advies gevraagd voor aanschaf vlak envandikte bank

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
Hi Seb.

Stel je commentaar zeer op prijs! Ben bezig om mezelf ook hiervan te overtuigen en een goede reden te vinden en een justificatie om mijn budget omhoog te krikken :D

Bij wie heb jij die Hammer a3-26 gekocht?

Heb ook eerder al in deze post de opmerking gehad dat de Jet JPT 260 (ietsje goedkoper) maar qua functionaliteit en duurzaamheid zich mag meten aan de Hammer - heb jij ook de Jet de revue laten passeren?

mvg
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
okay dank je, had die inmiddels ook al gevonden. is wat dichter bij de deur dan NL.
Maandje wachten - je bedoelt Batibouw promo's ?

mvg
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
neen, tema is geen bouwbedrijf :)

Iedere 6 maand houden ze promo's: voorjaars- en najaarspromo's.

Volgens benchworks (lid van het forum) starten de nieuwe promo's van tema volgende maand.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hi Seb.

Stel je commentaar zeer op prijs! Ben bezig om mezelf ook hiervan te overtuigen en een goede reden te vinden en een justificatie om mijn budget omhoog te krikken :D

Bij wie heb jij die Hammer a3-26 gekocht?

Heb ook eerder al in deze post de opmerking gehad dat de Jet JPT 260 (ietsje goedkoper) maar qua functionaliteit en duurzaamheid zich mag meten aan de Hammer - heb jij ook de Jet de revue laten passeren?

mvg


Inderdaad, bij Tema. Jim, de vertegenwoordiger geeft hele goede uitleg en is heel vriendelijk.
Die Jet had ik ook overwogen (het budget...) maar had ergens gelezen van iemand die iets (ik weet niet meer wat precies) niet afgesteld kreeg op zijn Jet. Na contact met de verkoper en de fabrikant bleek ook geen oplossing te zijn aan het probleem van die persoon. Je moet dat ergens op het forum terugvinden denk ik. Dat heeft mij nog maar naar de Hammer gebracht.
Wat bij mij uiteindelijk de knoop doorhakte was toen mijn vrouw zei dat ik beter de Hammer nam omdat ik er anders nog spijt van zou krijgen voor die enkele euros die dan nog het verschil maakten. Moet je bij de Jet trouwens de messen niet stellen?
Bij de Hammer is dat fantastisch, een 4 -tal inbussen lossen, mes eruit, draaien of ander mes erin, de 4 inbussen weer aanspannen en klaar is kees, altijd perfect.
Bon, nu ga ik stoppen, straks denkt u dat ik aandelen heb bij Hammer :eek: (het is net als het Festool virus) Ik kan enkel nog zeggen, van mij was het ver boven het budget, maar heb wat langer gespaard (levertermijn is trouwens +- 10 weken) en ben superblij dat ik niets anders gekocht heb.
Indien u soms in de buurt bent van Anzegem mag u gerust eens wat plankjes komen schaven om de Hammer uit te proberen!!
Succes nog met uw keus.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
I
Wat bij mij uiteindelijk de knoop doorhakte was toen mijn vrouw zei dat ik beter de Hammer nam omdat ik er anders nog spijt van zou krijgen voor die enkele euros die dan nog het verschil maakten.
Succes nog met uw keus.

:D:D:D:D:D:D tja dat uiteindelijk je vrouw, die waarschijnlijk nooit achter de machine komt te staan de doorslag gaf tot aankoop:cool::cool::cool:

Vrij vertaald naar eigen interpretatie; "Koop nu wat jij denk wat goed is en je begon met ...... en nu zitten we op .....:rolleyes: maar ben het getwijfel meer dan zat. Koop je speelgoed en laten we verder gaan met.....

Zelf zeg ik altijd; 'Dat heb ik echt nodig', zonder.........

Al eerder gemeld. Hoe vaak ga je het gebruiken, ben je handig genoeg om alles in te stellen en is het een hobby of voor de boterham. Welk materiaal verwerk je doorgaans enz.. enz..

Voor gereedschap en met name voor Festool heb ik inmiddels een klein autootje uitgegeven. De keerzijde is dat ik op zoek was naar een lintzaag en in eerste instantie alleen maar de MERKEN de aandacht hadden, tot.....

