Bureau ontworpen, nu maken!

Psvtje10

Nieuw lid
10 feb 2015
8
0
Beste klussers,


Ik ben al een tijdje bezig met het 'ontwerpen' van een bureau. Op de onderstaande afbeeldingen kan je zien hoe ik het ongeveer wil hebben.
bureau 5.jpg
Bureau.jpg
Bureau 4.jpg




Ik zou dus graag advies krijgen over hoe ik dit bureau ga bouwen. Het eerste is wat voor soort hout ik moet gebruiken. Op internet wordt vaak MDF aangeraden; het is makkelijk te bewerken en niet duur. Is dit de beste keuze? Of zitten er bepaalde nadelen aan MDF? Het bureaublad moet hol gaan worden en dus bestaan uit twee platen. Hierdoor kan ik van alles zoals snoeren in het blad verwerken.


Het bureaublad wordt 324cm lang en 80cm breed. Hoe zit dit qua gewicht en ophanging? Kunnen de 44x44 mm balken dit gewicht dragen. Daarnaast komt er nog van alles op het bureau te staan waardoor het gewicht verder toeneemt.


Mijn vragen in het kort:
- Wat voor soort hout moet ik gebruiken?
- Houden de balken het gewicht van het bureaublad?


Mochten jullie nog andere suggesties of ideeën hebben, dan hoor ik dat zeer graag!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Je kreeg op Fok! niet genoeg reacties?

Dan zullen we hem hier maar uit de brand helpen!

MDF is prima voor een bureau.
Let wel op dat je de kantjes breekt, die zijn uiteindelijk het meest kwetsbaar.

Als je het blad hol maakt, zou je hier van die zware hoekdragers in kunnen verwerken. Dan schroef je die eerst tegen de muur, dan een frame van 44 x 22 vuren latten eromheen maken, en dan het boven en onderblad van 10mm MDF er op/onder.

Grts, Raymond
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Je kreeg op Fok! niet genoeg reacties?
Dit is eigenlijk een Fuck! reactie! :confused:
Dit forum is toch om elkaar te helpen? Laten we dat dan ook doen, zoals Raymond heeft gedaan.
Rest TS niets anders dan zich in betreffende rubriek zich netjes voor te stellen, als te doen gebruikelijk bij dit Forum. ;)
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Een losse plaat MDF zakt erg snel door. Dat is niet zo als je er een soort van sandwich constructie mee maakt. Zoek eens met google op 'torsion box'. Zo'n raamwerk met aan beide zijden een (niet noodzakelijk dikke) plaat MDF maakt de constructie heel stijf en sterk. Het past bovendien mooi bij jouw streven om een hol bureaublad te maken.
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Dit is eigenlijk een Fuck! reactie! :confused:
Dit forum is toch om elkaar te helpen? Laten we dat dan ook doen, zoals Raymond heeft gedaan.
Rest TS niets anders dan zich in betreffende rubriek zich netjes voor te stellen, als te doen gebruikelijk bij dit Forum. ;)

Hoewel dit forum er is om elkaar te helpen is het ook wel zo dat het niet erg respectvol is naar de mensen die op het Fokforum de moeite hebben genomen uitgebreid te reageren op de vraag aldaar. In feite geeft de TS die mensen nu het gevoel dat hun verhaal/inzicht/mening/zienswijze/ervaring ondergeschikt wordt door de vraag ook hier neer te leggen. Wij mogen best aangeven hoe we dit bureau zouden verwezenlijken, maar we mogen ook doorverwijzen naar het Fokforum omdat een hoop andere mensen daar al de moeite hebben genomen hun mening te delen.

Persoonlijk houd ik ook niet zo heel erg van 'leuren langs de deuren' voor welke reden dan ook.

@lex
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
Kan je alvast even een samenvatting plaatsen van de reacties op dat andere forum? Dat scheelt ons een hoop moeite.

zoiets?
Mij lijken 44x44 kepers niet voldoende om dit alles stevig te maken zonder een "pilaar" tussendoor.
Gaat echt wel merkbaar doorbuigen. Tenzij je de constructie binnenin super stijf maakt.

