schaafbeitel laten slijpen (prov antwerpen)

xanax

Actieve deelnemer
28 aug 2014
55
0
Beste,

heb van de week een oude stanley bailey gekocht.
In de schaafbeitel zit een 'tikje', weet iemand waar ik deze eventueel in de antwerpse kempen zou kunnen laten slijpen (heb hier zelf de middelen niet voor) ...

mvg


Maarten
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik zit een beetje ver weg. Nu heb ik toch een vraag? Stop je met je klus als de beitel bot is. Dan schiet het niet om. Ik zou toch nadenken over aanschaf van slijpmiddelen. Dit hoeft niet heel veel te kosten.
 

xanax

Actieve deelnemer
28 aug 2014
55
0
Wim,

ik heb al zitten kijken naar enkel slijpsetjes en zal vermoedelijk een "starterssetje" aanschaffen. Echter omdat er momenteel een 'tikje' in de beitel zit (ooit mee tegen een nagel geschaafd ofzo?), moeten er toch enkele mm materiaal verwijderd worden.
Om dit op te lossen ga ik volgens mij niet zodirect toekomen met enkel een slijpsteen ... (correct me if i'm wrong natuurlijk)

mvg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Anax, een van mijn eerste slijpklussen wat ook zoiets. In de winter 79/80 kon je bij ons op straat schaatsen. Ik leende toen de schaatsen waarmee mijn vader de elfstedentocht had uitgereden. Tussen de auto's door een heuveltje af naar beneden. Ja toen lag er een stuk geen ijs. Kom je thuis en moet je het gesprek aangaan. Uitkomst ik moest ze met de hand slijpen om ze weer in orde te krijgen. Een uur of drie hadden ik wel nodig. Ter info we verkochten toen veel schaatsen en er stonden twee elektrische ronding slijpmachines. Ik weet hoe het kan maar ik zou het nu ook machinaal doen.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Eigenlijk wel een goede vraag. Veel mensen lopen rond met dit probleem. Twee jaar geleden heb ik een Tormek gekocht om zelf eaa te slijpen maar al snel draaide de machine ook voor andere mensen. op deze manier heeft de tormek zichzelf alweer terugverdiend. Ik ben gestopt met het slijpen voor anderen (nou ja....een enkeling help ik nog graag maar niet meer zo fanatiek als daarvoor) , er is een markt voor het laten slijpen van handgereedschap. Voor veel mensen is dit echt een akelige bezigheid.

Misschien ziet een forumlid hier wel een leuke bezigheid in ? Is maar weer een idee he...hahaha....
 

xanax

Actieve deelnemer
28 aug 2014
55
0
@ Tuoh,

hartelijk dank voor het aanbod, sint-niklaas is momenteel nogal moeilijk vanwege weinig vrije tijd.

Heb reeds gemerkt dat enkel een no3 niet echt toereikend is, dus ben zelf nog op zoek naar een no 5 / no 5 1/2 en eventueel een no 7.
Tegen dat ik die heb, vermoed ik dat ik eventueel wel een slijpsteen heb zodat ik daar zelf mee aan de gang kan.

mvg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.