Durf nu iedere lintzaag uit te dagen tot een hoogte van 23 cm met mijn 500 euro lintzaagje van HBM. Dus kom maar op met de felder en hammer op dezelfde zaaghoogte! Gaat volgens mij nog altijd hoe je een machine instelt en het lint wat je gebruikt. En na gewenning doe ik er niet langer over dan 5 min en klaar is Kees.

Inmiddels laten negen van de tien fabrikanten hun spul in China of Taiwan maken. Waarom? Anders kunnen ze niet meer concurreren op de Euro markt.

Durf ik dat te zeggen. Ja dat durf ik te zeggen.

Het is maar net met wat voor piemel je achter je machine staat.

Tis een felder of hammer dus moet wel goed zijn. Daarnaast lezende dat ze soms niet eens weten hoe zie de machine af moeten stellen en ook last van drift hebben enz...

Moraal van het verhaal.

Hebben alle kostbare Festool tools, dure veritas schaven, starrett, incra tools me een betere houtbewerker gemaakt.

Nee, want met mijn oude stanley pomp schroevendraaier, schaaf, sandvik zaag en blok haak ging het ook.

Voordeel was. Daar had ik mijn vrouw niet voor nodig om tot een beslissing te komen, de klussen werden ook geklaard en van het ruim overgebleven geld........:p
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
:D:D:D:D:D:D tja dat uiteindelijk je vrouw, die waarschijnlijk nooit achter de machine komt te staan de doorslag gaf tot aankoop:cool::cool::cool:

Vrij vertaald naar eigen interpretatie; "Koop nu wat jij denk wat goed is en je begon met ...... en nu zitten we op .....:rolleyes: maar ben het getwijfel meer dan zat. Koop je speelgoed en laten we verder gaan met.....

Zelf zeg ik altijd; 'Dat heb ik echt nodig', zonder.........

Al eerder gemeld. Hoe vaak ga je het gebruiken, ben je handig genoeg om alles in te stellen en is het een hobby of voor de boterham. Welk materiaal verwerk je doorgaans enz.. enz..

Voor gereedschap en met name voor Festool heb ik inmiddels een klein autootje uitgegeven. De keerzijde is dat ik op zoek was naar een lintzaag en in eerste instantie alleen maar de MERKEN de aandacht hadden, tot.....

Durf nu iedere lintzaag uit te dagen tot een hoogte van 23 cm met mijn 500 euro lintzaagje van HBM. Dus kom maar op met de felder en hammer op dezelfde zaaghoogte! Gaat volgens mij nog altijd hoe je een machine instelt en het lint wat je gebruikt. En na gewenning doe ik er niet langer over dan 5 min en klaar is Kees.

Inmiddels laten negen van de tien fabrikanten hun spul in China of Taiwan maken. Waarom? Anders kunnen ze niet meer concurreren op de Euro markt.

Durf ik dat te zeggen. Ja dat durf ik te zeggen.

Het is maar net met wat voor piemel je achter je machine staat.

Tis een felder of hammer dus moet wel goed zijn. Daarnaast lezende dat ze soms niet eens weten hoe zie de machine af moeten stellen en ook last van drift hebben enz...

Moraal van het verhaal.

Hebben alle kostbare Festool tools, dure veritas schaven, starrett, incra tools me een betere houtbewerker gemaakt.

Nee, want met mijn oude stanley pomp schroevendraaier, schaaf, sandvik zaag en blok haak ging het ook.

Voordeel was. Daar had ik mijn vrouw niet voor nodig om tot een beslissing te komen, de klussen werden ook geklaard en van het ruim overgebleven geld........:p

Stomme opmerking maar die hbm lintzaag moet de hbm 350 zijn geziene je bedrag van € 500,-
maar deze kan volgens de gegevens maar max 165 mm hoog zagen waar komt die 23 cm dan vandaan ?????

mvgr hans
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Voor gereedschap en met name voor Festool heb ik inmiddels een klein autootje uitgegeven. De keerzijde is dat ik op zoek was naar een lintzaag en in eerste instantie alleen maar de MERKEN de aandacht hadden, tot.....

Durf nu iedere lintzaag uit te dagen tot een hoogte van 23 cm met mijn 500 euro lintzaagje van HBM. Dus kom maar op met de felder en hammer op dezelfde zaaghoogte! Gaat volgens mij nog altijd hoe je een machine instelt en het lint wat je gebruikt. En na gewenning doe ik er niet langer over dan 5 min en klaar is Kees.

