Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17
    Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Mijn eerste tafelzaag

Vorige week is mijn eerste tafelzaag binnen gekomen.
    Na lang wikken en wegen heb ik gekozen voor de Bosch PTS10.
    Een niet te dure compacte machine die mij ideaal leek voor een beginner met weinig ruimte.

Bij aflevering bleek dat de motor geheel omringd was piepschuim bescherming. Hoe ga ik dit verwijderen? Aha, er zitten twee schroeven op de bovenkant van de tafel, als ik deze los draai dan kan ik de tafel eraf halen en het piepschuim verwijderen, toch?

Mhm, schroeven los en tafel zit nog steeds vast? toch maar even de gebruiksaanwijzing erbij gehaald. Die twee schroeven blijken voor het afstellen van de 90 en 45 graden hoekaanslag van het zaagblad...
    Hoekaanslag weer netjes ingesteld, tijd om de machine te testen.

Stofzuiger aangesloten en gaan!
    WTF!!

Meteen na inschakeling een hels kabaal,loopt de zaag tegen de insert? noodstop in.
    Nee, ik ben festool gereedschap gewend dat langzaam opregeld, deze goedkope machine gaat van 0 tot 100 op het moment van inschakelen.

Na deze eerste schrikreaktie kon ik eindelijk beginnen met mijn eerste project.

Ik heb er mee geschulpt, afgekort en dado's* gezaagd. En ik moet zeggen dat ik er redenlijk tevreden over ben.

Minpunten:
    De graden instelling van het zaagblad is waardeloos, hier gebruik ik een blok/ zweihaak voor om dit in te stellen.
    Stofafzuiging is ook ondermaats.

Pluspunten:
    Stabiel en nauwkeurige ripfence*, miter gauge* werkt ook boven verwachting en de sliding table* werkt perfect.

Al met al is dit een machine die voor de beginner met een klein budget zeer interessant is. Je kunt om de beperkingen heen werken door alles te dubbel checken.
    Ik ben er iig blij mee

*sorry, weet de Nederlandse benaming niet

Re: Mijn eerste tafelzaag

goed verslag van de zaag
    ik ben op zoek naar een klein degelijk machientje niet te duur
    als het maar redelijk werkt

dados keepverbinding
    [img]http://links.pictures.aol.com/pic/1e20uhO-kpRJ56Q2*b7pGH89PQBq5oWFqBPQv4xQp5Fd3Ig=_l.jpg[/img]
    ripfence of paralelgeleider in dit geval voor een handcirkelzaag

miter gauge hoek geleider

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Ik had de zaag eerst bij een winkel bekeken. Voelde solide aan, ook al is het onderstel van kunstof. Vervolgens heb ik bij verschillende online winkels de prijs vergeleken en bij de goedkoopste besteld.
    Ik geloof dat deze bij toolmax is besteld. De dag na de bestelling stond de koerier al op de stoep!

Laat ik nu ook zitten te twijfelen over de aankoop van deze zaag. Ik heb ook de afkortzaag PTS 8S van bosch, opzich een redelijke machine, maar dezelfde problemen als jij beschrijft met de zaagtafel: Stofafzuiging zuigt maar zo'n 10% op, de rest spoeit hij in een straal van een meter in het rond, en ook bij deze zaag kun je de hoek en verstekinstellingen niet vertrouwen, heb er volgens mij nog nooit twee keer dezelfde hoeken gezaagt gekregen, maar goed, dat zal wel een Bosch familieprobleem zijn. Voor de rest een goede krachtige machine, stabiele geleiding. Ik had ook hetzelfde startersprobleem als jij, de machine zit direct op volle toeren, dus een enorm kabaal, heb dan ook altijd oorbeschermers op anders krijg je acuute schele hoofdpijn en fluitende oren van het hoge, krijsende geluid. Mijn eerste was na 1,5 jaar kapot; zaagbladblokkering was gebroken, gelukkig nog garantie en terug naar de winkel, winkel deed niet moeilijk, Bosch wel, een regen van klachten, drie keer heen en weer gestuurd tussen Bosch en winkel met als argument: Machine zit niet in originele verpakking, kunnen we niet aanemen. Bosch klantenservice?? :evil: :twisted: :x :x :x

Om het even in jouw stijl te doen:

Minpunten:
    - Slechte stofafzuiging
    - Slechte gradenafstelling

Pluspunten:
    - Krachtige machine
    - Stabiele geleiding
    - veel machine voor relatief weinig geld

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Dat probleem met de klantenservice vind ik gewoon schandalig. Hoor het tegenwoordig wel vaker dat de garantie alleen geld met de originele doos
    Behalve de materiaalkeuze, en nauwkeurigheid kun je van de goedkopere machines ook een niet al te lange levensverwachting hebben, maar voor hobbymatig gebruik is anderhalf jaar wel kort.

