wandisolatie blokhut

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Ik zit met een blokhut uit vurenhout van 45mm wanddikte die ik graag zou willen isoleren dmv een voorzetwand aan de binnenzijde.
Het dak is bovenop geisoleerd met PIR plaatjes van 2cm dikte en daarop een EPDM.

Ik zat te denken aan de volgende opbouw voor de wanden:
- spouw creeren met gedrenkt regelwerk van 20mm dikte
- daartegen een dampdoorlatende folie Miofol 125g
- gedrenkt regelwerk om 5 of 6 cm dikke glas of rotswol tussen te steken
- daartegen een dampremmende folie Miofol 125s
- opnieuw gedrenkt regelwerk van 20mm dikte voor de electriciteit
- afwerken met groene vochtwerende spaanplaat v313 P5

Nu zit ik te denken of ik die spouw voor de electriciteit nog met iets kan opvullen voor nog 2cm extra isolatie te winnen? Alu noppenfolie? Of laat ik het gewoon beter zo?

Zijn er mensen met eerdere ervaring die hier problemen in zien? In ieder geval, alle commentaren zijn welkom.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Op de groene spaanplaat na precies wat ik ook heb gedaan
loopt een uitgebreid draadje over

het opvullen van de 2cm ruimte aan de voorkant heb ik wel over nagedacht, uiteindelijk niet gedaan
Mijn idee was om het op te vullen met 2cm tempex

Voor het frame heb ik 44x69 gebruikt en er 70mm steenwol in gestoken, dit is goed verkrijgbaar en was prijstechnisch het meest voordelig

-----------------

De boel zit inmiddels rondom rondom dicht en bevalt goed

1. de deur is nog niet geisoleerd
2. de kanteldeur (metaal) is nog niks aan gedaan, kan lekker kou afgeven aan de binnenkant en aan de onderkant zit een kier van ca 2cm

Ondanks dit kreeg ik de temperatuur met een verwarmingsplaat van 300 watt toch al naar 11 graden (gisterenavond om 11 uur gekeken) buiten was het 5 graden
De plaat stond toen sinds de middag aan

Ik heb overigens geen miofol gebruikt maar worteldoek (en die is vrij dicht van structuur) en een landbouwfolie (dikke soort)
Dat scheelde een hoop geld
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Liefst geen regels tegen de buitenwand, niet nodig en alleen maar potentieel risico.
Geen isolatie aan de binnenzijde van de dampremmer aanbrengen.
Ik zou zeker de geeigende folies toepassen, het worteldoek is een beetje nutteloos als je het mij vraagt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Na de opmerking van Emilio nog even GOED gelezen (was nog erg vroeg net) en inderdaad regelwerk op de buitenkant heb ik niet
De frames staan dus geheel los van de buitenwand
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Bedankt voor de reacties.
De Miofol folies heb ik nog genoeg overschot van liggen voor de klus, dus dat doet niks voor de kostprijs.
2cm PIR bovenop het dak lijkt mij ook te weinig om iets uit te maken, maar ik ben niet echt van plan om de hele EPDM er af te gaan trekken...
Wat voor opties heb ik dan om aan de binnenzijde nog iets te doen?

@Toxiq, mooi gedaan en leuke ruimte. Ik zie dat je al je electriciteitskabels door pvc buisjes laat lopen? Is dit wel nodig als de kabels 2x geisoleerd zijn?
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Je kunt het dak aan de binnenzijde isoleren, maar dan moet je wel ventileren onder je beschot en aanwezige isolatie, anders klopt het bouwfysisch niet meer.
Je kunt eventueel ook een gebalast systeem op je dakbedekking aanbrengen, kan de EPDM blijven liggen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.