Tis een felder of hammer dus moet wel goed zijn. Daarnaast lezende dat ze soms niet eens weten hoe zie de machine af moeten stellen en ook last van drift hebben enz...

Hmm,
Ik heb wel enige ervaring op het gebied van vergelijk met deze machines, dus dan maar mijn ervaring op de berg gegooid.

Ik heb enkele HBM machines, zoals onder andere een afzuiging van HBM, een HBM drumsander en de HBM200 bandschuurmachine. Fijne machines die ik echt heel vaak gebruik.
Het is wel zo, dat een afzuiger of een bandschuurmachine vrij recht toe recht aan apparaten zijn met weinig finesse.

Vorig jaar wilde ik mijn kleiner model lintzaag vervangen voor een groot model waarmee ik kon resawen tot meer dan 25cm.
Omdat ik al vaker tevreden was met HBM, voornamelijk grove machines, kocht ik de HBM 500 Profi Lintzaagmachine (a €1500).
Een reusachtige teleurstelling die ik na een paar dagen weer heb laten ophalen.
Het lint slingerde ruim 6 mm voor- en achterwaarts en was niet nauwkeurig mee te zagen. Het bleek dat de afwerking van de wielen en het frame zo rommelig en slecht waren, dat er niet echt netjes mee te zagen viel en het was met stellen niet oplosbaar.
Ook de behuizing van de geleiders was een ramp.
Antwoord van HBM, ach ja het is een grote machine, dan zijn de toleranties nu eenmaal groter. Een afwijking 6mm is heel normaal.

Daarna toch maar een Hammer N4400 gekocht. Echt een geweldig zuivere machine. Blijkt ineens dat een lintzaag ook nog eens fluisterstil kan zijn. Nooit geweten, tot ik nu deze Hammer heb.

Het is dus niet zo dat ik alleen maar de dure machines moet hebben, ik maak veelvuldig gebruik van HBM als het niet zo nauwkeurig hoeft. Maar als het er echt op aankomt en het moet echt strak zijn, kies ik voor meer kwaliteit.
Deze lintzaag gebruik ik elke dag wel even voor het een of ander. Dit is een precisie machine, en het zagen hiermee is een andere dimensie. Echt geen vergelijk met mijn HBM Lintzagen.

my 2 cents.
 
Laatst bewerkt:

