel van een nieuwe schaaf geslepen en gewet. Ik kreeg echter niet dat vlijmscherpe resultaat, welke ik wel nodig heb om kopshout te schaven. Vervolgens heb ik naar wetstones gezocht en kwam ik uit op japanse wetstones, de prijs werd ik echter beroerd van. Nu ben ik benieuwd of er een goedkopere manier is om te slijpen en te polijsten of dat ik maar gewoon een rib uit m'n lijf moet trekken

Re: Beitels slijpen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DKM
    Inmiddels een veel besproken onderwerp waarschijnlijk, alleen kon ik mijn specifieke vraag niet terug vinden.

Ik heb gisteren een goedkope slijpsteen gekocht, met een slijp- en polijstzijde. Gelijk heb ik de beitel van een nieuwe schaaf geslepen en gewet. Ik kreeg echter niet dat vlijmscherpe resultaat, welke ik wel nodig heb om kopshout te schaven. Vervolgens heb ik naar wetstones gezocht en kwam ik uit op japanse wetstones, de prijs werd ik echter beroerd van. Nu ben ik benieuwd of er een goedkopere manier is om te slijpen en te polijsten of dat ik maar gewoon een rib uit m'n lijf moet trekken
    Het kan inderdaad goedkoper, en is ook al diverse keren genoemd op dit forum. Slijpen en wetten kun je ook doen met goed schuurpapier dat je op een glasplaat lijmt. En je bent er al achter gekomen, goedkoop is duurkoop.

De schuurpapier methode begint goedkoop maar loopt uiteindelijk flink op. Goed schuurpapier is niet goedkoop vooral de fijne soorten niet.

Je kunt ook een slijp wetsteen kopen die men gebruikt bij het slijpen en wetten van schaatsen.
    Ik heb er een een tijdje geleden aangeschaft voor €28,- van het merk Foss afmeting steen 250mm bij 75mm bij 25mm een scandinavisch kwaliteits product (Silicium carbide).
    En het bevalt super,
    Groet Roeland

ik heb laats bij dieter schmidt een Japanse slijpsteen gehaald voor nog geen twee tientjes. Aan de ene kant korrel 1000, aan de andere kant korrel 5000. Dit omdat ik ook altijd de schuurpapier methode gebruikte, maar voornamelijk de fijnere schuurpapiertjes gaan maar kort mee omdat ik er in blijf hangen met een punt van de bijtel. Nu gebruik ik schuurpapier voor het voorwerk, en werk af met de wetsteen.
    Ik heb nog veel te oefenen met slijpen, maar gelukkig is er altijd wel iets wat scherper kan.
    Ik was verbaasd hoe goed mijn beitels nu door kops hout gaan. Wat mij betreft een prima investering.

Om een beitel even scherp over de gehele snede te krijgen moet je steen ook echt vlak zijn. Op het internet vind je daar veel filmpjes over. Je zal best ook investeren in een goede kwaliteits diamantplaat om je (polijst) steen te vlakken en ja die kost ook makkelijk 50-100 euro maar zou quasi levenslang meegaan. Je kan die plaat ook voor het voorslijpen gebruiken.

Koop zo groot mogelijk 2 inch breed is het minimum 3 inch perfect. DMT is naar ik hoor is het beste, ik ben er voor aan het sparen...

In de US kom je goedkoper uit incl transport. Zelf een Belgische steen is daar in sommige gevallen goedkoper :shock:

Kijk eens op /http://www.theperfectedge.com

Besparen is geen goed idee. Ik had een setje bij LIDL gekocht voor 8 euro of zo en na de eerste keer een wetsteen te vlakken hield ik enkel nog metaalplaatje over :roll:. Aanraders zijn de fimpjes op het Lie Nielsen kanaal en Sharping Doctor op Fine Woodworking.

Voor het polijsten ben ik uiteraard als Belg fan van de belgische Brok en Cotticule. Ik heb me laten wijmaken dat de Romeinen daar al wild van waren. http://www.ardennes-coticule.com/index.asp?intro De ader raakt uitgeput en de echt grote dikke stenen zijn collectors aan het worden...

Ik heb vanavond een Naniwa 3000-10000 steen besteld bij Knives & Tools, wel duur als je het vergelijkt met de wetstones van Dieter Schmid, de steen die ik al heb is in principe prima geschikt voor het initiële vormen en slijpen. Ik ben benieuwd of deze stenen hun naam waar kunnen maken en of ze hun geld waard zijn. 10000 is misschien wat overdreven en ik zal uit moeten kijken dat ik niet in m'n steen snij, maar ik zal in elk geval mijn resultaten kenbaar maken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

Het onderwerp slijpen roept altijd net zoveel reacties op als dicussies over lamello's of domino's.Daarom nog maar wat olie op het vuur van de puristen gooien: Na lang dubben 3 weken geleden in de U.K. de worksharp WS3000 gekocht. Dit had ik al veel eerder moeten doen ! Handmatig slijpen met allerlei dure stenen en glasplaten is voor mij defenitief verleden tijd. Met dit systeem slijp en polijst je alles superscherp en spiegelglad onder elke gewenste hoek in recordtijd. Niet alleen rechte (schaaf) beitels maar ook gutsen en draaigereedschap. Als je hem in Engeland koopt kost hij met diverse accesoires en een hele voorraad schuurpapier minder dan in Nederland het basisapparaat alleen al kost.
    Ben benieuwd naar de ongetwijfeld uiteenlopende reacties.

Ed

Ik denk dat er voor elke methode wel wat te zeggen valt, het is eigenlijk maar net wat je zelf fijn vind en wat voor jou het beste werkt. Uiteindelijk kost het allemaal geld. Ikzelf geef de voorkeur aan handmatig slijpen en polijsten omdat ik dan meer gevoel voor controle heb.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Op slijpgebied ben ik niet zo fanatiek maar ik zie nut en noodzaak van scherp gereedschap wel degelijk in. Dus wil ik op een simpele maar effectieve manier m'n beitels en schaven kunnen slijpen. Naar wat ik hier en daar vernomen heb is de Work Sharp 3000 daartoe wel in staat.
    Dat is het eerste apparaat dat ik ga kopen zodra ik weer terug ben in de USA. Voor $ 200 (ca. EUR 150) kan je niet zonder zitten.

Forum Rechten