De bouw van mijn freestafel

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik heb sinds een aantal maanden een nieuwe tafelzaag. Omdat hier nog veel ruimte naast zat die niet gebruikt werd, heb ik het idee gekregen om hier een freestafel in te maken. Mijn werkblad van de zaagtafel werd zo ook verbreed als de frees niet gebruikt werd.

Langzamerhand wat ideeen gekregen, en langzaam maar wat begonnen te bouwen. Ik heb niet overal foto's van genomen, maar hier alvast een aantal om een indruk te krijgen.


De zaagtafel, met hier nog 2 metalen stukken rechts. Hier moet de freestafel in komen.
tel jelmer december 064.jpg


Ik heb een redelijk hoge geleiding gemaakt. Ik denk dan, hoe hoger hoe beter. Ik heb het van 9mm multiplex gemaakt, omdat ik dit nog had liggen, maar ik denk dat ik deze nog aanpas en het van 12 of 15mm maak. Dit is iets steviger. Niet dat het nu niet stevig is, maar als ik er veel kracht op zet, zit er toch nog iets beweging in.
sorteren jelmer 11 feb 041.jpg

De freesopening is uiteraard verstelbaar, deze zijn met simpele vleugelmoeren te verstellen.
sorteren jelmer 11 feb 044.jpg

Ik heb de stofafzuiging door de geleider te lopen, zo heb ik geen slang die in de weg zit. En het is gemakkelijk aan en af te koppelen. De zuigkracht die is erg goed. Het loopt door de helft van de geleider.
sorteren jelmer 11 feb 043.jpg

Hier is te zien hoe de stofzuigerslang in de geleider zit.
sorteren jelmer 11 feb 042.jpg

Hier is oa te zien hoe de geleider van de freestafel aan de geleider van de zaagtafel vast zit. Dit is met 2 boutjes weer gemakkelijk los te halen mocht dit nodig zijn.
sorteren jelmer 11 feb 051.jpg

Detail van de bevestiging aan de geleider van de zaag
sorteren jelmer 11 feb 050.jpg

Tijdens het schuren nog een stukje hout op een ongewenste plaats.. Erin ging makkelijker dan het eruit halen..
sorteren jelmer 11 feb 025.jpg


De frees die eronder komt te hangen is een Elu 131 van 1300 watt. Ik heb deze voor 45 euro gekocht, en is krachtig genoeg. Deze heeft alleen een aansluiting van 12 mm, en mijn freesjes zijn bijna allemaal 8. Ik wil hier dus nog een verloop voor hebben. Ook wil ik een verlengstuk erop hebben, zodat ik straks de freesjes vanaf de bovenkant van de tafel kan wisselen. Nu kan dat niet omdat de frees niet ver genoeg omhoog kan. Dus een verlengstuk van 12mm erop, en daarop een een verloop van 12mm naar 8mm. Misschien omslachtig, maar gemak dient de mens.

Ik ben nu bezig met de hoogteverstelling te maken. Omdat ik geen gedoe met autokrikken of andere dingen die onder de tafel moeten gebeuren, en ik vanaf de bovenkant van de tafel de frees wil verstellen heb ik het volgende bedacht. Misschien is het nu nog onduidelijk, maar later word het misschien beter te begrijpen als de frees eronder hangt.

Het oude beest. Er komt nog wat opschoon en smeerwerk aan te pas, maar het is een degelijke machine!
sorteren jelmer 11 feb 053.jpg

Hier is te zien dat ik een draadeind M8 gebruik voor de hoogteverstelling. De lange bout in het midden van het draadeind zit aan de frees vast. De bout bij de voet van de frees zit aan het draadeind vast gelast. Hiermee kan ik straks met een dopsleutel aan de bovenkant van de tafel de frees omhoog en naar beneden laten zakken.

sorteren jelmer 11 feb 055.jpg
sorteren jelmer 11 feb 054.jpg

Klaar is het nog niet, maar stukje bij beetje gaan we verder.
Commentaar is altijd welkom :)
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Goed bezig! Ben benieuwd of de stofafzuiging op deze manier gaat werken.

Hoe lang gaat die verlenging van de frees worden? Er wordt gezegd dat verlengstukken vrij gevaarlijk zijn. Ik ben ook geen fan van verloopjes. Ik heb er één van 8 naar 6mm. Je moet de frees veel strakker aandraaien dan normaal. Is er geen spantang van 8mm te krijgen voor deze machine?
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ziet er handig uit. Van welk material heb je de basisplaat gemaakt als ik vragen mag?
 

knutselklaas

Nieuw lid
8 sep 2014
22
0
Gelukkig is iedereen hier nogal visueel ingesteld en worden foto's op prijs gesteld! Dat is toch een stuk duidelijker dan 'ik had nog een splinter in mijn vinger'... :)

Ziet er goed uit, mooi gebruik van de extra ruimte op de zaag.

Verlengen + verloopstuk doet ook mijn wenkbrauwen fronzen. Lijkt me idd geen wenselijke situatie.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Goed bezig! Ben benieuwd of de stofafzuiging op deze manier gaat werken.
Deze werkt als een tierelier al zeg ik het zelf. Ik heb uiteraard nog niet met frees gebrobeerd, maar ik verwacht hier veel van. Als ik de afzuiger aan heb, en ik hou mijn hand ervoor, dan voel je dat erg goed.

Ziet er handig uit. Van welk material heb je de basisplaat gemaakt als ik vragen mag?
Ik had nog een paar stukken garantieplaat van 15mm staan, deze heb ik voor de bovenkant gebruikt. Om wat meer body te krijgen en een stijvere plaat, heb ik er nog een 15mm multiplex onder zitten die ik later vastlijm.

