vraagje over gereedschap

Bicky

Nieuw lid
10 feb 2015
6
0
Ik moet binnenkort een 3 tal kamers (ongeveer 34m² totaal) van laminaat voorzien maar vroeg me af wat ik het best gebruik voor het op maat zagen van de laminaat.
Ik had gedacht aan een cirkelzaag en decoupeerzaag maar aangezien ik deze toch nog moet kopen wou ik wel eens weten waar jullie voorkeur naar uitgaat (merk, type, wattage, ....)
Zelf dacht ik aan merken als Dewalt, Metabo en andere merken in dit segment

Ook is het gereedschap nodig voor het zelf maken van de tuinmeubelen en een mooie bekleding voor de toekomstige vijver

Alvast bedankt
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Ik gebruik zo'n laminaatsnijder. Beetje bruut, maar het laat een perfect strakke snede aan de bovenkant achter. De onderkant is compleet verpulverd, maar dat mag de pret niet drukken. Stuk goedkoper dan een zo'n ding met snoer eraan. Als ik toch naar een cirkelzaag achtig iets zou gaan, zou ik voor de kleine Bosch Blauw 10.8V accucirkelzaag gaan, maar da's voornamelijk omdat ik daar m'n andere Bosch accu's in kan gebruiken.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Laminaat is nogal hard op cirkelzaagbladen, dus na zo'n klus is zelfs een zaagblad van €100 zo bot als maar kan zijn. Dus zou ik zeggen laminaatsnijder of decoupeerzaag, die laatste omdat de zaagjes goedkoop zijn.
Maar omdat het later nog mag dienen voor die klussen waar je vooral moet afkorten dan zou ik eerder neigen naar een verstekzaag. Hier heb je alles tussen €100 en €1500. DeWalt en Bosch blauw zijn hier best wel goed in bij de betere instapmodellen. Bij Metabo moet je de goedkopere modellen die made in China zijn mijden.
Maar dan zit je al met bedragen boven de €500, en soms vergeten we hier waarmee we zelf begonnen zijn. Bij mij was dat één van de Aldi voor €99,99 die eigenlijk best wel goed zaagde maar de instellingen waren niet te vertrouwen.
 

Schipper

Actieve deelnemer
22 sep 2014
27
1
Mijn vloer heb ik gelegd met een afkortzaag. vooral ook handig voor schuine hoeken. kleine stukjes eruit met de decoupeerzaag.
 

Bicky

Nieuw lid
10 feb 2015
6
0
voor het afkorten had ik gedacht de decoupeerzaag te gebruiken of een handzaag maar wat met het op breedte zagen voor de laatste lat? is het daarvoor niet beter om een cirkelzaag te gebruiken aangezien ik niet direct een tafelzaag kan zetten?
 
Laatst bewerkt:

jvanb

Nieuw lid
11 feb 2015
2
0
Voor afkorten zou ik een knipper gebruiken, voor aanpassing een decoupeerzaag met pendelstand (rond werk, uitsparingen voor leidingwerk en deurposten?), en voor de breedte een cirkelzaag met het goedkoopste blad dat je kan vinden.

Op polycarbonaat draai je alles af.

Tegen de tijd dat je aan tuinmeubelen begint is een afkorter handig, maar die zou ik zelf nooit aanschaffen voor laminaat.

Wattage en merk zijn in mijn optiek onbelangrijk, haal spul waarmee je het voor mekaar krijgt, elke laminaatknipper, deco en cirkelzaag zullen voldoen.
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Bij een laminaatvloer zaag ik de laatste plank op breedte met een handzaag, secuurder dan een cirkelzaag, minder stof en lawaai.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik zou proberen mijn vrouw ervan te overtuigen dat dit alleen maar mogelijk is met de Makita LF1000.
En dan speciaal voor laminaat daar een geschikt zaagblad voor nemen.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Laminaat leggen kan je prima doen met een decoupeerzaag, een cirkelzaag aanschaffen voor deze klus is wat overkill. Investeer dan beter in één goede zaag, dan twee zagen die het net niet zijn. De plaatste planken in de breedte afzagen kan ook prima met een decoupeerzaag, mits je goed aftekent en geconcentreerd werkt. Er komt toch nog een plint overheen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als je een decoupeerzaag gebruikt, zaag dan altijd met de goede kant naar onder, ofwel met de machine ondersteboven, zo heeft de goede kant een zuivere snit.
 

Bicky

Nieuw lid
10 feb 2015
6
0
@Rizz: dat lijkt me inderdaad een goede optie en denk dat ik het ook zo zal doen (mijn schoonvader heeft nog zo een zaagtafeltje staan) mag ik vragen welk zaagblad je gekocht hebt?

voor de cirkelzaag denk ik dat ik er uit ben en ik zou voor de Dewalt DWE576K gaan, ik heb vroeger nog met Dewalt gewerkt en moet zeggen altijd goed mee geweest. Mensen hier die deze zaag ook hebben of opmerkingen over deze keuze?

voor de decoupeerzaag ben ik er nog niet echt uit, iemand een voorstel?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Mag ik dat niet meer weten? Het was in een tijd dat ik echt niet zo met gereedschap bezig was en het goedkoop moest.. Bij de Gamma gehaald geloof ik.. Kan het niet nakijken, het ding staat bij m'n vader..
 

Bicky

Nieuw lid
10 feb 2015
6
0
Mag ik dat niet meer weten? Het was in een tijd dat ik echt niet zo met gereedschap bezig was en het goedkoop moest.. Bij de Gamma gehaald geloof ik.. Kan het niet nakijken, het ding staat bij m'n vader..

Ik vroeg me gewoon af met hoeveel tanden, want sommige zeggen voor laminaat dat je minimum 48T moet hebben en andere zeggen dan weer minimum 60T
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Ah... Nogmaals, ik werd toen niet gehinderd door enige vorm van kennis, dus ik heb gekocht wat voorhanden was. Ik kan je echt geen antwoord geven. Waarschijnlijk een blad waarop stond dat het geschikt was voor laminaat...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.