Of misschien kun je (in een gedeelte van het blad) zo'n speciale constructie maken die ze ook in bruggenbouw gebruiken, weetjewel?!
 

Psvtje10

Nieuw lid
10 feb 2015
8
0
Dan zullen we hem hier maar uit de brand helpen!

MDF is prima voor een bureau.
Let wel op dat je de kantjes breekt, die zijn uiteindelijk het meest kwetsbaar.

Als je het blad hol maakt, zou je hier van die zware hoekdragers in kunnen verwerken. Dan schroef je die eerst tegen de muur, dan een frame van 44 x 22 vuren latten eromheen maken, en dan het boven en onderblad van 10mm MDF er op/onder.

Grts, Raymond
Bedankt voor je (vriendelijke:)) reactie. Ik krijg van meerdere mensen te horen dat de kantjes kwetsbaar zijn. Mijn idee is dan ook om deze met bv. een stalen lat af te werken.

Wat bedoel je precies met zware hoekdragers? Bedoel je dit? 41_schoor_220.jpg

Zoals jij het beschrijft is het redelijk makkelijk te doen. Alleen twijfel ik wel of het dan wel stevig genoeg is. Er moet namelijk wel van alles op het bureau staan en het moet ook tegen een stootje kunnen.
 

Psvtje10

Nieuw lid
10 feb 2015
8
0
Kan je alvast even een samenvatting plaatsen van de reacties op dat andere forum? Dat scheelt ons een hoop moeite.
Tja, dat is moeilijk te doen. Er worden op FOK! veel verschillende adviezen gegeven. Zoals het er nu uit ziet worden het houten balken icm schoren. Echter heb ik nog geen idee welk soort hout ik ga gebruiken.

- - - Updated - - -

Dit is eigenlijk een Fuck! reactie! :confused:
Dit forum is toch om elkaar te helpen? Laten we dat dan ook doen, zoals Raymond heeft gedaan.
Rest TS niets anders dan zich in betreffende rubriek zich netjes voor te stellen, als te doen gebruikelijk bij dit Forum. ;)
Dat is een wat onbeschofte fout van mij, sorry :) Ik zal mijzelf zo voorstellen.
 

Psvtje10

Nieuw lid
10 feb 2015
8
0
Een losse plaat MDF zakt erg snel door. Dat is niet zo als je er een soort van sandwich constructie mee maakt. Zoek eens met google op 'torsion box'. Zo'n raamwerk met aan beide zijden een (niet noodzakelijk dikke) plaat MDF maakt de constructie heel stijf en sterk. Het past bovendien mooi bij jouw streven om een hol bureaublad te maken.
Zo'n torsion box is eigenlijk een holle plank die je verstevigd door middel van schotjes? Ik neem aan dat dit ook gewoon kan in een redelijk dunne plank, zeg maar 3-4 cm?
 

Psvtje10

Nieuw lid
10 feb 2015
8
0
Hoewel dit forum er is om elkaar te helpen is het ook wel zo dat het niet erg respectvol is naar de mensen die op het Fokforum de moeite hebben genomen uitgebreid te reageren op de vraag aldaar. In feite geeft de TS die mensen nu het gevoel dat hun verhaal/inzicht/mening/zienswijze/ervaring ondergeschikt wordt door de vraag ook hier neer te leggen. Wij mogen best aangeven hoe we dit bureau zouden verwezenlijken, maar we mogen ook doorverwijzen naar het Fokforum omdat een hoop andere mensen daar al de moeite hebben genomen hun mening te delen.

Persoonlijk houd ik ook niet zo heel erg van 'leuren langs de deuren' voor welke reden dan ook.