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
zie net op de website van Tema in Antwerpen dat de Hammer A3 26 van 2270,- (btw in) verhoogd is naar 2383,72 (btw in) (een dikke 100,- meer )
is dat omdat de promo's er aan gaan komen?
:)
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Is de keuze al gemaakt? Ben erg benieuwd naar je bevindingen.... zoek zelf ook iets dergelijks.. nieuw of tweedehands! Zie op marktplaats 2 scheppach hms 2600 staan... wellicht dat dit goede machines zijn???
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
@ Woodjohn - schaven? was het maar waar - zit midden in een grotekeuken verbouwing van een bewoond huis - dus das een beetje stressen :)
@ Davee,
Daar ik toch wel precies wilde kunnen werkenzijn er uiteindelijk - voor mij dan - twee machines overgebleven, dit gebaseerdop advies en suggesties van fora leden (NL & UK). Ik heb lang lopen twijfelen tussen de HammerA26 en de JET JPT 260. Ik ben thuis bij Seb geweest (zie terug in deze thread) endie heeft mij een demo van zijn A26 gegeven. Een zeer mooie en robuuste machinemaar redelijk aan de prijs. Ben ook bij de leverancier in Antwerpen geweestvoor wat meer informatie en discussie over die prijs en aanverwanten. Waar ikmoeite mee had was de leveringsprijs van 300,- ex, die na argumenteren en stevig aandringen terugwerd gebracht naar 160,- ex , maar dan moest ik wel zeer flexibel zijn wanneerze hem kwamen afleveren. Ik wilde ookeen transport inrichting hebben omdat mijn werkplaats niet al te groot is. Inde offerte zat dus ook de hefboom met wielen waarmee je de machine in debreedte richting kon verplaatsen. Op mijn vraag of die ook omgezet kon wordennaar de lengte richting werd mij gezegd dat absoluut geen probleem was. Slechts de as van die wielen even inkorten,bestaande gaten gebruiken en een paarbijkomende gaatjes boren voor de haak van de hefboom. Wilden ze voor mij doenvoor slechts 150,- ex (prijs op e-mail) . Had ik ook een beetje moeite mee en heb toenmaar een geintje gemaakt door te vragen of zie de boormachine met z'n drieënmoesten vasthouden. Als laatste heb ikde garantie voorwaarden - die aan de offerte vastzaten - eens zeergoed doorgelezen en ik vond die op zijn zachts gezegd behoorlijk naar hun toegeschreven. Garantie onder veel voorbehoud en zeer beperkt wat kosten aangaat. Maar goed, het blijft een feit, de Hammer iseen zeer mooie machine.
De Jet JPT260. Heb met Nerflander (zie terug indeze thread) uitgebreid gemaild en ook persoonlijk gesproken. Langs gaan vooreen demo was te ver weg voor mij. Vanhem ook een linkje gehad van "the new brit workshop" een review van Peter Parfitt op you tube(linkje staat in deze thread). Is de moeite waard om te bekijken. Op dewebsite van Axminster in de UK staan ook een aantal positieve reviews vangebruikers. Er was echter een maar ..... De Jet JPT 260 had kennelijk last vanhet weglopen van de vandikte tafel bij "langer" gebruik. Op de www.ukworkshop.co.uk vindt je zelfs eenthread over dit probleem. Een gebruiker " ninefinger bob" heeft daarzelfs een hulpstuk voorgemaakt. Ik hebhem in eerste instantie via dat forum benaderd en daarna via e-mail uitgebreid methem gecorrespondeerd. Hij heeft destijds contact gehad met de mensen vanAxminster om dat hulpstuk als een "add-on" voor de Jet op de markt tebrengen. Dat is echter noot gebeurd omdat de mensen van Jet het probleem structureelergens eind 2012 hebben oplost. Ik heb de mensen van VDH in Utrecht die de Jetleveren gesproken en die hebben dat verhaal bevestigd. Voordat Ik in de UK met Bob in contact bengekomen heb ik ook Nerflander specifiek gevraagd of hij daar last van had. Hetantwoord was nee. Hij heeft zijn Jet al een tijd en is daar bijzonder tevreden mee.
Is er nog het verhaal van waar die dingenworden geproduceerd. Ik heb van twee verschillende bronnen vernomen dat deproductie van zowel de Jet als de Hammer buiten europa plaats vind. Ver weg.
Ik ben gegaan voor de JET JPT. Het is een mooiemachine en robuust gebouwd. Hij moet nog op zijn plek gezet worden waarvoorhulp onderweg is. Ik heb er dus nog niet echt mee kunnen werken. De transportkosten van de Jet van Utrecht naar Belgie waren rond de 65,- btw in. Dat vond ik zeer netjes. Hij waskeurig verpakt in een houten kist en hij heeft 3 jaar garantie. Ik heb ook dedigitale uitlezing extra genomen. Is echt een must voor weinig geld.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Is er nog het verhaal van waar die dingen worden geproduceerd. Ik heb van twee verschillende bronnen vernomen dat de productie van zowel de Jet als de Hammer buiten europa plaats vind. Ver weg.
Jet is zeker geen Europees product. Is Jet eigenlijk wel een fabrikant en niet eerder een handelsonderneming (met al dan niet naar hun specificaties gebouwde machines).
Het verhaal dat de Felder groep in het buitenland laat produceren vind ik eigenlijk wel eigenaardig. Bij de aankoop van mijn C31 wist de verkoper in welke week de machine gebouwd werd en de levering was een week later. Bovendien schrijven ze op de website duidelijk 'made in Austria'.
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
Mathieu,

Ik kan daar weinig zinnigs op zeggen, ik citeer enkel - misschien heeft men een onderscheid gemaakt tussen productie van onderdelen (ver weg) en uiteindelijke assemblage en quality control (AUT). Als het idd zo is zal Felder niet de eerste en ook niet de laatse zijn. Ver weg is niet defacto brol.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Hallo fganon,

Ik heb voor dezelfde keus gestaan en ook gekozen voor de JPT260, volgens mij worden er een aantal hammer machines net als de Jet in het verre oosten gemaakt, misschien dat er nog een nabehandeling in Oostenrijk plaatsvindt. Sommige machines zoals de A26 zijn naar verhouding echt te duur, de lintzagen van Hammer zijn daarentegen ongeveer in dezelfde prijsklasse als de meeste concurrenten. Ik was ook nogal positief verrast over de review van Peter Parfitt en dat heeft me wel geholpen de keus te maken.

Jij in ieder geval veel plezier gewenst van je keuze!;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.