kent iemand deze draaibank ?

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
hoi ik kwam deze draaibank tegen online te koop voor 300€
als ik deze bank opzoek op hun site zou hij 500watt moeten hebben en zou deze m33 moeten hebben en vario snelheid
nieuwprijs 450 € site waar deze nieuw opstaat noemt tendotools
ik was aan het denken om de Hbm 450x300 vario te kopen maar feit dat daar een adaptor opmoet om tot m33 te komen schrikt me wat af deze bank lijkt perfect maar heb al 2 miskopen achter de rug dus dacht nu eerst hier maar raad vragen ahaha ter verdediging ik kende het forum nog niet bij de vorige aankopen
mvg tom
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    51,6 KB · Weergaven: 296

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik ken deze modellen (die allemaal uit dezelfde fabriek in China komen) niet anders dan met een 1" 8 tpi aansluiting, M33 is dan altijd met een adapter.
Ik zou een foto vragen met een schuifmaat voor de diameter van de schroefdraad.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Wat Jurriaan al zegt, bij deze modelletjes heb je altijd een adapter nodig naar M33. HBM levert die adapters, zowel los als icm accessoires zoals chucks. Dit is eenzelfde model als de HBM machientjes, voor hobbywerk is dat goed geschikt. Je werkstukken moet je wel aan de kleine kant houden, je kan er geen grotere stammetjes op laten draaien. Dat deed ik wel, met als gevolg kapotte lagers. Die zijn echter voor weinig geld weer zelf te vervangen als je een beetje "ijzeren vingers"hebt.

Overigens vind ik de vraagprijs van € 300,= aan de forse kant, ik zou dan voor een nieuwe HBM gaan als je echt dit kleinere modelletje wil hebben. Omdat je snel tegen de beperkingen aan zal lopen kan je ook overwegen om nog even door te sparen en een wat groter en (zeker qua motor) zwaarder model aan te schaffen, al dan niet tweedehands.

Succes!!

Groet, Rob.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
nou alvast bedankt voor de raad
en inderdaad als ik op type nummer ga zoeken is hij hetzelfde als de hbm 450x300 vario zelfde schroefdraad dus met adaptor
ben nog een zeer beginend draaier en zal de eerste jaren zeker geen grote stuken gaan draaien vandaar de keuze voor een klein hobby bankje om te oefenen het groene beest wat ik nu heb miskocht is gewoon niet de moeite waard om aan te passen ( kan alleen een meenemer op) en is dus enkel geschikt om tussen de centers te draaien vandaar de zoektocht nu naar een machine die meer kan ik twijfel nog altijd of ik vario echt nodig heb in prijs scheelt het 100€ wat betekent meer geld voor een betere chuck ik heb elk onderwerp over draaibanken al gelezen wat ik kon vinden en kom er nog altijd niet uit wat nu een slime goede aankoop zou zijn axminister zier er zeer goed uit maar staat een max van 100 draai uren per jaar op en daar zit ik op 2 weken al makelijk aan en de midi reeks is voorlopig nog juist iets te duur :(
mvg tom
 
Als je ooit nog eens schroefdraad wil gaan strelen heb je niets aan de HBM machine. Deze start bij een toerental van 600. Voor draadstrelen is 400 toeren het maximum. Dit kan wel met de kleine Jet 1015. Je kan bij VDHBV vragen of ze het oude model nog hebben. Ik kocht hem vorig jaar voor 275 euro ex.btw. Prime bankje voor klein werk.
De woodfast 305 bij Baptist ook een mooi bankje.
 
Laatst bewerkt:

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
ja ik snap dat de jet en de woodfast veel beter zijn dan de hbm machines en zou goed kunnen dat er later een duurdere bank komt
maar daar is het budget nu niet naar en ik moet voorlopig nog leren om tegoei snijdend te draaien dus strelen zit er voorlopig alleen nog maar in bij de vriendin lol ik zoek vooral een bank om op te leren draaien geen te grote stukken alles wat groot kan gemaakt worden kan ik de eerstvolgende jaren dan al oefenen in het klein denk ik dan zo?
mvg tom
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja maar Nico, ik had her over _leren_. Mijn ervaring althans is dat ik bij 400 toeren het gevoel nooit te pakken had gekregen. Bij zeg 200, tot 250 toeren lukte me het wel. Als je het eenmaal in de vingers hebt is 400 toeren prima.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.