@lex
Ik snap jouw reactie. Echter heb ik de topics op beide forums tegelijk geopend en niet naderhand hier omdat de antwoorden op FOK! mij niet bevielen. Ik wist niet of de gebruikers op FOK! hier verstand van hadden dus ik spreidde mijn kansen.
 

Psvtje10

Nieuw lid
10 feb 2015
8
0
Hoe hoger hoe stijver, maar inderdaad, het is vooral de sandwich die de sterkte geeft. 2x 8mm MDF met verticale schotten van 2,4 cm hoog is sterker dan 2 platen van 20mm MDF op elkaar gelijmd.
Dan eigenlijk de moeilijkste vraag, is dit stevig genoeg voor in mijn situatie? :) Ik snap dat je dat niet precies weet maar heb je enig idee toevallig?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik snap jouw reactie. Echter heb ik de topics op beide forums tegelijk geopend en niet naderhand hier omdat de antwoorden op FOK! mij niet bevielen. Ik wist niet of de gebruikers op FOK! hier verstand van hadden dus ik spreidde mijn kansen.

En zo zie je maar weer, 't is niet altijd wat het lijkt
Niks om je te schamen hoor, soms als je naar antwoorden zoekt moet je meerdere pijlen op je boog hebben om tot een bevredigend resultaat te komen.

Over stijfheid en dergelijk kan ik je niet veel vertellen, maar toch....
Mijn vorige werkbank was vuren balkjes met MDF er op, in elkaar gezet met draadstangen waardoor de boel stijf tegen elkaar getrokken werd
De werkbank was superstijf

Hier een filmpje https://www.youtube.com/watch?v=B_5Lka0yicU

Wellicht heb je er iets aan om ideeen op te doen
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Of totaal 4cm dik een lengte van 3 meter kan overspannen durf ik niet te zeggen. Eventueel maak je eerst een proefopstelling met twee lange stroken MDF gelijmd op een langsrib. Voor de rib zou ik dan een vuren lat of een strook underlayment kiezen.

Als de totale overspanning te groot is kan je overwegen in het midden een plankdrager zoals in een eerdere post in dit draadje te maken.
 

Psvtje10

Nieuw lid
10 feb 2015
8
0
En zo zie je maar weer, 't is niet altijd wat het lijkt
Niks om je te schamen hoor, soms als je naar antwoorden zoekt moet je meerdere pijlen op je boog hebben om tot een bevredigend resultaat te komen.

Over stijfheid en dergelijk kan ik je niet veel vertellen, maar toch....
Mijn vorige werkbank was vuren balkjes met MDF er op, in elkaar gezet met draadstangen waardoor de boel stijf tegen elkaar getrokken werd
De werkbank was superstijf

Hier een filmpje https://www.youtube.com/watch?v=B_5Lka0yicU

Wellicht heb je er iets aan om ideeen op te doen

Ik had jouw filmpje al eerder gezien, heel erg netjes gedaan! Echter kan ik geen draadstangen gebruiken aangezien ik geen poten onder mijn bureau wil.
 

Psvtje10

Nieuw lid
10 feb 2015
8
0
Of totaal 4cm dik een lengte van 3 meter kan overspannen durf ik niet te zeggen. Eventueel maak je eerst een proefopstelling met twee lange stroken MDF gelijmd op een langsrib. Voor de rib zou ik dan een vuren lat of een strook underlayment kiezen.

Als de totale overspanning te groot is kan je overwegen in het midden een plankdrager zoals in een eerdere post in dit draadje te maken.

Met een plankendrager bedoel je een extra balk in het midden over de lengte? Of een schoren zoals de afbeelding eerder in dit topic?
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik bedoel inderdaad die 'zware hoekdrager' die je eerder postte. Maar je kan ook voor een driehoek gaan van MDF of multiplex. Als die driehoek tot ongeveer 50 a 60 procent van de diepte van het bureau reikt is dat wel genoeg. Dan heb je er ook niet zo snel ruzie mee met je knieen.

Je kan ook eens naar bladspanners kijken.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.