Nog een minpuntje ontdekt vandaag.
    Ik moest een aantal smalle plankje een paar mm smaller maken.
    Aangezien ik rechts ben heb ik de langs geleider links van het blad geplaatst zodat ik met mijn linker hand het plankje vlak op de tafel kon houden en met de duwstok in mijn rechter hand het plankje door de zaag en tegen de geleider kon duwen.
    Zaag gestopt en zaagsnede was perfect op maat.
    Wat ik niet gezien had omdat ik veiligheid boven zicht verkies is dat het afgeschulpte hout net tussen het zaagblad en insert was gevallen en terecht was gekomen in de bak voor de stofafzuiging.
    Toen ik de zaag opnieuw starte nam het zaagblad een stukje hiervan mee en slingerde dit mijn werkplaats in. Uiteraard stond ik veilig opgesteld maar ik denk dat ik toch maar zo'n zero clearance ding ga maken.

Al met al, na een weekje deze machine veel gebruikt te hebben ben ik, ondanks de minpunten, er nog steeds tevreden over.

Nu sparen voor een vlak/vandikte bank.

Heb je al een machine in gedachten, of een merk??

Ikzelf heb de Woodstar PTS 85, een variant ervan eigenlijk. Mooie machine, maar heeft ook zo z'n minpunten. Het grootste pluspunt vind ik dat het de goedkoopste (€ 280.-) machine is wat betreft zijn maximale schaafbreedte dikte. Ik hoop dat hij het nog enkele jaren uitzingt, totdat ik genoeg gespaard heb voor een Metabo of een Scheppach machine heb. Voorkeur: Scheppach HMS 2600 ci of een Metabo HC 300 D. Wel duur voor hobby, maar gezien dat ik alleen maar ongeschaaft, zeer ruw afvalhout gebruik, kan het wel uit. Mijn huidige vlakvandiktebank is eigenljk niet op dit langdurige en zware werk gebouwd.

Die heb ik dan ook, is een variant van de woodstar pts 85, deze machine worden door taloze merken en aanbieders aangeboden.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woodworker
    Heb je al een machine in gedachten, of een merk??
    .............................totdat ik genoeg gespaard heb voor een Metabo of een Scheppach machine heb. Voorkeur: Scheppach HMS 2600 ci of een Metabo HC 300 D.
    Nee, alsjeblieft niet doen !!! In geen geval een Metabo-vlak/vandiktebank.
    Ik heb jaren geleden een Metabo ADH 1626 gehad. Een vol jaar ellende, van dat type de aan- en afvoertafel niet vlak, niet allebei horizontaal te stellen, instellingen verliepen, regelmatig mensen van Metabo over de vloer gehad. Je mag mijn metabo-dagboek en vergelijkend warenonderzoek tussen de machines ADH1626e en ADH1626B, HC 260M van Electra Beckum en de Kity 1637 best eens lezen.
    Metabo maakt mooie handmachientjes. Volgens mij maken ze trouwens geen stationaire machines meer. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Kity. Stuk duurder, maar geen chagrijn. Alles robuust uitgevoerd, weinig in te stellen, 3 messen op de messenbalk en krachtstroom.
    Het is maar net wat je wilt maken. Wil je mooi en precies werken en in grotere en zwaardere maten dan kom je er niet met lichte machines wat zagen en vlak-vandikte maken betreft.
    Spaar dan maar even door of een 2e hands.
    Succes, Tjeerd

Zover ik nu kan overzien maakt Kity een van de beste tafelzaagmachines die er voor een beetje kwaliteit zoekende doe het zelver te koop is. In het verleden tegen de 100 van verkocht en nog nooit iemand terug gehad met een klacht. Dat zou dus ook mijn keus zijn als ik de ruimte had. Kity is weggeweest maar weer terug en niet te koop bij de Buitelaar. Ook de kleine vlak van diktebank sprak mij destijds zeer aan en ook die is weer terug.

Ja dit is nou eens onvervalste reclame en daar doe ik niet gauw aan, merknaam dus, maar wat is er mooier dan een tevreden houtbewerker.

En voor die mensen die van alles met hun tafelzaag willen kunnen doen kan ik van harte het boek Table Saw Magic aanbevelen. Niet omdat je zo nodig boeken moet kopen maar daar staat bijvoorbeeld een "sliding table" in voor op je tafelzaag en dat is echt een geweldig idee. Ik heb hem zelf gemaakt en er veel plezier aan beleeft. Een van de mooiste hulpstukken waar ik mee ben gaan werken.
    Zo'n "sliding table" of "Sledge" daar kun je zelfs een bouwzaag behoorlijk mee "updaten"

Op de volgende links kun je wellicht wat meer zien

http://www.newwoodworker.com/mitrsldpln.html
    http://www.newwoodworker.com/tssledpln.html

Maar het kan nog veel mooier.
    Een bakje achteraan waar de zaag in verdwijnt zodat je je daar nooit in de vingers zaagt, een kunststof schuivende kap er overheen zodat je nooit per ongeluk in de zaag grijpt.
    T- tracks ingebouwd zodat je allerlei hulpstukken kunt gaan toepassen.
    Er is zoveel moois te ontdekken en zelf te maken als je maar wat creatieve functionele energie hebt.

Forum Rechten