Over de verleng en verloopstuk lijkt mij een goede oplossing. Voor de prijs mag ik goed spul verwachten wat kwalitatief goed is. Ik hoef dan ook geen 6 cm te verlengen. Het gaat "maar" om zo'n 2,5 á 3 cm. Ik wil graag vanaf boven de frezen kunnen verwisselen.
Deze had ik in gedachten daarvoor. Of heeft iemand betere ideeen om te verlengen.

http://shop.jvl-europe.com/epages/61425996.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61425996/Products/col-ext-12mm

http://shop.jvl-europe.com/Reduceerhuls-8-12-mm
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Je kan er toch ook een kleinere spantang inzetten i.p.v. een reduceerhuls, misschien moet er dan ook een andere wartelmoer op.
Ik dacht dat bij gebruik van een verlengstuk wel rekening moet gehouden worden met bepaalde voorwaarden b.v. de snelheid, grootte van de frees e.d.
Daar lees ik niets over in deze link van JVL maar wel op de site van Trend.
http://www.trend-uk.com/en/IS/productlist/3/961/collet_extensions.html

Mvg.:)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Bedankt voor de info. Ik zal kijken of ik zoiets kan vinden.

Of heeft iemand anders nog een goed idee om de frees boven de tafel van bit te kunnen wisselen? Anders word het toch onder de tafel kruipen ben ik bang.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Bij MCLS geven ze een vergelijkbare waarschuwing:

Keep in mind that by extending your 1/4” or 1/2”
shank router bit, you are increasing the strain on all
parts. It is very important that you decrease the size of
the cuts taken. Plan on making the full cut in several
passes and make very small cuts per pass. This is
especially important when using larger bits, or any
1/4” shank bits.


Als ik nieuwe frezen bestel, neem ik ze bij voorkeur in 12mm. Ook vanwege sterkte en dus veiligheid.

Als je de machine helemaal naar boven draait, hoe diep zit het dan in het blad? Ga je een freesplaat gebruiken? Misschien kan je door de verloopringen weg te halen er al bij.

Ik heb ook wat grondstoffen voor een freestafel gehaald. Binnenkort maar eens aan de tafel beginnen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik ga inderdaad een freesplaat gebruiken van 8mm dik. Als ik de frees helemaal naar boven draai, zit deze vlak met de voet van de frees. Als deze onder de tafel hangt, zit deze dus 8mm verdiept in het blad.
8mm valt wel mee, maar het lijkt me gewoon onhandig frezen verwisselen als deze iets in het blad zit. Misschien met een aangepaste sleutel dat het wel moet lukken?


Hoe ga jij je freestafel maken? Of heb je nog geen concrete ideeen?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Met betonplex, T-tracks in blad en geleider. In het begin vrij klassiek, kan ik later altijd uitbouwen. Ik wil wel meteen een fatsoenlijke hoogteverstelling maken.

Het verwisselen van de frezen weet ik nog niet. Ik bouw hem eerst, dan zie ik wel of dit een probleem is.

Toekomstige verbeteringen kunnen zijn:
- Inlegplaat
- Incra (Originele Jig of Ls)
- Andere bovenfreesmachine
- Hoekverstelling / horizontale freestafel
- Onderstel
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Zooo.. het heeft even stil gelegen dit project, maar toch nog tijd gevonden om er aan te werken.

Ik heb inmiddels een freesplaat besteld en deze ligt ook op z'n plek in de freestafel. De frees hangt eronder en de eerste dingen zijn al gefreest.

Een mal maken om met de frees en kopieerring het gedeelte voor de freesplaat uit te frezen. Op deze manier is het makkelijk werken en erg precies.
2015-07-21 19.52.46.jpg


Ik heb gekozen voor de plastic freesplaat van Baptist. Alles zit er bij. Van stelschroefjes en magneetjes om de plaat op z'n plek te houden tot een pin voor los freeswerk.
2015-07-21 20.28.08.jpg

Hier is te zien hoe alles klaar is voor gebruik. De afzuiging werkt perfect. Ik denk dat de stofzuiger 99 procent van al het zaagsel opzuigt. De hoogte verstelling heb ik ook in de freesplaat gemaakt. Zo kan ik van bovenaf de hoogte instellen. Als ik de frees helemaal omhoog draai, en de beide ringen van de freesplaat eraf haal, kan ik vrij makkelijk bits verwisselen. Hier was ik in het begin niet helemaal zeker van en wilde dan ook een verlenging op de frees zetten, maar dat is dus niet nodig.
2015-07-21 22.00.08.jpg

De frees (een oude Elu) hangt uiterst stabiel onder de tafel. Deze had een spantang van 12mm, maar omdat ik het meest 8mm gebruik, heb ik hier een spantang van 8mm voor besteld. De simpelste oplossing, en ik kan als ik wil binnen 2 minuten de 12mm spantang erin zetten.
2015-07-21 21.58.46.jpg

Nu alles werkt, kan ik de details aanbrengen. Ik wil het nog zo maken, dat ik dmv een schakelijk de frees aan en uit kan zetten. Nu moet ik dat nog bij de frees zelf doen. Erg onhandig. En misschien de frees zelf nog wat "opschonen". Niet dat het nodig is, maar het oog wil ook wat.
Als laatste wil ik de geleider nog iets aanpassen. Ik heb de "fence" nu van 9mm plaat gemaakt, omdat ik dit had liggen, maar 15 of 18 mm zou beter en steviger zijn. Nu zit er nog iets beweging in als ik aan het frezen ben.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.